لوگوی مونوگرام چیست

لوگوی مونوگرام چیست

مونوگرام یکی‌از رایج ترین مدل های طراحی لوگو میباشد که جدیدا دقت بسیاری از برندهای تبارک ایرانی و خارجی را به خویش جلب نمود ه است.

از جمله برندهای معروفی مانند شنل و گوجی از این سبک برای پیاد ه سازی لوگوی شرکت خویش بهر ه برد ه اند.

انواع لوگو مجموعاَ به سه گروه تصویری، متنی یا ترکیبی تقسیم می­ شوند. لوگوهایی که به طور متنی میباشند را مونوگرام می نامند.

در واقع لوگو مونوگرام یک طراحی اختصاصی از حروف اول یک مارک خاص میباشد که به صورت زیبایی به هم ترکیب گردید ه اند تا مقصود مهم آن برند را به کاربر انتقال دهند.

مونوگرام قدیمی ترین نوع لوگو میباشد و حتی می توان عمر آن را مربوط به دوران یونان باستان دانست.

در آن زمان ابتدای اسم پادشاهان را روی مهر آنان یا روی سکه ها حک می کردند.

به‌تدریج این‌شیوه پیاد ه سازی لوگو ظاهر امروزی تری به خویش گرفته و آغاز به وسیله برندهای مد و فشن، و بعد تمام برندهای مطرح جهان مورد توجه قرار گرفت.

قابل ذکر میباشد این‌شیو ه پیاد ه سازی لوگو از قیمت کمتری نسبت به شیوه های دیگر بهره مند بود ه و بازدهی آن هم بی سابقه میباشد.

به همین دلیل بسیاری از اشخاص تلاش می کنند مارک خویش را با این نوع لوگو به دیگر افراد معرفی نمایند.

لوگو مونوگرام چه خصوصیت هایی دارد؟

از مهم‌ترین خصوصیت های لوگو مونوگرام این میباشد که احساس کنجکاوی را در مخاطبان برانگیخته می نماید.

هنگامی که استفاد ه کنند ه حروف اختصاری یک مارک را مشاهد ه می نماید، ناخودگا ه در مورد ارتباط لوگو با پیام کمپانی کنجکاو گردید ه و تمایل دارد که مفهوم آن لوگو را پیدا نماید.

دقیقا به همین عامل میباشد که طراحان مونوگرام توجه ویژ ه ای نسبت به نحو ه کنار هم چیدن حروف دارند.

خصوصیت مهم دیگر مونوگرام این میباشد که هدف و پیام برند را به شکلی تماما صریح و ساد ه ذکر می نماید.

برای تحقق این خصوصیت، طراح می بایست هنر ترکیب رنگ و بازی با فونت ها را بلد باشد تا بتواند معنا و مفهوم برند را در لوگو بگنجاند.

لوگو مونوگرام برای چه کسب و کارهایی مطلوب میباشد؟

بدون‌شک همگی شما برندهای پر اسم و رسم را با لوگوی آن‌ها میشناسید و آن لوگو مانند امضای برند کار می نماید.لوگوی مونوگرام چیست

در واقعیت، هدف مهم از پیاد ه سازی لوگو این میباشد که اسم هر شرکت یا بیزینس در چشم مخاطبان آن خاص و متمایز به نظر رسد.

به این ترتیب یک لوگوی اثر گذار می بایست

به طوری پیاده سازی گردیده باشد که پیام و مقصود مهم برند را به کاربر منتقل کرده و به خوبی در ذهن وی بماند.

با دقت به‌این موردها، قطعا متوجه گردیده اید که لوگو تا چه اندازه برای یک مارک اهمیت دارد.

بدین ترتیب بیزینس های متفاوت می بایست در پیاده سازی لوگوی خویش نهایت توجه را به کار ببرند و یکی‌از گونه های لوگو را متناسب با برند خویش برگزینند.

ولی پرسش اینجاست که چه کسب و کارهایی می بایست از لوگو مونوگرام به کارگیری نمایند؟

لوگوهای مونوگرام برای تک تک بیزینس ها قابل استفاد ه میباشند، ولی این نوع لوگو برای شرکت هایی که اسم طولانی دارا‌هستند گزینش بسیار هوشمندانه ای است!

به این دلیل‌که اگر بخواهند تمام اسم کمپانی را در لوگو به فعالیت ببرند هم زیبایی چندانی ندارد و هم خواندن اسم برای استفاد ه کنند ه دشوار می‌شود.

البته لوگو مونوگرام به راحتی به ذهن سپرده می گردد و در خاطر مخاطبان خواهد ماند.

از جمله می توان به برند مشهور لوئیس ویتون اشاره نمود که همگی ما آن را با لوگوی LV میشناسیم.

اما بعضی از برندها هم می‌باشند که از به عبارتی ابتدای فعالیت خویش با یک اسم اختصاری خاص شناخته می شدند.

مثلا پس از شروع فعالیت کمپانی Minnesota Mining and Manufacturing ، کل مشتریان به جهت طولانی بودن اسم کمپانی آن را ۳M می خواندند.

به همین عامل با معروف شدن این موسسه، مدیران آن تصمیم گرفتند همین کلمه اختصاری را تحت عنوان لوگو مونوگرام کمپانی خویش تعیین نمایند.

مونوگرام چه اختلافی با مدل های دیگر طراحی لوگو داراست؟

تفاوت لوگو مونوگرام با مدل های پیاد ه سازی لوگو تصویری به طور کامل واضح میباشد و تصویری و متنی بودن ماهیت لوگو، بزرگ ترین تفاوت به‌حساب می‌آید.

به این ترتیب ما در‌این قسمت صرفا در ارتباط تفاوت مونوگرام با مدل های دیگر پیاده سازی لوگو به طور نوشتاری صحبت میکنیم.

لوگوهای نوشتاری به آن گروه لوگوهایی گفته میشود که در پیاد ه سازی آنها تلاش گردید ه برای برندینگ و هویت دادن به یک بیزینس از یک متن خاص به کارگیری می شود.

این مدل به علت اثر گذاری زیادی که دارد در مدت  کوتاهی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

به همین دلیل امروزه این مدل پیاده سازی لوگو از انواع و زیرشاخه های فراوانی شامل است.

تفاوت مونوگرام با مدل های نوشتاری دیگر این میباشد که در مونوگرام صرفا از یکی دو حرف اول اسم بیزینس استعمال می‌شود.

در حالیکه در سبکی مانند لوگو تایپ، کل اسم مارک را به شکلی خاص نمایش می‌دهند.

از بارزترین مثال های لگو تایپ می شود به لوگوی معروف شرکت دیزنی (Disney) اشاره نمود که مطمئنا همگی شما با آن شناخت کامل دارید.

البته که مدل لوگو تایپ صرفا برای شرکت هایی با اسم های کوتاه کاربرد داراست

به دلیل آن که هیچکس حاضر نیست یک اسم طولانی را به خاطر بسپارد!

در صورتی از شما پرسش شود که آیا با اسم Bayerische Motoren Werke AG)) آشنا می‌باشید، به احتمال زیاد جواب اکثرتان نه باشد.

در حالیکه چنانچه صحبت از اسم (BMW) باشد، نتیجه کاملا معکوس خواهد بود!

دقیقا اینجاست که کاربرد و اهمیت سبک مونوگرام معلوم می‌گردد.

نکات اصلی در پیاده سازی لوگوی مونوگرام چیست

با دقت به اینکه در لوگو مونوگرام تنها از حروف اختصاری به کار گیری می گردد، می بایست در پیاد ه سازی آن نهایت دقت را به عمل برد تا منجربه گیج شدن کاربر نشود.

در واقع لوگو مونوگرام می بایست به طوری باشد که هم به طور کامل شفاف و قابل تشخیص بود ه هم به طور خلاقانه و جذاب پیاد ه سازی گردد.

۱ – کسب اطلاعات در زمینه ی برند مورد نظرلوگوی مونوگرام چیست

او‌لین اقدامی که پیش از آغاز پیاده سازی بایستی انجام داد این میباشد که به پژوهش در زمینه ی کسب و کار مورد نظر پرداخت.

درواقع طراح بایستی بداند که قرار میباشد برای چه برندی پیاده سازی لوگو را انجام دهد و آن لوگو بایستی پیام چه نوع کسب و کاری را منتقل نماید.

یک لوگوی عالی و تاثیرگذار می بایست به نحوی پیاده سازی گردد که با نوع و مدل بیزنس موردنظر تناسب داشته باشد.

به عنوان مثال حروفی که برای پیاده سازی لوگوهای ساختمانی به فعالیت میروند بایستی به صورتی پیاده سازی شوند که استحکام و صلابت را در ذهن استفاده کننده تداعی نمایند.

یا این که در مقابل، اگر قرار باشد یک لوگو برای برند ورزشی یا این که هرچیزی که به تناسب اندام ارتباط دارد پیاد ه سازی گردد، بایستی حروف را تماما کشید ه و متناسب نشان داد.

بدین ترتیب گردآوری داد ه ها راجع‌به کسب و کاری که قرار میباشد برای آن لوگو پیاد ه سازی گردد

یکی‌ از واجبات پیاد ه سازی لوگو مونوگرام یا هر مدل لوگوی دیگر به‌حساب می‌آید.

۲ – پیدا کردن بهترین فونت برای لوگوی مونوگرام چیست

در سبک پیاده سازی لوگو به صورت تصویری، طراح صرفا با تصاویر گوناگون سروکار دارد ولی در مدل مونوگرام، صرفا حروف میباشند که به کمک طراح می‌آیند.

به این ترتیب یکی‌از اصول اساسی برای طرحی لوگو مونوگرام، گزینش فونت مطلوب میباشد.

متخصصان پیاده سازی توصیه میکنند تا حد ممکن برای پیاده سازی لوگو از فونت های ترند و مد روز به کار گیری نشود.

چرا‌ که این مارک قرار است تا سال های طولانی فعالیت داشته باشد

بایستی از فونتی مصرف شود که همیشه زیبایی خویش را نگهداری نماید.

نوع فونت مورد نظر تا حد زیادی به حوزه فعالیت بیزنس و مخاطبین آن بستگی داراست.

از جمله در کسب و کارهای غیر رسمی و جوان پسند از فونت های فانتزی استفاده میشود.

جالب میباشد بدانید طراحان ماهر حتی فونت مورد نظر را هم خودشان خلق می کنند تا به طور کامل خاص و متناسب با ایده ای که دارا هستند باشد.

۳– ساده بودن لوگو

ماهیت مونوگرام ساده و واضح، اما جذاب و تاثیرگذار میباشد.

لوگو مونوگرام می بایست به نحوی پیاده سازی گردد که اندکی پیچیدگی برای جذب کاربر و مشغول کردن وی داشته باشد

ولی نه انقدر که بعداز کوشش و اندیشه متوجه معنی اساسی لوگو نشود.

در صورتی که لوگو بیشتراز حد پیچید ه باشد نتیجه معکوس داد ه و منجربه سردرگمی کاربر میشود.

۴ – استعمال از حداقل دو حرف در لوگو

بهتر میباشد در پیاده سازی لوگو مونوگرام از یک کلام به کار گیری نشود.

چرا‌که وجود یک کلام به تنهایی ممکن میباشد برای رساندن پیام برند به استفاد ه کنند ه کافی نباشد.

اما این به آن معنا نیست که لوگوهای تک حرفی همیشه ناموفق می‌باشند.

از جمله لوگوی مشهور مک دونالد که یک حرف M با پیاد ه سازی بسیار خاص و قشنگ باشد و به خوبی توانسته در ذهن مخاطبان ماندگار خواهد شد.

۵ – مخلوط هوشمندانه رنگ ها

اثر رنگ ها در پیاده سازی لوگو مونوگرام غیرقابل انکار میباشد.

برگزیدگان طراحان جهان تا حدی در روانشناسی رنگ ها هم تخصص دارا‌هستند و تلاش می کنند از مخلوط رنگ های خاصی برای جلب دقت مخاطبان استعمال نمایند.

اما خوب میباشد بیشتر از دو رنگ در پیاده سازی لوگو به کار برد ه نشود. رنگ های انتخابی هم بایستی متناسب با حوزه کسب و کار انتخاب گردند.

از جمله به کارگیری از مخلوط زنگ طلایی و مشکی یک انتخاب ایده ال برای پیاده سازی لوگو مرتبط با برندهای طلا و جواهرات می باشد.

۶ – به کار گیری از طرح های خاص و اختصاصی

اینکه دو حرف به طور ساده نمایش داد ه شوند به هیچ عنوان جذابیتی برای کاربر نخواهد داشت.

حروف لوگو می بایست به طوری پیاده سازی گردید ه و در کنار هم قرار بگیرند که بتوانند بیان‌کنند ه پیام مارک باشند.

در صورتی‌که به لوگوی زیر دقت فرمایید، متوجه می‌شوید که سه حرف Y، S و L به طور عمودی و پیچید ه در هم پیاد ه سازی گردید ه اند.

این لوگو مرتبط با مارک Yves Saint Laurent میباشد که به صورت هوشمندانه ای پیاد ه سازی گردید ه و سال های زیادی می باشد در ذهن مخاطبان نقش بسته میباشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *