درصورتی که شما بهدنبال طراحی یک سایت برای بیزنس خویش میباشید
یا میخواهید بدانید که چهطور میتوانید بازدید کننده های بیشتری برای سایت خویش جذب نمایید، بهترین عمل این میباشد که از “صفحه ی اصلی” شروع فرمائید.
هنگامی که بازدیده کننده ها وارد وبسایت شما می گردند، در هر ورقه ای که باشند، معمولا گزینه ی برگه ی اصلی را پیدا کرده و وارد آن میشوند.
آنها میخواهند در یک نگاه اجمالی متوجه شوند که وب سایت شما در چه حیطه ای فعالیت می کند.
براین اساس صفحه ی اصلی می بایست محصول ها یا سرویس های شمارا بی درنگ معرفی نماید.
ولی محتوای برگه ی اصلی شما می بایست دربرگیرنده چه چیزهایی باشد که تمامی این نیاز ها را برطرف نماید؟
مخاطبان اینترنت مخاطبانی میباشند که انتظار دارند دست کم زمانیکه وارد یک تارنما می شوند
به راحتی بتوانند به برگه درباره ما دسترسی داشته باشند، صفحه تماس با مارا ببینند، چیزی که میخواهند را در منو پیدا نمایند و… .
درحال حاضر دراین میان اینکه تنها یکی از این چیزها سر جای خودش نباشد، ممکن میباشد منجربه از دست رفتن کاربر گردد.
نکته جالب اینجاست که خیلی از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی جدیدکار صرفا به این دلیل که نمیدانند
بخش های اصلی وبسایت کجاست و چه کاربردی دارند، خیلی از مشتریانشان را از دست میدهند!
اجزای تشکیل دهنده یک وبسایت
به طور کلی یک وب سایت از سه قسمت content،header و footer تشکیل می گردد.
قسمت header وب سایت در واقع به عبارتی بخش بالایی وب سایت میباشد .
هر آنچه در وب سایت تحت عنوان محتوا منتشر می گردد نیز تحت عنوان قسمت content یا main تعریف میشود
و قسمت آخری وبسایت نیز به فوتر وبسایت مشهور میباشد. البته هریک از این بخش ها جزئیاتی داراهستند
هِدر یا header
ابتدایی ترین قسمت یک وبسایت را هدر میگویند. تصویر زیر هدر وبسایت پویا را نشان می دهد.
هدر یک وب سایت صرفا یک بار ساخته میگردد البته در بالای کل صفحه های وب سایت از آن استعمال میگردد.
وقتی که شما وارد یک وبسایت میشوید، اولین چیزی که مشاهده خواهیدکرد، هدر وبسایت میباشد
به همین جهت شیوه چینش این بخش و مطلبی که نشان میدهد، اهمیت زیادی داراست.
هدر وب سایت بایستی دربرگیرنده مورد های زیر باشد:
- لوگوی وبسایت
- منوی سرویس ها و یا تولید های وبسایت
- دکمه های ضروری(دکمه های ضروری در واقع دکمه هایی مانند سبد خرید، آیکون شبکههایاجتماعی، تماس با ما، آیکون جستجو و… میباشد.)
منو وبسایت
یکی از دیگر بخش های متفاوت یک وبسایت، قسمت منوی وبسایت میباشد.
درحالتی که منوی وب سایت شما بدون نقص باشد و در جای مطلوب خویش قرار گرفته باشد
میتواند سریعتر و راحت تر مخاطب را جذب کرده و به بقیه بخش های وبسایت هدایت نماید.
یک منوی استاندارد که در قسمت ابتدایی وب سایت قرار میگیرد بایستی دربرگیرنده بخش های پایین باشد:
برگه اصلی یا خانه
بخش بلاگ
برگه فروشگاه
سرویس های وب سایت
برگه تماس باما
صفحه درباره ما
ضمن مواردی که گفتیم، شما میتوانید برخی از خدماتی که اهمیت بسیاری برای شما داراهستند
یا به عبارتی هدف اساسی وب سایت شما میباشند را در منوی وب سایت اضافه نمایید.
مثلا در صورتیکه مقصود اصلی وبسایت شما طراحی وب سایت فروشگاهی میباشد، بایستی در منوی وبسایت، قسمتی به عنوان این اسم داشته باشید.
با این عمل هدف مهم خود را به خوبی به کاربران معرفی نموده اید و کاربران وب سایت سریعتر این سرویس ها را خواهند مشاهده کرد.
main یا قسمت محتوای وبسایت
یکی از دیگر بخش های متفاوت یک وب سایت، بخش main میباشد.
قسمت محتوای وب سایت دربین بخش هدر و فوتر تارنما قرار گرفته میباشد. هر آنچه تحت عنوان محتوا در تارنما قرار می دهید
مرتبط با این قسمت از وبسایت میباشد.
محتوای این بخش میتواند دربرگیرنده محتوای متنی، محتوای تصویری و ویدیویی همان صفحه یا بقیه صفحات باشد.
وقتی که وبسایت شما پیاده سازی میشود، اولین نکته ای که به شما کمک می نماید
تا رتبه وب سایت خویش را در گوگل ارتقاء دهید و سریعتر وب سایت را به گوگل معرفی نمایید، ساخت و ساز محتوای seo شدهاست
محتوای تصویری
فرض نمائید برای اجرای تعدادی از کارها به سایتی مراجعه میکنید، ولی این وبسایت صرفا محتوای متنی خشک و بی روحی را در صفحه های خویش قرار داده میباشد.
آیا برای خواندن این مطالب یا گشتن در وبسایت ترغیب خواهید شد؟ جواب شما مسلما منفی میباشد.
مجموع کاربرانی که به یک وب سایت مراجعه می نمایند، هنگامی که با حجم بسیاری از مطالب خشک و بی روح مواجه شوند بهسرعت وب سایت را می بندند.
برای خودداری از این واقعه می بایست در صفحه های وب سایت خویش تصاویر جالب و البته مرتبط استعمال نمایید.
با این عمل میتوانید زمان بیشتری کاربران را در وب سایت نگه داشته و هر چه زمانی که استفاده کننده در وبسایت شما میماند بیشتر خواهد شد
پیج اتوریتی وب سایت نیز ارتقاء میابد.
محتوای ویدیویی و صوتی
دراین چند سال اخیر مخاطبان وب علاقه بسیاری به محتواهای ویدیویی و صوتی پیدا کرده اند.
یکیاز دلایل این علاقه مندی را می توان صرفه جویی در وقت دانست؛ وقتی که در کنار محتوای متنی، پادکست یا ویدئو نیز قرار دهید
این قابلیت و امکان را به استفاده کننده می دهید که حتیدر حین اعمال کارهای روزانه خویش به پادکست شما گوش نماید
یا این که کلیپ وب سایت را مشاهده نماید.
ساخت محتوای ویدیویی و صوتی آنقدر اهمیت دارد که سایت یوتیوب جزو ۳ وب سایت پر طرفدار دنیا قرار گرفته میباشد
و وبسایت آپارات نیز جزو ۳ وبسایت پر بازدید در کشور ایران معرفی گردیدهاست.
فوتر یا footer وبسایت
تا اینجا تحت عنوان قسمت های مهم وبسایت، هدر و main را به شما معرفی کردم. البته راجع به فوتر؛ میتوان بیان کرد فوتر پاورقی وبسایت میباشد
اساسا متن و محتوایی که در قسمت فوتر قرار می گیرد، هدفش کمک کردن به کاربر جهت رسیدن به صفحه های مورد نظر در وب سایت میباشد.
از جمله برخی لینک و پیوند صفحه های اساسی وبسایت را در قسمت فوتر مینویسند، برخی دیگر پیوند آخرین مقاله های وبسایت را در آن قرار می دهند
برخیها پیوند محصول های اصلی وب سایت و… . ضمن اینها، در اکثر اوقات کسب و کارهای اینترنتی اهل ایران، نمادهای اعتماد اینماد، ساماندهی و دیگر مجوزها در فوتر قرار می گیرد تا مخاطبان سریعا آن را پیدا نمایند.
اجزای مهم وبسایت
در ادامه میخواهیم به شما آموزش بدهیم که چطور بقیه اجزای وب سایت را فراهم نمایید و وبسایت خویش را به یک وب سایت بی نظیر و جالب تبدیل فرمایید.
۱- لوگو
لوگو وبسایت بیانکننده برند شما میباشد. لوگو وبسایت اطلاعاتی به کاربران منتقل می نماید و معلوم می نماید که چقدر در کار خود حرفهای میباشید.
برای آنکه بتوانید یک لوگوی عالی پیاده سازی فرمائید می بایست نکاتی را در لحاظ بگیرید.
لوگو می بایست تماما مربوط به نوع کار شما باشد و فقط با یک نگاه در ذهن استفاده کننده باقی بماند.
شما میتوانید برای پیاده سازی لوگو از یک گرافیست حرفهای یاری بگیرید
ولی در شرایطیکه میخواهید در ابتدا هزینه زیادی در این مورد صرف نکنید خوب میباشد از سایت های رایگان ساخت لوگو یاری بگیرید.
۲-دعوت استفاده کننده برای مبادرت به فعالیت یا CTA
بسیاری از طراحان وبسایت میپندارند کل کاربران وبسایت مانند خودشان به خوبی بقیه قسمت های وب سایت را میشناسند و به راحتی به آن دسترسی داراهستند.
ولی به این شکل نیست، برای اینکه کاربران وبسایت به راحتی به بقیه صفحه های مهم دیگر دسترسی داشته باشند
بایستی از CTA یا call to action به کار گیری فرمایید.
متنی که برای CTA به کار گیری میکنید اثر زیادی در میزان کلیک شدن آن داراست.
بدین ترتیب رنگ، فونت و متن آن را با تمرکز تعیین فرمایید.
۳- سایدبار یا SIDEBAR
وجود این بخش در کلیه وب سایت ها الزامی وجود ندارد، ولی میتواند مخاطب را بیشتر سرگرم نماید و به فروش بیشتر نیز یاری دهد.
ساید بار در اصل در وبسایت های فروشگاهی کاربرد داراست، ولی بقیه وبسایت ها نیز میتوانند برای تبلیغات از آن به کار گیری نمایند.
۴- وبلاگ
مجموع سایت های اصلی و معتبر دنیا بخشی به عنوان بلاگ دارا هستند. دراین قسمت مجموع مقاله های وب سایت قرار گرفته گردیده است.
بسیاری از اشخاص وجود بلاگ را ضروری نمی دانند، ولی در ادامه دلایلی را برایتان میگوییم تا به اهمیت بلاگ پی ببرید:
وجود وب لاگ باعث جلب اعتماد کاربران تازه وبسایت میشود.
از طرفی گوگل علاقه بسیاری به محتوا دارد. درحالتی که شما بخشی به عنوان بلاگ در تارنما خویش نداشته باشید
عملا برای ساخت و ساز محتوا نمی توانید کاری انجام دهید.
در واقع می توان اظهار کرد خوراک گوگل، محتوای بهینه سازی گردیده است.
در نهایت با داشتن قسمت وب لاگ حرفهای در حوزه کاری خویش، میتوانید به یک مرجع اساسی در به عبارتی حوزه تبدیل گردید.
۵-لینک و پیوند به شبکههایاجتماعی
در حالتی که میخواهید که مردم شرکت شمارا در شبکههایعمومی فالو کرده و تشویق نمایند
بهتر میباشد در برگه اصلی وب سایت خویش، در یک مکان ثابت و مرسوم، دکمه های شبکههایمردمی را قرار دهید
تا زمانیکهموردنیاز میباشد به راحتی بتوان آن را پیدا کرد (از جمله در هِدِر و فوتر).
۶-کلمات کلیدی
کلمات کلیدی برگه ی اصلی شمارا تقویت می نماید. شما نباید یک جای منحصر فقط برای نمایش کلمات کلیدی در شیت اساسی قرار دهید.
