ابزار GTmetrix آنالیز سرعت سایت

ابزار GTmetrix آنالیز سرعت سایت

نیازی به گفتن نیست که سرعت بارگذاری وب سایت یک معیار مهم در تعیین موفقیت آن است. ۴۷٪ کاربران انتظار دارند که وب سایت در عرض ۲ ثانیه بارگیری شود، در حالی که ۴۰٪ کاربران اگر بیش از ۳ ثانیه لود سایت طول بکشد از آن خارج می شوند.

به همین دلیل است که باید در مورد سرعت وب سایت خود اطمینان داشته باشید. در چنین وضعیتی، یک ابزار که می تواند سرعت وب سایت شما را اندازه گیری کند و تغییرات را پیگیری کند، بسیار مفید خواهد بود. یکی از سایت های مطرح و موفق در زمینه بررسی و آنالیز سرعت بارگذاری سایت GTMetrix نام دارد.

جی تی متریکس با تجزیه و تحلیل دقیق، سرعت بارگذاری سایت شما را با نمودارهای مختلف نمایش می دهد. این آمار و نتایج ترکیبی از هر دو آنالیزور گوگل و یاهو می باشد. ابزار مذکور، چک لیست های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد و مهمتر از همه، استفاده از GTMetrix فوق العاده آسان است. اگر به سرعت بارگذاری سایت خود اهمیت می دهید پیشنهاد می شود حتما از این ابزار کاملا رایگان استفاده کنید.

تست سرعت GTMetrix می تواند برای دو مورد زیر موثر باشد:

– می تواند برای تعیین عملکرد وب سایت از نظر سرعت بارگذاری مورد استفاده قرار گیرد.
– همچنین می توانید برای نظارت بر عملکرد سایت خود به طور مداوم از آن استفاده کنید. ترکیب نتایج تست سرعت گوگل و سرعت تجزیه و تحلیل یاهو، این ابزار را به یک ابزار مهم برای صاحبان وب سایت تبدیل کرده است.
در این مطلب به چگونگی استفاده از GTMetrix برای تست سرعت وب سایت پرداخته می شود.

تست وب سایت با GTMetrix

تا به اینجا در مورد GTmetrix مطالبی بیان شد و با آن آشنا شدید هم اکنون زمان آن است که بدانید این ابزار پرکاربرد چگونه کار می کند. در این آموزش، گام به گام به تجزیه و تحلیل سایت با پارامترهای مختلف پرداخته می شود.

اولین گام در کار با این ابزار قرار دادن یک URL برای تجزیه و تحلیل می باشد. در وسط صفحه، شما با یک جعبه جستجو مواجه می شوید. آدرس URL خود را برای آنالیز وارد کنید (شماره۱). شما باید URL یک وب سایت را وارد کرده و با کلیک روی گزینه “Analyze” (شماره۲) مراحل بررسی سایت شروع می شود.

به محض این که روی دکمه Analyze کلیک کنید، GTmetrix شروع به تجزیه و تحلیل وب سایت شما کرده و در نهایت یک صفحه که حاوی نتایج تجزیه و تحلیل سایت است را به شما نشان می دهد. این نتایج براساس الگوریتم جدید گوگل نمایش داده می شوند. همچنین توصیه هایی که ممکن است برای سایت شما مفید باشند را می توانید مشاهده کنید.

نکته مهم
نکته کلیدی دقیقا اینجا است که به یاد داشته باشید فقط پیشنهادات عمومی برای شما نمایش داده می شوند که ممکن است دقیقا متناسب با نیازهای وب سایت شما نباشند. نکته مهم در این بررسی و نمایش نتایج، بهینه سازی سایت و کسب نمرات بالاتر از سایت جی تی متریکس می باشد.

لطفا به تصویر فوق نگاه کنید، این چیزی است که در صفحه نتایج مشاهده خواهید کرد. ضروری است بدانید که رفع خطاهای هر کدام از مواردی که در تصویر فوق مشاهده می کنید به معنای افزایش سرعت وب سایت شما است.
تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده و بررسی هر کدام از پارامترها بسیار مهم می باشد. تا زمانیکه در مورد این پارامترها اطلاعات کافی کسب نکنید نمی توانید برای رفع خطاهای موجود در آنها اقدامی انجام دهید. در ادامه بررسی پارامترهای مختلف در آنالیز جی تی متریکس توضیح داده می شود.

  1. تب Summary

Summary اولین صفحه نتایج آنالیز است. همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، سایت مورد بررسی دارای رتبه D می باشد. در این تب خلاصه ای از نحوه لود سایت، اعم از پاسخگویی درخواست توسط سرور، اولین لود و در نهایت لود کامل نمایش داده می شود. در پایین همین صفحه و در بخش Top Issues (تصویر۴)، مشکلات اصلی ساختار سایت را مشاهده می کنید که بیشترین تأثیر را در عملکرد صفحه شما دارند. در این بخش به صورت خلاصه سرعت لود سایت براساس سه معیار جدید گوگل یعنی LCP – CLS و FID بررسی شده است.

 

مورد بعدی که در تب Summary نمایش داده می شود، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید “Page Details” (تصویر۵) می باشد. در این بخش اطلاعات بسیار مهمی مربوط به تعداد درخواست های ارسالی سمت سرور و حجم فایل ها قابل مشاهده است. به هر مقدار تعداد درخواست های ارسالی سمت سرور و حجم فایل ها را کاهش دهید، سرعت لود سایت شما نیز بهبود می یابد.

 

مطابق با تصویر زیر، با قرار دادن نشانگر موس روی هر یک از بخش ها، اطلاعات بیشتری درباره نوع درخواست ها، حجم فایل و تعداد درخواست های نشان داده می شود.

 

۲. تب Performance

در نسخه جدید جی تی متریکس تب Timings حذف و به جای آن تب “Performance” قرار داده شده است، تب Performance معیارهای عملکرد سایت شما را با جزئیات بیشتری نشان می دهد.

 

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، هر معیار دارای یک توضیح مختصر است، که با کلیک روی “Metric details” و تغییر آن به “ON“، فعال می شود (بنابراین در یک نگاه می توانید معنای آن را متوجه شوید). بسته به نحوه عملکرد صفحه شما، معیار دارای رنگ بندی مختلف است.

 


Structure  .۳

 
Structure” تب جایگزین جدید برگه های PageSpeed و YSlow در جی تی متریکس است، این تب شامل تمام معیارهای Lighthouse مبتنی بر ساختار و عملکرد بهینه سایت است.

برگه Structure، نتایج مربوط به معیار های مختلف Lighthouse گوگل که مربوط به ساختار صفحه است را نشان می دهد. ترتیب این معیارها، براساس بیشترین تاثیر بر عملکرد صفحه سایت است. می توانید روی هر آیتم کلیک کرده و جزئیات آن را مشاهده کنید.

۴. تب Waterfall

 


برگه “Waterfall” مربوط به نحوه بارگیری محتوا در سایت شما می باشد. در این برگه می توانید تمامی درخواست ها را به صورت دقیق مشاهده کنید. هر اسکریپت، پرونده چندرسانه ای یا لینک های خارجی که در صفحه سایت شما درخواستی ارسال می کند در اینجا نمایش داده می شود.

از آنجا که نمودارهای آبشاری رفتار بارگیری داده ها را به صورت دقیق نمایش می دهند، می توانید مشاهده کنید که چه چیزی با چه ترتیبی در صفحه موردنظر بارگیری شده است، این اطلاعات همراه با جزئیات درخواست ارسال می باشند. مدت زمان و زمان اجرای درخواست ها نیز در این صفحه نمایش داده می شود. طول نوارهای مختلف نشان دهنده مدت زمانی است که هر یک از درخواست ها به خود اختصاص داده اند.

همه این داده ها به بررسی مشکلات مربوط به عملکرد، اشکال زدایی و همچنین به طور کلی بهینه سازی صفحه کمک می کنند.

۵. Video

اگر در سایت جی تی متریکس عضو شوید می توانید این بخش را نیز برای آنالیز سایت خود فعال کنید. در این تب نحوه لود سایت به صورت ویدیویی نمایش داده می شود تا بتواند نواقص احتمالی در زمان لود سایت را مشاهده و رفع نمائید.

۶. History

همانطور که از نام آن مشخص است، این تب مجموعه ای از اطلاعات مربوط به سرعت بارگذاری سایت، تعداد درخواست ها، نمرات مربوط به یک از معیارهای ذکر شده و موارد مشابه را در یک بازه زمانی نمایش می دهد. اگر حساب کاربری نیز در GTMetrix نداشته باشید، تا ۳۰ روز به تاریخچه سایت دسترسی خواهید داشت.

با توجه به توضیحات ارائه شده، استفاده از GTMetrix یک راه ساده برای درک سریع پارامترهای مختلف مربوط به سرعت وب سایت است. به شدت توصیه می شود که وب سایت خود را به صورت دوره ای و به ویژه بعد از تغییرات گسترده در سایت، آنالیز و بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود مشکلی در سرعت لود سایت وجود ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *