دیجیتال مارکتینگ چیست؟ انواع و نمونه ها

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ انواع و نمونه ها

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی دیجیتال استفاده از وب سایت ها، برنامه ها، دستگاه های تلفن همراه، رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر ابزارهای دیجیتال برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات است.

بازاریابی دیجیتال شامل بسیاری از اصول مشابه با بازاریابی سنتی است و اغلب به عنوان یک راه اضافی برای شرکت ها در نظر گرفته می شود تا به مشتریان نزدیک شوند و رفتار آنها را درک کنند. شرکت ها اغلب تکنیک های بازاریابی سنتی و دیجیتال را در استراتژی های خود ترکیب می کنند. اما بازاریابی دیجیتال با مجموعه ای از چالش های خاص خود نیز همراه است. بازاریابی دیجیتال با پذیرش گسترده اینترنت در دهه ۱۹۹۰ شروع به محبوب شدن کرد.

 

خوراکی های کلیدی
  • بازاریابی دیجیتال محصولات و خدمات را از طریق کانال هایی مانند وب سایت ها، دستگاه های تلفن همراه و پلتفرم های رسانه های اجتماعی تبلیغ می کند.
  • بازاریابان دیجیتال تعدادی ابزار برای سنجش اثربخشی کمپین های خود دارند.
  • یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که بازاریابان دیجیتال با آن روبرو هستند این است که چگونه خود را در دنیایی که بیش از حد اشباع شده از تبلیغات دیجیتال و سایر عوامل حواس‌پرتی متمایز کنند، متمایز کنند.

بازاریابی دیجیتال چگونه کار می کند؟

بازاریابی طیف وسیعی از تکنیک ها و رسانه ها را در بر می گیرد که شرکت ها می توانند از آنها برای تبلیغ محصولات و خدمات خود به مصرف کنندگان بالقوه و بهبود سهم بازار خود استفاده کنند. برای موفقیت، به ترکیبی از تبلیغات و آگاهی در فروش نیاز دارد. بازاریابان حرفه ای این وظایف را یا به صورت داخلی در شرکت های منفرد و یا در خارج از شرکت های بازاریابی انجام می دهند که ممکن است به مشتریان مختلفی خدمات ارائه دهند. زمانی شرکت‌ها بر بازاریابی از طریق چاپ، تلویزیون و رادیو تمرکز داشتند، زیرا این تنها چیزی بود که داشتند. اگرچه این گزینه ها هنوز وجود دارند، اینترنت راه دیگری را برای دستیابی به مصرف کنندگان به شرکت ها داد و باعث ایجاد بازاریابی دیجیتال شد.

 

فن آوری ها و روندهای جدید شرکت ها را وادار کرد تا استراتژی های بازاریابی خود را تغییر دهند و در بودجه خود تجدید نظر کنند. ایمیل به یک ابزار بازاریابی محبوب در روزهای اولیه بازاریابی دیجیتال تبدیل شد. سپس تمرکز روی موتورهای جستجو مانند نت اسکیپ معطوف شد، که به کسب و کارها اجازه می‌داد تا آیتم‌ها و کلمات کلیدی را برچسب‌گذاری کنند تا مورد توجه قرار گیرند. توسعه پلتفرم‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک این امکان را برای شرکت‌ها فراهم کرد تا داده‌های کاربران را ردیابی کنند و پیام‌های خود را به مخاطبان بسیار خاص تحویل دهند.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ انواع و نمونه ها

یک حساب بانکی جدید باز کنید

تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های قابل حمل اکنون این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کنند که محصولات و خدمات خود را در هر کجا که این مشتریان هستند به مشتریان عرضه کنند. مطالعه‌ای در مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۲۲ نشان داد که ۷۶ درصد از بزرگسالان آمریکایی با استفاده از تلفن‌های خود خریدهای آنلاین انجام داده‌اند.

 

بازاریابی دیجیتال بر خلاف تبلیغات چاپی یا تلویزیونی سنتی می تواند تعاملی باشد.

 

 

انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ

کانال های بازاریابی دیجیتال از دهه ۱۹۹۰ تکامل یافته اند و همچنان ادامه دارند. در اینجا هشت مورد از رایج ترین کانال هایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، آورده شده است.

 

بازاریابی وب سایت

شرکت ها اغلب از وب سایت خود به عنوان مرکز فعالیت های بازاریابی دیجیتال خود استفاده می کنند. موثرترین وب سایت ها برند و محصولات و خدمات آن را به شیوه ای واضح و به یاد ماندنی نشان می دهند. یک وب‌سایت امروزی باید سریع بارگذاری شود، موبایل‌پسند باشد و به راحتی قابل پیمایش باشد.

 

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) بازاریابان را قادر می سازد تا از طریق تبلیغات پولی به مخاطبان در اخبار و سایر وب سایت ها و پلت فرم های دیجیتال دست یابند. بازاریابان می توانند کمپین های PPC را در گوگل، بینگ، لینکدین، ایکس (توئیتر سابق)، پینترست و فیس بوک راه اندازی کنند و تبلیغات خود را به افرادی که عبارات مرتبط با محصولات یا خدماتشان را جستجو می کنند نشان دهند. این کمپین‌ها می‌توانند کاربران را بر اساس ویژگی‌های جمعیتی (مانند سن یا جنسیت)، یا علایق یا مکان خاص آنها تقسیم‌بندی کنند. پرکاربردترین سرویس‌هایی که برای PPC استفاده می‌شوند عبارتند از Google Ads و Facebook Ads.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ انواع و نمونه ها

بازاریابی محتوا

هدف بازاریابی محتوا دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق استفاده از محتوای نوشتاری، تصویری یا ویدیویی است که مورد علاقه آنهاست. این محتوا معمولاً در یک وب سایت منتشر می شود و سپس از طریق رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بهینه سازی موتورهای جستجو یا حتی کمپین های پرداخت به ازای کلیک تبلیغ می شود. بازاریابی محتوا سعی می‌کند ظریف‌تر از تبلیغات باشد و ممکن است محصول یا خدماتی که اسپانسر در تلاش برای بازاریابی است به‌طور آشکار برجسته شود یا نباشد.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی هنوز یکی از موثرترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال است، اگرچه بسیاری از مردم آن را با هرزنامه مرتبط می‌دانند و با چنین پیام‌هایی برخورد می‌کنند. بسیاری از بازاریابان دیجیتال از دیگر کانال‌های بازاریابی دیجیتال خود برای جمع‌آوری نام برای لیست ایمیل‌های خود استفاده می‌کنند. سپس، از طریق ایمیل مارکتینگ، آنها سعی می کنند آن سرنخ ها را به مشتری تبدیل کنند.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

اهداف اولیه کمپین بازاریابی رسانه های اجتماعی ایجاد آگاهی از برند و ایجاد اعتماد است. همانطور که در بازاریابی رسانه های اجتماعی عمیق تر می شوید، می توانید از آن برای به دست آوردن سرنخ و به عنوان یک کانال بازاریابی یا فروش مستقیم استفاده کنید. پست ها و توییت های تبلیغاتی دو نمونه از بازاریابی رسانه های اجتماعی هستند.

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته یکی از قدیمی ترین شکل های بازاریابی است و دنیای دیجیتال به آن جان تازه ای بخشیده است. در بازاریابی وابسته، شرکت ها و “اینفلوئنسرها” فردی محصولات شرکت دیگری را تبلیغ می کنند و هر بار که فروش انجام می شود یا یک سرنخ تازه به لیست آنها اضافه می شود، کمیسیون دریافت می کنند. بسیاری از شرکت‌های معروف، از جمله آمازون، برنامه‌های وابسته دارند که میلیون‌ها دلار به شرکت‌های وابسته که به فروش محصولاتشان کمک می‌کنند، پرداخت می‌کنند.

بازاریابی ویدیویی

بسیاری از کاربران اینترنت قبل از تصمیم گیری برای خرید، برای یادگیری نحوه انجام کاری، خواندن نظر یا فقط برای استراحت به سایت هایی مانند YouTube مراجعه می کنند. بازاریابان می توانند از هر یک از چندین پلتفرم بازاریابی ویدیویی، از جمله ویدیوهای فیس بوک، اینستاگرام و تیک تاک برای اجرای کمپین بازاریابی ویدیویی استفاده کنند. شرکت‌ها بیشترین موفقیت را در ویدیو با ادغام آن با سئو، بازاریابی محتوا و کمپین‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی گسترده‌تر پیدا می‌کنند.

پیامک زدن

شرکت ها همچنین از پیام های متنی (به طور رسمی به عنوان پیام کوتاه یا سرویس پیام کوتاه شناخته می شوند) برای ارسال اطلاعات در مورد آخرین محصولات و تبلیغات خود استفاده می کنند. سازمان‌های غیرانتفاعی و نامزدهای سیاسی نیز از پیامک برای تبلیغ خود و درخواست کمک‌های مالی استفاده می‌کنند. امروزه بسیاری از کمپین های بازاریابی این امکان را برای مصرف کنندگان فراهم می کند که از طریق یک پیام متنی ساده پرداخت یا کمک مالی انجام دهند.

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در بازاریابی دیجیتال

بازاریابان دیجیتال مانند بازاریابان سنتی از شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) استفاده می کنند. KPIها به آنها اجازه می دهند عملکرد بلندمدت ابتکارات بازاریابی خود را اندازه گیری کنند و آن ها را با تلاش های رقبای خود مقایسه کنند.
موارد زیر برخی از رایج‌ترین KPIهایی هستند که بازاریابان می‌توانند از آنها برای سنجش میزان عملکردشان استفاده کنند:
  • نرخ کلیک: این KPI معمولاً برای اندازه‌گیری اثربخشی تبلیغات آنلاین، با شمارش تعداد افرادی که روی یک تبلیغ خاص کلیک کرده‌اند به عنوان درصدی از همه افرادی که ممکن است آن را دیده باشند، استفاده می‌شود.
  • نرخ تبدیل: نرخ تبدیل حتی از نرخ کلیک فراتر می رود تا درصد افرادی را که اقدام مورد نظر خود را انجام داده اند، مانند خرید، با کل مخاطبانی که یک تبلیغ یا تبلیغ خاص به آنها رسیده است، مقایسه کند.

 

  • ترافیک رسانه های اجتماعی: این تعداد افراد با نمایه های رسانه های اجتماعی یک شرکت تعامل دارند. این شامل لایک، دنبال کردن، بازدید، اشتراک‌گذاری و/یا سایر اقدامات قابل اندازه‌گیری است.

 

  • ترافیک وب سایت: این معیار تعداد افرادی که از وب سایت یک شرکت در یک بازه زمانی معین بازدید می کنند را ردیابی می کند. در میان کاربردهای دیگر، می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا در مورد تأثیرگذاری تلاش‌های بازاریابی آن‌ها در هدایت مصرف‌کنندگان به سایتشان قضاوت کنند.

 

چالش های دیجیتال مارکتینگ

دنیای دیجیتال چالش های ویژه ای را برای بازاریابان ایجاد می کند. به عنوان مثال، کانال های دیجیتال به سرعت گسترش می یابند، و بازاریابان باید از آنها پیروی کنند و نحوه استفاده موثر از آنها را بیابند. بازاریابان همچنین می توانند تجزیه و تحلیل و استفاده مؤثر از حجم عظیمی از داده هایی را که می توانند از طریق این پلتفرم ها به دست آورند، چالش برانگیز بدانند. شاید مهم‌تر از همه، مصرف‌کنندگان به‌طور فزاینده‌ای غرق تبلیغات دیجیتال و سایر عوامل حواس‌پرتی می‌شوند، که جلب توجه آنها را بیش از پیش دشوار می‌کند.

 

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ شرکتی است که به طور انحصاری بازاریابی برای مصرف کنندگان یا کسب و کارها از طریق کانال های دیجیتال انجام می دهد. این شامل ایجاد و راه اندازی کمپین هایی برای مشتریان از طریق رسانه های اجتماعی، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، ویدیوها و وب سایت های سفارشی و سایر ابزارها می شود.