برای اینکه برگه ی اساسی خویش را برای کاوش بهینه نمایید میتوانید عبارات کلیدی را در این مکان ها قرار دهید…
- در تگ تیتر (title)
- تیتر (headline)
- در گزینه های منو
- در صفحه های نسخه برداری که برای زبان های گوناگون ساخته اید
- پشت عکس (alt tag)
- در توضیحات متا
- اشتراک در خبر نامه
به لطف انواع پلاگین ها و سرویس های وبسایت های ارسال نشانی اینترنتی انبوه، نمایش فرم مجله از راه های مختلفی مثل پاپ اپ، فرم در فوتر و روش های متنوع دیگر ممکن گردیدهاست.
با این حال، یک گزینه ی دوستداشتنی دیگری که باقی مانده میباشد، یک قسمت از برگه ی مهم میباشد که برای جذب بازدید کننده به فرم اشتراک در خبرنامه ارائه گردیده است.
این قسمت میتواند به طور یک ردیف زیر بنر اساسی، بالای فوتر، در قسمت کناری سایت (ساید بار) و یا این که به طور یک ستون در اواسط برگه باشد.
در صورتیکه ساختوساز یک لیست از نشانی اینترنتی ها، یکیاز اولویت های کسب و کار دیجیتال شماست موردهای زیر را در لحاظ بگیرید:
قرار دادن یک فرم اشتراک در خبر نامه در برگه ی مهم
تولید یک دکمه ی فراخوان برای فرم اشتراک در خبر نامه
ساخت یک دکمه ی فراخوان که یک برگه ی فرود را که دارنده فرم اشتراک به همراه برخی توضیحات جامع تر میباشد گشوده می نماید
قابلیت و امکان جستجو
در حالتیکه تعداد صفحه های وبسایت شما زیاد میباشد تولید یک فیلد جستجو در برگه ی اساسی فعالیت بسیار عاقلانه ای میباشد.
امکان کاوش سبب می گردد که بازدید کنندگان خیلی راحت و سریع به مقاله مورد نظرشان دسترسی پیدا نمایند سوای اینکه نیاز به گشتن داشته باشند.
نمونه کار
آیا شغل شما کالا یا خدمتی ارائه میدهد که بتوان آن ها را با عکس، تعریف یا مطالعات موردی نشان داد؟ درصورتیکه این طور میباشد نمونه کار به عبارتی چیزی میباشد که بازدید کنندگان بیشتراز هر چیز دیگری مشتاق به دیدن آن می باشند.
ویژگی ها و مزایا
در صورتیکه هدف سایت شما این میباشد که چیزی را به فروش برسانید، میتوانید با تعریف ویژگی ها و مزایای جنس خویش در صفحه ی اصلی شانس خویش را برای فروش بالا ببرید.
باید چه صفحاتی در سایتم بسازم؟
تا اینجا شمارا با بخش های مهم و کلیدی وبسایت آشنا کردیم. در ادامه صفحه های دیگری را به شما معرفی خواهیم کرد:
۱٫ برگه درباره ما
جدیدا گوگل اهمیت زیادی به برگه درباره ما میدهد. می توان اعلامکرد بیشتر کاربران تازه وارد وب سایت، برای دستیابی داده های کلی از وبسایت شما به برگه درباره ما مراجعه می نمایند.
این برگه دربرگیرنده اطلاعاتی دربارهی کسب و کار شما، رزومه و نمونه کارهای اصلی شما و … میباشد.
برای مثال اگر شما شرکت طراحی سایت در تبریز باشید باید دررابطه با مولفه های خود ،ویژگی های حائز اهمیت و به طور کلی مشخصات خود مطلب گذاری نمایید.
۲٫ ورقه تماس با ما
دراین کاغذ داده های تماس قرار داده میگردد. همینطور درصورتیکه دستیابی و کارتان جای واقعی نیز داشته باشد، نشانی بدون نقص آن به همراه نقشه گوگل دراین برگه قرار میگیرد.
بدون دیدگاه