بازیابی محتوای گم شده از وب سایت های حذف شده

بازیابی محتوای گم شده از وب سایت های حذف شده

اینترنت یک چشم انداز همیشه در حال تحول است که در آن وب سایت ها می توانند در یک چشم به هم زدن ظاهر شوند و ناپدید شوند و حتی پلتفرم های میزبانی شما ممکن است نتوانند به شما کمک کنند. با این حال، به لطف شگفتی‌های بایگانی وب، وقتی یک وب‌سایت آفلاین می‌شود، نیازی نیست محتوای دیجیتال ارزشمند برای همیشه از بین برود. بایگانی های اینترنتی تبدیل به کتابخانه های دیجیتال عصر مدرن شده اند که به کاربران امکان می دهد به محتوای وب سایت های حذف شده دسترسی داشته باشند و آنها را کاوش کنند. در اینجا می‌آموزید که چگونه محتوای گمشده را از وب‌سایت‌های هک یا حذف شده از طریق آرشیوهای اینترنتی قابل توجهی که به عنوان ماشین‌های زمان مجازی برای دنیای آنلاین عمل می‌کنند، بازیابی کنید.

 

۱. ماشین راه برگشت

شاید معروف‌ترین آرشیو اینترنتی، Wayback Machine توسط Archive.org از اواخر دهه ۱۹۹۰ عکس‌های فوری از وب‌سایت‌ها ثبت کرده است. کاربران می توانند به سادگی یک URL برای مشاهده نسخه های آرشیو شده یک وب سایت با قدمت سال ها قبل و مشاهده/بازیابی محتوای گم شده از وب سایت های هک شده یا حذف شده وارد کنند. مجموعه وسیع آن آن را به گنجینه ای برای مورخان، محققان و هر کسی که در مورد تکامل اینترنت کنجکاو است تبدیل می کند.

 

۲. Google Cache

در حالی که گوگل در درجه اول یک موتور جستجو است، نسخه های صفحات وب را نیز ذخیره می کند. اگر یک URL خاص را جستجو کنید و روی فلش کشویی کنار نتیجه کلیک کنید، ممکن است یک نسخه کش پیدا کنید. این می تواند دسترسی به برخی از محتواها را حتی پس از حذف یا هک شدن یک وب سایت فراهم کند و مهمتر از همه، به شما کمک می کند تا داده های از دست رفته را از آنها بازیابی کنید.

 

۳. WebCite WebCite

با تمرکز بر حفظ محتوای آکادمیک، به کاربران اجازه می دهد تصاویر فوری از منابع آنلاین ایجاد کنند و اطمینان حاصل کند که منابع معتبر باقی می مانند حتی اگر منبع اصلی حذف شود. این به ویژه برای محققانی که نیاز به استناد به اطلاعات مبتنی بر وب در کار خود دارند مفید است.

 

۴. Archive.is

این سرویس عکس های فوری از صفحات وب را می گیرد و ذخیره می کند و به کاربران امکان می دهد آرشیوهای دائمی از محتوای آنلاین ایجاد کنند. Archive.is به دلیل توانایی‌اش در گرفتن متن و تصاویر، بلکه کل طرح‌بندی و عملکرد یک صفحه وب شناخته شده است. این امر آن را به یک پلت فرم بسیار قابل اعتماد برای بازیابی محتوای گم شده از وب سایت های هک شده یا حذف شده تبدیل می کند.

بازیابی محتوای گم شده از وب سایت های حذف شده

۵. سفر در زمان یادگاری

Memento به کاربران این امکان را می دهد که ببینند یک صفحه وب در یک تاریخ خاص چگونه به نظر می رسد. با وارد کردن یک URL و تاریخ، کاربران می توانند نسخه آرشیو شده صفحه را همانطور که در آن زمان ظاهر می شد، بازیابی کنند.

 

۶. از Perma.cc برای بازیابی محتوای گم شده از وب سایت های حذف شده استفاده کنید

با هدف قرار دادن جامعه حقوقی، Perma.cc به کاربران اجازه می دهد تا پیوندهای دائمی به صفحات وب ایجاد کنند که در صورت حذف یا هک شدن، بازیابی اطلاعات آن صفحات را آسان می کند. این امر به ویژه برای مراجع قانونی مهم است، زیرا محتوای ذکر شده در اسناد قانونی باید بدون توجه به تغییرات در سایت اصلی قابل دسترسی باشد.

 

۷. از Archive.today برای بازیابی محتوای گم شده از وب سایت های حذف شده استفاده کنید

مشابه Archive.is، این سرویس عکس های فوری از صفحات وب را می گیرد و ذخیره می کند. کاربران می توانند نسخه هایی از محتوای آنلاین را برای مراجعات بعدی ذخیره کنند، حتی اگر سایت اصلی دیگر در دسترس نباشد.

 

نظرات نهایی در مورد نحوه بازیابی محتوای گم شده از وب سایت های هک شده یا حذف شده

در دنیایی که اطلاعات دیجیتال می تواند به همان سرعتی که ظاهر می شود ناپدید شود، آرشیوهای اینترنتی نقش مهمی در حفظ تاریخچه و دانش ذخیره شده آنلاین دارند. این آرشیوها کاربران را قادر می سازد تا از وب سایت های حذف شده مجدد بازدید کنند، به محتوای ارزشمند دسترسی داشته باشند و تکامل پلتفرم های آنلاین را ردیابی کنند. خواه محقق، مورخ یا صرفاً در مورد گذشته کنجکاو باشید، این آرشیوهای اینترنتی نگاهی اجمالی به چشم انداز همیشه در حال تغییر شبکه جهانی وب را ارائه می دهند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *