طراحی تجربه کاربری UX

طراحی تجربه کاربری UX

فرآیند شروع به ایجاد یک سایت با UX مطلوب
مطالعه و تحقیق درباره‌ی نیازهای مخاطبین یک وبسایت
شخصیت کاربران وب سایت را لحاظ کنید و تجسم نمائید که به چه چیزی نیاز دارند
ساخت مسیر کاربر از ابتدای ورود تا اینکه چطور به خدمات یا خرید از وب سایت می‌رسد
ساخت وایرفریم و پروتوتایپ که به مخاطب وب سایت خط درست بدهد
طراحی رابط کاربری و تحویل به گسترش دهنده
تحلیل و بررسی – آزمون و خطا برای کل وب سایت و قسمت های مختلف که در منو و یا ساید بار های وب سایت قراردارد.

برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل میبایست از تکنیک های seo استفاده فرمائید.

ولی بعد از موفقیت در seo نیاز دارید که حتما در طراحی وب خود از ابزارهای برتر  ux و ui در طراحی وب سایت به کارگیری نمایید تا به نتیجه مطلوب تری برسید و مخاطبین را جذب خویش فرمائید.

در غیر اینصورت bounce بالایی خواهید داشتید و این به معنای بی نتیجه ماندن تلاش های شما در seo هم است.

در نتیجه از UI برای ظاهر بهتر وب سایت خویش مانند وب سایت های شکیل و زیبایی که طراحی آن ها شما‌را جذب خویش می نمایند استفاده نمایید.

از ux برای اینکه تجارب کاری خوبی به کابران وبسایت خویش بدهید مانند seo وبسایت ویکی پدیا عمل کنید.

ساده ولی به شدت کاربردی.

تمام مقاله‌ها و فراگیری های این وب سایت ، به وسیله افراد خبره در حوزه های مربوطه پس از اطمینان از درست بودن آن منتشر می‌گردد.

برای مثال این آموزش بوسیله ۴ نفر از اشخاص مجرب در حوزه ی طراحی ، seo و ساخت وب سایت گزینه بازبینی و رسیدگی قرار گرفته است.

آموزش های seo کشور ایران مبنی بر تجربه افراد تیم اجرایی seo ایران نیز بررسی و رسیدگی میگردد.

چنانچه وبسایت شما ux نداشته باشد، هیچ ندارد.

در حالتی که وبسایت شما ux داشته باشد، قادر است در مسیر پیشرفت قرار داشته باشد.

Ux desing چیست؟

تفاوت های UX و UIدر پاسخ به این پرسش که UX design یا طراحی تجربه کاربری چیست باید گفت که UX design اصلاً مفهوم جدیدی نیست.

این اصطلاح از اوایل دهه نود میلادی وجود داشته است و توسط دونالد نورمن زمانی که در اپل به عنوان دانشمند شناختی کار می‌کرد، مطرح شد.

دان نورمن به تمام جنبه‌های تجربه کاربر با یک محصول یا خدمات علاقه داشت.

از جمله طراحی صنعتی ، گرافیک ، رابط کاربری و تعامل فیزیکی. برای دربر گرفتن همه عناصر مختلف که تعیین کننده احساس کاربر در هنگام تعامل با یک محصول است، وی اصطلاح “تجربه کاربر” یا همان UX را مطرح کرد.

از آن زمان تاکنون طراحی UX مترادف شد با تجارت خوب؛ یعنی تنها آن دسته از محصولات و خدمات که تجربه کاربری خوب و خوشایند را به مخاطبان خود ارائه می‌دهند در بازار موفق خواهند شد.

مسئولیت های طراح UX

مسئولیت های یک طراح UX میتواند به صورت چشمگیری از شرکت به شرکت دیگر و حتی گاهی از پروژه به پروژه دیگر در یک شرکت متفاوت باشد.

علی رغم تنوع نقش ارائه گردیده، بعضا از کارکردهای کلی وجود دارد که انتظار می رود طراحی تجربه کاربری UX  بدون توجه به شرکتی که در آن درگیر کار می‌باشند، انجام دهد.

 ۶ مسئولیت طراح ux:

۱)تحقیقات محصول

تحقیقات مرتبط با محصول (که طبیعتا دربرگیرنده تحقیقات کاربر و بازار میباشد) نقطه شروع هر طراح UX برای یک پروژه طراحی UX میباشد.

این پایه و اساس را برای طراحی عالی آماده می نماید.

چون به طراحان این قابلیت و امکان را می‌دهد که از فرضیات جلوگیری نمایند و تصمیمات محور اطلاعاتی بگیرند

۲)ایجاد شخصیت و سناریو

براساس نتیجه های پژوهش در باب محصول ، مرحله بعدی برای یک طراح UX شناسایی گروه های اصلی کاربر و ایجاد personas نماینده میباشد. شخصیت یک نام و نشان ساختگی میباشد که منعکس کننده یکی‌از گروه های کاربری میباشد که آن ها برای آن ها طراحی می نمایند.

Personas کاربرانی که میخواهند نیستند بلکه کاربرانی می‌باشند که در واقع آن ها وجود دارند. و در حالی که شخصیت ها داستانی میباشند بایستی نماینده منتخب مخاطب حقیقی و واقعی و رفتارهای آن‌ها باشند. مقصود از تولید personas بازتاب الگویی میباشد که آن ها در کاربران خویش (یا این که یوزرها آینده نگر) شناسایی کرده اند.

وقتی که یک طراح UX شخصیتها را شناسایی نموده است ، میتوانند سناریوها را بنویسند.

یک سناریو روایتی میباشد که “روزی در زندگی” یکی‌از اشخاص آن ها را توصیف می نماید ، از جمله اینکه به چه شکل وبسایت یا نرم افزار آن‌ها متناسب با زندگی مخاطب قرار میگیرد. این که آیا آنان یک برنامه یا یک وبسایت طراحی می‌کنید و این محصول جدید میباشد یا طراحی دوباره یک محصول موجود ، مهم میباشد که در مجموع تعاملاتی که کاربر ممکن میباشد هنگام تعامل با محصول خود ایفا دهد ، تصور کنید.

۳)معماری اطلاعات (IA)

زمانی که یک طراح UX تحقیقاتی را انجام داده و افراد را خلق کرده است ، وقت آن میباشد که معماری داده ها را تعریف نمائید. معماری داده ها ایجاد یک ساختار برای یک وبسایت ، نرم‌افزار یا محصول دیگر میباشد که به کاربران امکان می دهد درک کنند که در کجا میباشند و داده ها مورد نظرشان در ارتباط با موقعیت فعلی آن‌ها میباشد.

معماری داده ها منجر به ایجاد ناوبری ، سلسله مراتب و طبقه بندی می‌شود.

از جمله ، وقتی که یک طراح UX یک منوی سطح بالا را رسم می نماید تا به یوزرها در درک محل زندگی در یک وبسایت یاری دهد ، وی در حال تمرین معماری اطلاعات میباشد.

۴)ساخت و ساز Wireframes

بعد از مشخص شدن IA ، زمان آن رسیده است که برای ایجاد سیم های سیم کارت استفاده نمایید .

قاب یک کالای قابل تحویل طراحی مشهورترین با یک طراح UX همراه میباشد.

اساساً ، یک سیم فریم یک نمایش وفاداری کم از یک طرح میباشد.

Wireframe ها بایستی هر صفحه یا گامی را که کاربر ممکن است هنگام تعامل با یک محصول انجام دهد ، نشان دهند.

۵)نمونه سازی

بسیاری از افراد از اصطلاحهای “wireframe” و ” prototype ” قابل تعویض استفاده می نمایند ، البته تفاوت قابل توجهی دربین دو تحویل طراحی وجود دارد.

آن ها مختلف به نظر می رسند ، چیزهای مختلفی را برقرار می نمایند و اهداف مختلفی را ارائه می‌دهند.

در حالی که ویندوزها مشابه به طرح های معماری می باشند (برای مثال یک طرح ساختمان) ، نمونه اولیه یک نمایش وفاداری متوسط ​​تا بالا از محصول نهایی میباشد.

۶) تست محصول

تست به طراحان UX کمک می نماید تا بدانند که یوزرها در تعامل با یک محصول چه مشکلی را تجربیات می نمایند.

یکی از معمول ترین روشهایی که یک طراح UX قادر است تست محصول را جاری ساختن دهد ، انجام آزمایشات کاربری شخصی برای مشاهده رفتار فرد میباشد.