 

سئو در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) تکنیک های مختلفی را توصیف می کند که شرکت ها در تلاش برای افزایش ترافیک وب سایت خود و بالا بردن جایگاه آن در نتایج جستجو استفاده می کنند. هر چه یک سایت در صفحه نتایج جستجو بالاتر ظاهر شود، احتمال بیشتری وجود دارد که مصرف کنندگان آن را ببینند و به طور بالقوه برای بازدید از آن کلیک کنند.

 

سئو در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی اینترنتی چیست؟

از نظر فنی، بازاریابی اینترنتی بازاریابی است که صرفاً در اینترنت انجام می شود. به این ترتیب، زیرمجموعه ای از بازاریابی دیجیتال است که می تواند از انواع مختلفی از پلتفرم های دیجیتال از جمله اینترنت برای دستیابی به مخاطبان مورد نظر خود استفاده کند.

 

چگونه می توانید یک بازاریاب دیجیتال شوید؟

بازاریابان دیجیتال به مهارت های نوشتاری قوی و رسانه های اجتماعی، همراه با درک خوب از تجزیه و تحلیل داده ها نیاز دارند. مدرک لیسانس برای اکثر موقعیت های بازاریابی دیجیتال مورد نیاز است. همچنین ممکن است بخواهید در دوره های بازاریابی دیجیتال شرکت کنید یا در یک “بوت کمپ” دیجیتال شرکت کنید. علاوه بر این، گذراندن دوره کارآموزی در مدرسه می تواند مفید باشد. اداره آمار کار ایالات متحده “چگونه یک مدیر تبلیغات، تبلیغات یا بازاریابی شویم.” مدرک کارشناسی ارشد در بازاریابی دیجیتال ممکن است مفید باشد اما ضروری تلقی نمی شود.

 

چه مهارت هایی در دیجیتال مارکتینگ مورد نیاز است؟

اگر یک بازاریاب می‌خواهد در گفتن داستان یک شرکت یا محصول برای مشتریان بالقوه موفق باشد، مهارت‌های ارتباطی قوی ضروری است. مهارت های تجزیه و تحلیل داده ها همچنین برای درک اینکه یک کمپین بازاریابی چقدر خوب عمل می کند و جایی که ممکن است بهبود یابد، مهم هستند. در نهایت، مهارت های رسانه های اجتماعی یکی دیگر از ضروریات است.

 

تعصب ضمنی در بازاریابی دیجیتال چیست؟

سوگیری ضمنی که به عنوان سوگیری ناخودآگاه نیز شناخته می شود، به پیام هایی اشاره دارد که ناخواسته کلیشه های منفی یا نگرش های تحقیرآمیز را نسبت به گروه های خاص منتقل می کنند. در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای در زمینه‌های تبلیغات و بازاریابی داشته است. در بازاریابی دیجیتال، ممکن است خود را در چیزی به سادگی انتخاب عکس‌های استوک برای یک کمپین بازاریابی نشان دهد. برای مثال، شرکت‌ها بدون اینکه حتی به آن فکر کنند، ممکن است از تصاویر افراد سفیدپوست استفاده کنند، در حالی که سیاه‌پوستان، بومی‌ها و سایر رنگین‌پوستان را به‌همراه افرادی که دارای تیپ‌های بدنی و توانایی‌های مختلف هستند، کنار بگذارند. در حالی که بازاریابان دیجیتال اغلب از الگوریتم‌های ظاهراً بی‌طرفانه برای کمک به ساخت کمپین‌های خود استفاده می‌کنند، این الگوریتم‌ها توسط انسان‌هایی ایجاد می‌شوند که ممکن است تعصبات ناخودآگاه خود را به آنها وارد کنند.

 

حرف  اخر

روش‌هایی که مردم از رسانه‌ها در قرن بیست و یکم استفاده می‌کنند، باعث شده است تا بازاریابان برای کمپین‌های خود بر پلتفرم‌های دیجیتال تأکید بیشتری داشته باشند. در حالی که بازاریابی دیجیتال از بسیاری از تکنیک‌های مشابه بازاریابی سنتی از طریق چاپ، تلویزیون و رادیو استفاده می‌کند، مجموعه‌ای از ابزارهای خاص خود را نیز دارد که بازاریابان برای موفقیت باید بر آن‌ها مسلط باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *