دراین مقاله قصد داریم،تا شما را برای راه اندازی بیزنس اینترنتی موفق راهنمایی کنیم
برای راه اندازی بیزنس اینترنتی از کجا آغاز کنیم؟
احتمالا شما هم به راه اندازی کسب و کار اینترنتی فکر کرده اید، و به این نتیجه رسیده اید که راه اندازی بیزنس اینترنتی میتواند بهترین مورد برای کسب درامد باشد!
خب تا حدودی به نتایج خوبی رسیدهاید. و فرآیند آن را گام به گام با شما مرور کنیم.
راهاندازی تجارت اینترنتی موفق چه طور میباشد؟
فعال سازی بیزنس اینترنتی موفق به چه شکل میباشد؟
برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی موفق، لزوماً نباید دیجیکالا باشیم! بسیاری از کسب و کارهای آنلاین دیگری هم می باشند، که شاید به اندازۀ دیجی کالا، شناخته گردیده نباشند؛ البته سودآوری بالایی دارا هستند و در حوزۀ کاری خودشان بسیار بهتر فعالیت مینمایند.
فرقی نمیکند که شما صاحب و مالک یک ایدۀ تازه و استارتاپی باشید، کسب و کار خرد یا خانگی خویش را داشته باشید و یا این که حتی خدماتی مثل تعمیرات یخچال ارائه دهید؛
در هر شکل با آوردن کسبوکارتان به دنیای بزرگ وب می توانید آن را گسترش دهید
و بیزنس آنلاین خودتان را داشته باشید (اما به شرطی که شیوه و چاه آن را بدانید).
مراحل راه اندازی یک بیزنس اینترنتی
سوالی که خیلی از اشخاص، از ما میپرسند این میباشد که برای فعالسازی بیزنس اینترنتی از کجا می بایست آغاز کنم؟
همانگونه که در اولِ نوشتهعلمی هم اشاره کردیم، این فعالیت هم مانند شغل های دیگر اصول و فرایند خاص خودش را داراست.
با درک کردن این فرایند، تصمیمات بهتری میتوانیم بگیریم.
دراین قسمت با ۶ گام برای فعالسازی بیزنس اینترنتی آشنا میشویم.
همین حال، یک قلم و کاغذ بیاورید و همۀ مراحل را یادداشت فرمائید تا جلوی دیدهتان باشد.
گام اولیه در راه اندازی کسب و کار اینترنتی: پیش از راه اندازی کسب و کار، خودتان را بشناسید
فرض فرمائید شما شخصی ریسکپذیر و خلق کننده باشید
و بخواهید در یک کمپانی بهعنوان حسابدار، شغل های روتین روزمره را اجرا دهید.
یا این که برای مثال به هنر علاقه داشته باشید
و الان در یک کمپانی فنی درگیر به شغل باشید.
چه اتفاقی می افتد؟
احتمالا، پس از مدتی در گیر خستگی و بیانگیزگی میشوید.
بیایید در همین گام نخستین با خودمان روراست باشیم
و ببینیم آیا کاری که می خواهیم استارت کنیم همانی میباشد که مدام دلمان میخواسته؟
منظورم این میباشد که تنهاً هدفمان را پول درآوردن نبینیم.
کوشش کنیم کاری را آغاز کنیم که با روحیات و علاقههای فردی ما سازگار باشد.
علاقه موتور محرک ما برای ادامۀ مسیر میباشد.
در صورتیکه به کاری که میکنیم علاقه نداشته باشیم،
بعداز مدتی ممکن میباشد با وجود درامد بهتر، دیگر دل و دماغ فعالیت کردن را نداشته باشیم.
پس بهتر میباشد که پیش از استارت فعالیت، علایق و ذوق وسلیقههای فردی خودتان را بسنجید
و بعداز اینکه خودتان را شناختید،
تصمیم بگیرید که عمل کردن در کدام مسئله برای شما عالی میباشد.
راهاندازی یک صفحۀ هنری یا یک فروشگاه آنلاین با کلی محصول متفاوت یا وبلاگ تخصصی؟
در حالتی که هنوز تصمیمی دربارۀ کسبوکارتان نگرفتهاید،
توصیه میکنم این سوال ها را برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی از خودتان بپرسید تا به نتیجه ها بهتری برسید:
- من چه مهارتهایی دارم؟
- چه چیزی در من سبب ساخت و ساز شور و اشتیاق می گردد؟
- در چه موردی تخصص دارم؟
- چقدر حاضرم خرج کنم؟ (با توجه به اینکه خیلی از تجارتها هم می باشند که باخت می خورند)
- چقدر سرمایه مورد نیاز دارم؟
- سبک معاش من به چه شکلی میباشد؟
- چه حق تقدمها و ارزشهایی در معاش دارم؟
- اصلاً آمادگی استارت فعالیت نو را دارم؟
نکته: هنگام جواب دادن به سوالهای، با خودتان راست گو باشید!
ریچارد برانسون: «من هیچوقت برای بدست آوردن ثروت، کسب و کاری را راه نمی اندازم؛
به این دلیل که میدانم، در صورتیکه کاری که از آن لذت می برم را اجرا دهم، ثروت از راه می رسد.»
گام دوم در راه اندازی کسب و کار اینترنتی: ایده تجارت اینترنتی خویش را پیدا نمائید
در شرایطیکه کسب و کار خودتان را دارید
و می خواهید آن را از روش وب توسعه و گسترش دهید که هیچ؛
می توانید وارد مرحلۀ آینده (گام سوم) گردید.
ولی در صورتی هنوز ایدهای برای آغاز تجارت اینترنتی ندارید،
خیلی بهتر بهاین بخش دقت فرمائید.
ایدهها از کجا میایند؟
دور و اطراف ما، پراز ایدهها و الهامات مختلفی میباشد،
که می تواند زندگی مارا متحول نماید.
ولی متاسفانه، بیشتر ما آن ها را نمیبینیم.
شایسته ترین ایدهها از نیازهای سادۀ ما میایند.
برخلاف تصور عامه مردم، ایدههای تجاری از مغز اشخاص نابغه بیرون نمیآید،
بلکه این ایدهها ناشی از دقت آنان به مشکلات زندگی میباشد.
به عبارتی، می بایست بهدنبال ایرادات بگردیم تا بتوانیم معاش عموم را عالی بکنیم
و آنها هم حاضر شوند، بابت آن به ما پول بدهند.
گام سوم در راه اندازی کسب و کار اینترنتی: قبل از راه اندازی تجارت اینترنتی تحقیقات بازار را انجام دهید
بعضیها فکرمیکنند همین که ایده را پیدا کردند کار تمام میباشد
و می توانند خیلی زود آن را عملی نمایند.
ولی شتابزده فعالیت کردن هیچوقت عالی نیست!
شما بایستی پیش از هر اقدامی در مورد بازاری که تعیین کردهاید تحقیق کنید.
به عنوان مثالً در شرایطیکه بازار انتخابی شما در زمینۀ طلاوجواهر میباشد،
می بایست اول با نظارت و مطالعه مطمئن گردید که بازار طلا و جواهرات و جواهر شانس موفقیت در بستر وب را دارد یا خیر.
میپرسید چطور؟ ما شایسته ترین راه و روش را به شما نشان می دهیم:
یکیاز راحتترین و مطمئنترین طریقها برای انجام پژوهش ها بازار (خصوصاً برای راه اندازی بیزنس اینترنتی)، استعمال از ابزار تحقیق کلمات کلیدی KWFinder میباشد
و keyword planner میباشد. البته چطور کار مینمایند؟
این ابزارها به شما یاری مینماید،
تا بفهمید عموم چقدر دربارهی کلمات کلیدی نزدیک به کسبوکار شما در وب جستجو کردهاند. آری!
شما می توانید با به کار گیری از این ابزار آماری بر طبق تعداد جستجوی ماهیانه و نمودار جستجوی سالیانه بهدست آورید.
بعد از آن با مقداری مقایسه و تحقیق متوجه میشوید
که ایدۀ تجارت شما در وب موفق خواهد شد یا خیر.
اما در کنار بازرسی لغات کلیدی، می توانید مستقیماً با بعضا از اشخاص، که فکر می کنید ایدۀ شما بهدردشان می خورد، کلام فرمایید و مشورت کردن بگیرید.
با این شغل نظرها آنان را میشنوید
و شاید به نکات مهمی هم پی ببرید.
مثلا فرض فرمایید که قصد دارید یک اتوماسیون برای مدیریت هتل طراحی نمایید.
برای اینکه بدانید، هتلها بیشتر به چه چیزهایی در یک اتوماسیون نیاز داراهستند چه عمل میکنید؟
توصیه اینجانب این میباشد، که ملاقاتی را با مدیران فنی هتلها ترتیب دهید
و درخصوص مشکلات، انتظارات و نظرات آنان درباره نرمافزار یا اتوماسیون صحبت فرمایید.
این عمل شمارا برای طراحی یک اتوماسیون عالی راهنمایی مینماید.
(ولی در اینجا مطلقاً بایستی مثالهای رقبا را هم تحقیق نمایید.)
گام چهارم در راه اندازی کسب و کار اینترنتی: کالا را تهیه و تنظیم و قیمتگذاری فرمایید
پس از اینکه تحقیقات بازاریابی خویش را انجام دادید،
نوبت به تهیۀ محصول و انتخاب قیمت برای آن میرسد.
اما اجازه دهید مسالهای را همینجا برایتان روشن کنم.
خواسته ما از محصول تنهاً یک کالای فیزیکی قابل لمس (مثل پوشاک) نیست.
جنس میتواند خدماتی باشد که در وب سایت خویش به مشتری ارائه می کنید.
مثل یک سرویس قالیشویی آنلاین.
نرخگذاری روی کالا، استراتژیهای مختلفی داراست
که با دقت به موقعیت بازار، بها رقبا و ارزشی که محصولتان از یک شیوه مناسب به کارگیری میکنید.
برای مثالً در صورتیکه تازهکار می باشید
و می خواهید در بازار نفوذ نمائید،
خوب است ابتدا با قیمتی کمتر از حد معمول بازار استارت نمایید.
چرا؟ زیرا با این عمل میتوانید مشتریان جدید را جذب نمائید.
پس از مدتی که مشتریان خویش را جذب کردید،
می توانید استراتژی بهاگذاری خویش را تغییر تحول دهید.
تنها این نکته را فراموش نکنید:
در شروع شغل مهمترین چیزی که بایستی بهدست آورید، اعتماد مشتریان میباشد.
بعداز اینکه لیست محصولات خویش را تهیه و تنظیم کردید
و قیمت خوبی برای آنان در نظر گرفتید، می توانید وارد مرحلۀ بعدی گردید.
گام پنجم در راه اندازی کسب و کار اینترنتی: برای راه اندازی بیزنس اینترنتی، رسانۀ خویش را انتخاب نمایید.
فرض فرمایید، یک محصول عالی دارید،
البته هیچ فروشگاهی برای عرضه ندارید؛
چطور می خواهید محصولتان را معرفی فرمائید؟
رسانه مانند فروشگاه برای عرضه محصول میباشد.
رسانه جایی میباشد، که میتوانید در آن کالاتان را به نمایش بگذارید،
با مشتری ارتباط برقرار نمائید،
اطلاعرسانی انجام دهید
و در نهایت محصول خویش را به مشتری بفروشید.
برای فعال سازی یک کسب و کار اینترنتی در جمهوری اسلامی ایران، چهار رسانه نسبت به سایر اهمیت بیشتری داراست؛
زیرا مخاطبان بیشتری را به خویش جذب کردهاند
و بیشتر دربین عموم جا افتادهاند.
این چهار رسانه عبارتند از: اینستاگرام، فروشگاه آنلاین، وب سایت و پیامرسانها.
اکنون بیایید با این رسانهها بیشتر آشنا شویم
و مزایا و معایب هرمورد را بدانیم.
-
درآمدزایی با کمک اینستاگرام
اینستاگرام یک رسانۀ بسیار توانمند و پر کاربرد برای درآمدزایی اینترنتی در کشور ایران میباشد.
برای مثالً در حالتیکه میخواهید بدون سرمایه، خرده فروشی پوشاک داشته باشید،
فروش از روش اینستاگرام یک انتخاب بسیار هوشمندانه میباشد.
اما فعالیت اینستاگرامی صرفا در عکس گذاشتن و نوشتن کپشن و هشتگ زدن خلاصه نمیشود.
برای درآمدزایی از اینستاگرام، بایستی اصول شغل در آن را بی نقص بدانید.
البته این رسانه اشکالاتی هم دارد.
به عنوان مثالً اینکه، در صورتی تعداد محصولات شما زیاد باشد،
هم مخاطب در گیر سردرگمی می گردد
و هم بروزرسانی قیمتها و موجودی محصولات برای شما دشوار خواهد شد.
دراین حالت، شاید ساخت فروشگاه آنلاین گزینۀ بهتری باشد.
-
درآمدزایی آنلاین با به کار گیری از وبسایت و فروشگاه آنلاین
آیا میدانستید که با داشتن فروشگاه آنلاین حتی زمانی که خواب میباشید هم میتوانید پول درآورید؟
فروشگاه آنلاین مانند یک مغازۀ بدون تعطیلی میباشد
و در ۲۴ ساعت شبانه روز باز میباشد.
در اینستاگرام یا پیامرسانها شما میبایست در ابتدا اطلاعاتی همجون موجود بودن، سایز، رنگ، جنس و غیره را در اختیار مشتری بگذارید،
به سوالهای احتمالی وی پاسخ دهید،
بعد از آن هم درانتظار باشید تا مشتری هزینه را پرداخت نماید و رسید آن را برای شما بفرستد.
ولی در فروشگاه آنلاین نیازی به انجام این کارها وجود ندارد.
شما صرفا یک بار اطلاعات را در وبسایت وارد میکنید،
مشتری مبنی بر آن ها انتخاب خویش را انجام می دهد
و هزینه را آنلاین پرداخت مینماید.
می بینید؟ داشتن یک فروشگاه آنلاین کار شمارا خیلی سادهتر مینماید
و علاوه بر این، امنیت بیشتری هم داراست!
داشتن یک اینترنتوبسایت یا فروشگاه آنلاین امکانات زیادی را در دست شما قرار میدهد.
برای مثالً میتوانید:
هر تعداد محصول که بخواهید وارد وبسایت فرمائید.
محصولات خویش را دستهبندی فرمائید.
روی هر محصولی که بخواهید کوپن تخفیف اعمال نمائید.
اطلاعات کاربران را از روش ثبتنام در دست داشته باشید.
نحوههای مختلفی برای ارسال سفارش در نظر بگیرید.
درگاههای مختلفی برای پرداخت قرار دهید.
هر تعداد صفحه که بخواهید تعریف فرمائید. (از جملهً صفحات راهنما، انواع شیوههای ارسال و ثبت شکایات)
در وب سایتتان تولید محتوا نمائیدو از روش محتوا مخاطبان را به فروشگاه جذب نمائید.
سامانه پیامکی به فروشگاهتان متصل نمایید.و… خیلی امکانات دیگر!
-
درآمدزایی از روش پیام رسانها
پیامرسان تلگرام را که می شناسید.
این پیامرسان قابلیت و امکانهای خیر دارااست،
که با آن می توانید بهطور به طور همزمان یک تجارت اینترنتی و یک پل ارتباطی عالی با مشتری داشته باشید.
اما بعداز فیلتر شدن تلگرام بازدیدهای آن کم شده میباشد.
در عوض اپلیکشنهای مختلفی را میتوان به جای پیام رسان تلگرام استفاده نمود
که لیستی از آنان در مقالۀ «جایگزینهای تلگرام» مو جود میباشد.
هرچند که هیچکدام از این پیامرسانها جای تلگرام را نمیگیرند
و هنوز جمعیت قابل قبولی در هیچکدام از آن ها متمرکز نشده،
البته شاید در آینده بتوان روی آنان هم حساب کرد.
اکنون با دقت بهاین توضیحات فکرمیکنید شایسته ترین رسانه برای شما کدام میباشد؟
توصیه ما به کار گیری از تمامی رسانهها، در کنار هم و بهشکل بهینه میباشد. چرا؟
فرض نمائید کسبوکار خویش را در اینستاگرام یا پیامرسان دیگری توسعه و گسترش دادهاید
و به سودآوری خوبی هم رسیدهاید.
درست در همینجا واقعه ناگواری رخ میدهد…
ناگهان رسانۀ شما فیلتر می گردد،
هک میگردد
و یا این که هر اتفاق دردناک دیگری که فکر کنید؛
چنانچه شما رسانۀ دیگری هم داشته باشید که هیچ، میتوانید خیلی سریع رسانه دوم خویش را جایگزین نمایید؛
بدین ترتیب چیز زیادی از دست نمیدهید.
ولی درحالتی که رسانۀ شما محدود به اینستاگرام یا تلگرام یا کانالهای مشابه دیگر باشد،
کمکم می بایست با کسبوکار اینترنتیتان خداحافظی نمایید،
یا این که راهی زمان بر را طی فرمایید،
تا مجدد به به عبارتی نقطهای که بودید، برسید!
علاوه بر این استفاده کردن رسانه های متفاوت در کنار هم، سبب میشود که بیشتر دیده گردید
و دستیابی و کارتان را خوب مدیریت فرمائید.
از جملهً می توانید محصولات خویش را در اینستاگرام تبلیغ فرمائید
و سپس با قرار دادن لینک و پیوند فروشگاه آنلاین قابلیت و امکان یک خرید راحت و امن را برای یوزرها مهیا نمائید.
گام ششم: بعداز فعالسازی بیزنس، بازاریابی اینترنتی را آغاز نمایید
بعداز طی کردن گامهای گذشته و ایجاد یک فروشگاه آنلاین یا هر تجارت اینترنتی دیگر، تازه کار شما آغاز میگردد.
احتمالاً خودتان هم می دانید
که فروش تولید ها و رسیدن به یک سود مناسب، سوای حرف زدن دربارۀ آنان و رواج و تبلیغ آنها شدنی وجود ندارد.
اینجاست که بازاریابی اینترنتی وارد فعالیت میگردد
و به شما کمک مینماید
تا رسانۀ خویش را تبلیغ فرمائید
و بتوانید محصولات بیشتری را بفروشید.
بازاریابی اینترنتی، مشتمل بر شاخههای مختلفی میباشد.
کاری که بایستی اعمال دهیم این میباشد،
که با هرمورد از این قسمتها و نحوۀ بهکارگیری آن ها برای توسعۀ کسب و کارمان آشنا شویم.
برخی از بخشهای اساسی دیجیتال مارگتینگ یا به عبارتی بازاریابی دیجیتال عبارتند از:
بازاریابی محتوا:
یعنی از روش ساختوساز محتوای کیفیت بالا (با رعایت استاندارهای گوگل) مخاطبان را به رسانۀ خویش مانند صفحه های متعدد وبسایت، کانال اجتماعی یا فروشگاه آنلاین خویش جذب کنیم،
آنگاه آنها را به صفحه های دیگر و در نهایت صفحه های فروش فرآورده هدایت کنیم.
تبلیغات گوگل:
گوگل ادوردز (Google Adwords) یکیاز پربازدهترین قسمتهای بازاریابی اینترنتی میباشد.
زیرا خیلی سریع با صرف اندکی هزینه می توانید در صفحۀ اولیه گوگل قرار گرفته
و از گوگل ورودی بگیرید.
بازاریابی ویدیوئی:
بازاریابی ویدیوئی شامل ساخت فیلمهای کوتاه (در حدود یک تا پنج دقیقه) با محتوای معرفی و عرضه تولیدها میگردد.
شما می توانید ویدئوهای خویش را در رسانههای متفاوت – از آپارات و یوتیوب گرفته تا صفحه ها اینستاگرام – نمایش دهید
و محصول یا خدمات خویش را به مخاطبان معرفی نمائید.
بهینه سازی:
یعنی وبسایت را برای موتورهای کاوش بهینهسازی کنیم
و کاری کنیم تا با جستجوی تعدادی عبارات کلیدی جزو اولین نتیجه ها گوگل باشیم.
جزو اولینها بودن در نتایج گوگل، یعنی ورودی بیشتر، بازدید بیشتر و در نهایت مشتری و فروش بیشتر!
رپورتاژ آگهی:
منظور شکلی از اطلاع رسانی یا خبر میباشد
که در قالب یک گزارش به مخاطبان عرضه میگردد؛
بدین مفهوم که کاربرِ رسانه متوجه جنبۀ تبلیغاتی این گزارش نمیشود
و تصور می نماید در حال پژوهش یا مشاهده یک گزارش به طور کاملً بی طرف میباشد.
این بی طرف بودنِ لحنِ گزارش، سبب جلب اعتماد مخاطبان میگردد.
در رپورتاژ آگهی می توانید از پیوندهایی به صفحۀ خویش به کارگیری فرمایید
و بدین ترتیب ورودی خویش را بیشتر نمایید.
بازاریابی پیامکی:
از روش بازاریابی پیامکی میتوانید با تعداد بسیار متعددی از مخاطبان بازار هدف ارتباط برقرار نمائید.
شما میتوانید با به کار گیری از سامانههای ارسال پیامک انبوه مانند «ملیپیامک» مخاطبان را در جریان اطلاعات، اخبار و تحفیفها قرار دهید
و ارتباط آن ها را با کسب و کار خویش نگهداری نمائید.
ولی به شرط آنکه اصول بازاریابی پیامکی را بدانید!
بازاریابی کانالهای اجتماعی:
امروزه نقش کانالهای اجتماعی در برندسازی و توسعه و گسترش برند غیرقابل انکار میباشد.
شما بایستی بدانید که به چه شکل فعالیتهای خویش را در صفحاتی مانند اینستاگرام مدیریت نمائید،
تا مخاطبان به صفحۀ شما جذب گردیده و با شما تعامل نمایند.
بدون دیدگاه