جمع آوری و تحلیل بازخورد لفظی و غیر کلامی از کاربر ، به طراحان UX کمک می نماید تا تجارب کاربری بهتری را ایجاد نمایند. نه اینکه بگوییم حضور در همان اتاق در حالی که کسی در تلاش برای استفاده از محصول شما میباشد محرک قدرتمندی برای ایجاد همدلی با یوزرها میباشد.

طراحی تجربه کاربری UX فرایند بی پایانی است

طراحی UX فرآیندی از تکرار ثابت می باشد.

کار یک طراح UX با عرضه محصول متوقف نمی شود.

در واقع ، طراحان UX همچنان می آموزند که به روزرسانی های آینده را هدایت می کند.

آن ها با بهترین محصول ممکن عرضه می شوند ، ولی همیشه آماده یادگیری و رشد می باشند.
درحالی که نقش طراح UX پیچیده ، چالش برانگیز و چند وجهی می باشد، طراحی UX واقعا شغلی جذاب و رضایت بخش است که می تواند شما را از جهات مختلفی سوق دهد.

اگر شما به عنوان یک طراح سایت فعالیت دارید، باید بدانید که برای جلب نظر کاربران به سایت تمام احساس آن ها را در زمان تعامل با سایت خودتان را درنظر بگیرید و بدانید در کجا به چه چیزی نیاز دارند.

یعنی شما می بایست به مواردی بیشتری از خلق زیبایی برای طراحی محیط توجه کنید.

بهترین کار این می باشد که خودتان را به جای کاربر قرار دهید و تمام هیجان فرد را در زمانی که برای اولین بار وارد سایت میشود یا محصولی را خریداری می کند را تجسم کنید.

در این حالت  شما می توانید وب سایت را به شیوه کارپسند طراحی کنید و باعث شوید که کاربر به سهولت به خواسته خود برسد.

پس نتیجه می گیریم که UX به میزان تجربه کاربری درباره استفاده از یک محصول، بازدید از سایت یا خرید هر کالا یا هر چیزی که برای اولین بار با آن مواجهه می شویم گفته میشود.

به عبارتی دیگر، به احساس و هیجان هر کاربر در مورد هر محصولی UX میگوییم.

آیا UX بر روی سئو تاثیر میذاره؟

بله، تاثیر ux روی سئو سایت زمانی رخ میدهد که با انجام عمل حرفه ایی خود باعث شدید که ماندگاری کاربر در سایت افزایش پیدا کند و بر روی سئو تاثیر مثبتی می گذارد.

این حجم بالای رضایت کاربران از سایت از چشم گوگل پنهان نمی ماند و به سایت شما جایگاه ویژه ای در نتایج موتورهای جستجو رو اختصاص میدهد.

استاندارهای گوگل برای تشخیص UX یا تجربه کاربری چیست؟

از جمله استانداردها و معیارهایی که گوگل برای سنجش میزان UX به آن توجه می کند موارد زیر است:

سرعت سایت: سرعت لود شدن باید بالا وقابل قبول باشد.

دراین صورت کاربر تجربه کاربری لذت بخشی از بازدید سایت شما به دست می آورد.

برخورداری از قابلیت رسپانسیو بودن سایت :

شما باید UX را به گونه ای ایجاد کنید که قابلیت نمایش در تمام دستگاه ها را از جمله موبایل و تبلت وجود داشته باشد.

چگونگی تولید محتوا :

برای UX یا تجربه کاربری خوب باید محتوایی را خلق کنید که دامنه نیازهای کاربر رو پوشش دهد.

تکراری و کپی نیز نباشد و به اندازه ایی کامل و مفید باشد که کاربر متن شما را به اشتراک بگذارد.

تمرکز خود را بر روی این مورد بزارید که هر محتوایی را باید در چه ساعتی و در چه زمانی منتشر کنید تا برای کاربران خوشایند باشد.

به عنوان یک طراح UX باید این نکته را بدانید.

بررسی لینک های داخلی یکی از استاندارد های گوگل

 

بررسی لینک های داخلی : لینک های داخلی هم می توانند پیوندی بین صفحات ایجاد کنند و کاربران را به صفحه های دیگر سایت هدایت کنند تا بتوانند از اطلاعات مفید سایر صفحات شما بهره مند شوند. این نتیجه یک UX یا تجربه کاربری خوب است .

بک لینک هایی که به‌سایت ارجاع داده‌می شود : تعداد بک لینک ها و اعتبار دامنه وب سایت نیز بر روی سئو تاثیر مثبتی می گذارد.

هر اندازه ای که دامنه قدمت بیشتری داشته باشد و نرخ ترافیک ارگانیک بالایی داشته باشد، اعتماد و اطمینان کاربر را به خود جلب میکند و گوگل این حجم رضایت کاربران را تشخیص می دهد.

این مورد نیز نتیجه UX و تجربه کاربری مفید است .

تمام این موارد جزو مراحل بسیار مهم سئو سایت می باشد و رعایت آنها شما را سریع تر به هدف می رساند.

استاندارهای گوگل برای تشخیص UX شامل محتوا و لینک و سرعت و…

دامنه کاری UX چگونه میباشد؟

برنامه ریزی : او‌لین فاز طراحی تجربه کاری UX برنامه ریزی کردن می باشد.

در‌این مرحله شما می بایست بتوانیدزمینه کاری خود رامشخص و معلوم نمایید.

براساس نیازها و خواسته های کاربران برای طراحی UX خویش برنامه طراحی کنید و تجارب کاربری عالی رو برای مخاطب خویش رقم بزنید.

شناسایی کاربران و نیازمندی ها : مهم‌ترین اقدام برای ایجاد تجربیات کاربری بهتر شناسایی کاربران و نیازمندهای اولیه و ثانویه آن هاست.

می توانیم برای شناسایی نیازهای کاربران از مراحلی مانند نظرسنجی از آنها، ازطریق گفت‌و‌گو یا پرکردن فرم های مرتبط با نظرسنجی، یا ساختن یک مثال اولیه که کاربران بتوانند با مشاهده نمونه به خوبی نیازهای خود را بازگو کنند.
نحوه دیگر برای ساخت و ساز UX یا تجربیات کاربری بهتر است که شما به سراغ وبسایت رقبای خود بروید و کاربران آنها را چک و نظارت نمائید و نیازمندی های اصلی کاربران را تشخیص بدهید یا می توانید شبکه های اجتماعی را نظارت فرمائید.
با انجام این پیش بینی ها میتوانید نیازمندی ها را معلوم کنید تا مخاطب از بازدید وبسایت شما و یا خرید محصولتان تجربیات کاربری خوبی داشته باشد و به مشتری دائمی تبدیل شود.

شما بایستی تحت عنوان طراح UX بدانید با دقت به اطلاعاتی که از کاربران به دست آوردید، به راحتی کاربران را مطابق نیازهایشان دسته بندی کنید و به آنهاخدمات ارائه دهید.

ایجاد رابط کاربری UI: یکی اجزای اساسی تجارب کاربری یا UX ساخت یه رابط کاربری میباشد.

برای ایجاد تعامل خوب باکاربرانتولیدها و خدماتی را ارائه بدهید که امکان به کار گیری آسان و راحت را داشته باشید.

بررسی امکان پذیربودن یا موثر بودن : در‌این مرحله شیوه کاربرد محصولات یا سایت رو بررسی می کنند که چه میزان اثر گذار بوده است .

یعنی بتوانید مشخص کنید برای هر یک از کاربران چه محصول یا خدماتی رو ارائه به این تا تجربیات کاربری لذت بخشی را تولید کنید.

بررسی قابلیت دسترسی: بایستی سعی فرمایید که یک وبسایت یکپارچه و یکدست عاری ازهرگونه پیچیدگی را به مشتری تحویل دهید.

یعنی به گونه ایی باشد که کاربر به سادگی به آنها دسترسی پیدا کند یا این که با حداقل کلیک کردن بر روی منوها و جستجو کردن در وب سایت بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کند.

این نتیجه UX یا تجارب کاربری عالی میباشد.

نتیجه گیری

UX یا تجربیات کاربری به معنای اولین برخوردی میباشد که مخاطب در هنگام خرید محصول یا بازدید از یک وبسایت می‌تواند به دست آورد.

شما تحت عنوان طراح UX می بایست تمام نیازمندی ها و احساسات و هیجان های کاربر را بشناسید.

در حین طراحی آن‌ها ها را طراحی فرمایید تا بتوانید تجارب کاربری خوبی را برای کاربران رقم بزنید.

هنگامی که آنها از ارائه خدمات شما راضی باشند رضایت گوگل را نیز به دست می‌آورید.

در این صورت در رتبه های برتر وبسایت در نتایج موتورهای جستجو قرار میگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *