اصول تایپوگرافی در طراحی UI

اصول تایپوگرافی در طراحی UI

بهتر میباشد قبل از آغاز آموزش تایپوگرافی، کمی درباره‌ی تاریخچه آن بدانیم.

تایپوگرافی چیزی فراتر از یک تکنیک پیاده سازی میباشد.

رابرت برینگهورست، یک تالیف کننده کانادایی، در کتاب خویش با تیتر “عناصر سبک تایپوگرافیک” تایپوگرافی را تحت عنوان یک مهارت انتقال زبان انسان با یک مدل بصری تعریف می کند.

ضمن این، تایپوگرافی زبان را به یک عنصر بصری تزیینی تبدیل می نماید.

تایپوگرافی تاریخ بسیار طولانی تری نسبت به پیاده سازی یا وب دارد. تایپوگرافی حدودیدر قرن ۱۱ تا ۱۲ که مردم سیستم تایپ متحرک را نوآوری کردند، تولید شد.

یک انقلاب حقیقی و واقعی در موضوع تایپوگرافی بعد از کتاب مقدس گوتنبرگ رخ داد، اولین کتاب مهم چاپ گردیده از طریق تایپ فلزی متحرک، که نشان دهنده آغاز عصر کتاب چاپی در غرب بود.

سبک تایپ استفاده شده در کتاب مقدس گوتنبرگ امروزه با تیتر (Textualis (Textura و Schwabacher شناخته می‌گردد.

امروزه، تایپوگرافی چیزی بیشتراز چاپ و سازماندهی متن ها و تعیین فونت آن میباشد.

معمولاً، تایپوگرافی تحت عنوان هنر و دانشسبک، ظاهر و ساختار فونت تعریف میشود که مقصود آن ارائه ورژن های خوشگل و خوانا به خوانند‌گان میباشد.

در واقع تایپوگرافی به همه تغییراتی اتلاق می‌شود که روی فونت انجام می‌گردد تا خوشگل و خوانا باشد و کلیه مورد های این حوزه را شامل می‌گردد.

تا چندی قبل، این فن یک مسئله تخصصی برای کارکنان محل کار تحریریه بود، ولی اینک این دانش در حوزه های مختلفی کاربرد دارد و نقش مهمی در پیاده سازی ایفا می نماید.

در این مقاله قصد داریم اصول تایپوگرافی در طراحی UI را برای شما یه صورت کامل بیان کنیم.

نقش تایپوگرافی در پیاده سازی

اهمیت یادگرفتن تایپوگرافی در UI را با یک پیشگفتار آغاز می‌کنیم.

آیا می‌توانید یک مثال از طراحی وب سایت یا این که نرم افزار گوشی را اسم ببرید که فاقد متن است ؟

فکر میکنم یافتن همچین چیزی حقیقتا دشوار میباشد. با این وجود، صرفا وجود متن در رابط کاربری برای یک UI کارآمد و UX قابل قبول کفایت نمیکند.

می بایست به خوبی درباره متن و ظاهر آن در کنار هم اندیشید، در غیر این صورت ممکن است طرح را خراب نماید.

طراحانی وجود دارند که مطالعات تایپوگرافی را نادیده می‌گیرند، چراکه تصور می نمایند ادراک آن بسیار سخت بوده و به این ترتیب ارزش صرف زمان زیادی را ندارد.

با این حالا، تایپوگرافی قسمت مهمی از یک پیاده سازی مؤثر میباشد. به نظر شما چرا؟ پاسخش اینجاست…

مردم به دریافت اکثر داده ها در پوسته متن عادت کرده اند و طراحان بایستی این مراحل را سهل و آسان و کارآمد نمایند.

علم پایه تایپوگرافی می‌تواند به درک ویژگی های ارائه بصری فونت و تأثیر آن بر درک مخاطبان کمک کند.

یک متن اثر گذار کلید اساسی یک پیاده سازی قوی میباشد. اثربخشی آن نه فقط به محتوا، بلکه به نوع ارائه آن نیز بستگی داراست.

اندازه، فاصله میان حروف، رنگ، وزن و ساختار متن، همه و همه اهمیت دارا‌هستند. طراحان می‌توانند با انتخاب فونت های مطلوب و شیوه های ارائه آنان، وضعیت و یا پیام خاصی را منتقل نمایند.

با کمک این شیوه تایپوگرافی به برقراری ارتباط یک طرح با اشخاص کمک می نماید.

کارایی بصری و خوانایی متن‌ها در تولیدات دیجیتال تأثیر زیادی در تجربیات استفاده کننده دارد.

در‌حالتی که فونت ها به راحتی خوانده نشوند، ممکن میباشد اشخاص در زمینه نویگیشن دچار مشکل گردیده و یا این که حتی نتوانند از آن به کار گیری نمایند.

امروزه تجربیات کاربری ضعیف در تولیدهای دیجیتال غیرقابل قبول میباشد، چراکه کاربران به راحتی می‌توانند جایگزین بهتری را پیدا نمایند.

ضمن این، تایپوگرافی بد به صورت قابل توجهی بر تأثیر اولیه اثر میگذارد؛ چراکه حتی در صورتیکه کاربران متن را نخوانند، آن را کپی خواهند کرد.

در صورت نامناسب بودن فونت ها، ممکن میباشد اشخاص دیگر مایل به توجه به پیشنهاد شما یا به کارگیری از محصول شما نباشند.

عنصرهای ضروری تایپوگرافی

اولین گام در یادگرفتن اصول تایپوگرافی در طراحی UI آشنایی با ارکان تشکیل دهنده تایپوگرافی میباشد.

در‌این بخش با این موادسازنده آشنا میشوید.

فونت و تایپ فیس

امروزه بخش اعظمی از طراحان از اصطلاحات فونت وتایپ فیس تحت عنوان کلمه و واژه های هم معنی به کار گیری می نمایند، ولی این کار کاملا صحیح نیست.

یک تایپ فیس سبکی در پیاده سازی فونت میباشد که شامل طیف کاملی از خصوصیت های مرتبط با اندازه و وزن میشود.

از طرف دیگر، یک فونت نمایش گرافیکی متن میباشد که معمولاً با یک تایپ فیس، اندازه و وزن خاص معرفی می‌گردد.

به عبارت دیگر، تایپ فیس چیزی مشابه به یک خانواده میباشد و فونت جزئی از آن به حساب آورده می شود.

هر دو این ها عواملی مهم می باشند که طراحان و حروفچین ها برای ساخت و ساز تایپوگرافی خوانا و قشنگ از آن استفاده می نمایند.اصول تایپوگرافی در طراحی UI

Mean line ​​و Baseline

معمولا، کاراکترهای متن در یک خط مستقیم قرار گرفته و یک نمایش تصویری شسته و رفته را تولید می نمایند.

ابزار اصلی کمک به طراحان در‌این فرآیند عبارتند از Mean line ​​و baseline. اولی نشانگر بالا و دیگری بخش زیر یک کاراکتر میباشد.

اینگونه خطوطی قابلیت ساخت و ساز حروف هموار را مهیا می نمایند. ولی بعداز اتمام کار طراحان، این خطوط در رابط کاربری نامرئی می باشند.

اندازه ، وزن و ارتفاع

از مهم‌ترین مواردی که بایستی در یادگرفتن تایپوگرافی بهتر به آن توجه فرمایید کنترل مختصات فونت میباشد.

برای جدا کردن انواع گوناگون داده ها، ایجاد سلسله مراتب بصری و برجسته کردن نکات ضروری، طراحان از فونت هایی با وزن و اندازه گوناگون به کار گیری می نمایند.

وزن فونت، اندازه ضخامت آن میباشد. این اندازه ها معمولاً با اینچ، میلی متر یا پیکسل اندازه گیری میگردند.

طول کاراکتر x-height” ” نیز نامیده میشود( چون بدنه هر کاراکتر اندازه ای بر پایه ی حرفX دارد). این روش سبب یکنواخت به نظر آمدن آن‌ها می‌شود.

تفکیک عنصرها متنی از قبیل تیتر اصلی، تیتر فرعی و بدنه متن با تغییر این پارامترها سهل وآسان میباشد.

Ascender و Fallender

ascender بخشی از حروف میباشد که بالاتر از خط میانی قرار میگیرد، مثلا در b” ” یا d” ” بخش های فراتر از دایره از Ascender می‌باشند. descender بر عکس آن میباشد؛ یعنی بخشی که در زیر بیس لاین قرارمی گیرد، مانند q” ” یا g” “.

فضای سفید

فضای سفید که تحت عنوان فضای منفی نیز شناخته میشود، فضای در بین عنصرهای موجود در یک پیاده سازی میباشد.

خوا‌نندگان معمولاً از نقش عظیم این اطراف آگاهی ندارند، ولی طراحان دقت زیادی به آن می نمایند.

در صورت عدم تعادل در فضای سفید، خواندن متن سخت خواهد بود. به همین دلیل فضای منفی به اندازه هر عنصر دیگری در تایپوگرافی اساسی میباشد.

هم ترازی (Alignment)

ساخت تایپوگرافی مؤثر چندان آسوده نیست و دربرگیرنده فرایندهای زیادی می‌گردد. از جمله، هم ترازی، عمل مرتب کردن یک متن میباشد.

در حین این مرحله، طراحان قطعاتی را که به طور تصادفی قرار گرفته اند را به یک ترکیب واحد تبدیل می نمایند.

در واقع در حالتی‌که متن شما یک‌سری خط میباشد، تک تک خطوط بایستی از یک خط عمودی مستقیم آغاز شوند.

ردیابی (Tracking)

در‌این قدم از فراگیری اصول تایپوگرافی در طراحی UI با ردیابی آشنا میشوید.

فرآیند ردیابی دربرگیرنده تهیه و تنظیم فضای گروهی از کاراکتر های متنی میباشد، که یک واژه و یا بلوک متنی را تشکیل میدهند.

یک طراح فاصله مناسب تمام حروف را تنظیم کرده و سبب میگردد متن خوشگل و دلپذیر به نظر رسد.

ردیابی مؤثر سبب میگردد تا حروف یک کلمه به راحتی قابل خواندن باشند.

کرنینگ (Kerning)

کرنینگ تا حدودی شبیه ردیابی میباشد، البته این دو به طور کامل یکسان نیستند.

ردیابی به معنی فاصله میان مجموع کاراکترهای فونت میباشد، در حالی که کرنینگ پروسه تهیه فضای میان دو کاراکتر در متن میباشد.

این اصطلاح معمولا در موردهای خاصی، زمانی که یک طراح تصمیم میگیرد برای طبیعی تر به نظر رسیدن، فاصله میان دو حرف خاص را تغییر‌و تحول دهد، به عمل می رود.

هدایت (Leading)

Leading فاصله میان بیس لاین ها در متن میباشد. یک Leading مطلوب به خوا‌نندگان کمک می نماید تا به راحتی از یک خط از متن به خط دیگر بروند و متن های بزرگ را خوانا می نماید.اصول تایپوگرافی در طراحی UI

در پیاده سازی، اندازه استاندارد Leading 120٪ اندازه point size فونت میباشد، ولی ممکن میباشد با دقت به مختصات نوع تایپ متفاوت باشد.

سلسله مراتب تایپوگرافی

قدم دیگر در یادگرفتن تایپوگرافی آشنایی با سلسله مراتب میباشد. مانند هر عنصر طراحی دیگری، تایپوگرافی نیز بایستی سازمان یافته باشد.

سلسله مراتب تایپوگرافی سیستمی میباشد که محتوای متن را به شایسته ترین وجه ممکن برای درک کاربران سازماندهی می نماید.

مقصود این کار تولید تضاد دربین متن های بخش های متعدد میباشد.

به عنوان مثال تیتر و متن یک خبر را در نظر بگیرید. تیتر برای ما مهمتر میباشد پس می بایست آن را با فونتی با وزن بالاتر و اندازه درشت تر بنویسیم.

سلسله مراتب تایپوگرافی با تنظیم عنصرهای تایپوگرافی برای مثال تایپ فیس ها، فونت ها، اندازه، رنگ و همینطور تراز بندی آنان تولید می‌گردد.

سلسله مراتب تایپوگرافی از روش انواع متداول تایپ های محتوای متن مورد استفاده در پیاده سازی UI ایجاد می‌گردد.

آن‌ها مشتمل بر عنوان های اساسی، عنوان های فرعی، بدنه متن، عنصرهای فراخوان عمل، کپشن ها و موردهای دیگر می‌باشند.

این ارکان متنی لایه های متمایزی در پیاده سازی تولید می نمایند: سطح اول ، سطح دوم و سطح سوم.

سطح اول محتوای متنی مانند عنوان های اصلی، دارای بزرگترین تایپ می‌باشند.

این امر دقت مخاطب را به محصول جلب می نماید. سطح ثانویه دربرگیرنده عناصری می‌شود که به راحتی قابل نسخه برداری می‌باشند، از قبیل عنوان های فرعی و کپشن ها که به کاربران اجازه می‌دهند تا مسیر خویش را در محتوا پیدا نمایند.

و سطح سوم تایپوگرافی شامل بدنه متن و بقیه داده ها میباشد.

اندازه این گزینه معمولا کوچک میباشد، ولی هنوز هم بایستی به اندازه کافی قابل خواندن باشد. لایه های تایپوگرافی به کاربران کمک می نمایند تا مطالب متن را به تدریج و بدون نیاز به تلاش زیاد یاد بگیرند.

نکات تایپوگرافی برای طراحان UI

تایپوگرافی رشته‌ای گسترده میباشد و خلاصه کردن تک تک پیشنهاد های پیاده سازی تایپوگرافی در یک مقاله واحد نا ممکن میباشد.

با این وجود ، تعدادی فعالیت وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا مطمئن گردید تایپوگرافی سبب عالی شدن محتوا و بهبود خوانایی آن می گردد.

۱. هنگام استفاده از چند فونت مراقب باشید

در زمان پیاده سازی تایپوگرافی ، ممکن میباشد بخواهید خانواده های مختلف قلم را با هم مخلوط فرمائید.

از جمله ، از یک خانواده قلم برای تیتر و دیگری برای بدنه به کارگیری فرمائید.

در اینجا یک سری نکته قابل توجه وجود دارد که بایستی هنگام تعیین خانواده قلم به خاطر بسپارید:

بیشتر از سه خانواده قلم استفاده نکنید. به کار گیری هم‌زمان از بیش تر از سه خانواده قلم میتواند دکورا سیون شمارا به هم ریخته نشان دهد.

برای مبتدیان ، پیشنهاد می شود تا‌هنگامیکه به آن اشراف پیدا نکنید ، از یک خانواده خودکار به کارگیری فرمایید.

نوع حروف انتخابی شما برای متن ، بر تصمیم‌گیری برای هر نوع سخن دیگر در طرح شما تأثیر میگذارد.

بعداز آن، ازقلم مناسب برای تیتر و بند ها به کار گیری فرمایید.

اطمینان حاصل نمایید که فونت های گزینش گردیده باهم سازگار می‌باشند.

خانواده مداد هایی که گزینش می‌کنید بایستی تکمیل کننده یکدیگر باشند.

ابزارهایی مانند FontPair یا TypeWolf میتوانند پروسه یافتن ترکیب قلم مطلوب را ساده نمایند.

۲. سلسله مراتب بصری خوب تولید فرمایید

سلسله مراتب نوع بسایت شما بسیار اساسی میباشد و به کاربران اجازه میدهد تا داده ها را سریع تجزیه و آنالیز نمایند.

طراحان می بایست با دقت به اولویت ، محتوا را سازماندهی نمایند. مهم ترین متن می بایست پر رنگ‌ترین باشد.

هنگام پیاده سازی یک شیت ، شما می بایست با h1

شروع فرمایید. حق تقدم را می توان با به کار گیری از اندازه ، وزن و رنگ فونت ایجاد کرد.

۳. اندازه قلم مطلوب را تعیین نمایید

اندازه متن شما تأثیر مهمی در خواندن مطلب روی کاغذ دارد. جلوه کوچک متن دام مشترک طراحی میباشد. متن کوچک میتواند به راحتی سبب آزار خواننده گردد.

در نتیجه، کاربران از اکثر داد ه ها ارائه شد ه چشم پوشی می نمایند. این امر مخصوصاً درباره ی تلفن همراه صدق می‌نماید.

البته متن زیاد نیز می‌تواند مشکلاتی ایجاد نماید. متن بزرگ ممکن میباشد سبب حواس پرتی گردد.

برای دسک تاپ از قلم ۱۶ پیکسل یا بالاتر برای  متن استعمال کنید. خیلی بزرگ نیست و خواندنش راحت میباشد.

برای دستگاه های iOS از اندازه متن حداقل ۱۱ نقطه به کارگیری نمایید (در فاصله دید معمول بدون بزرگنمایی قابل خواندن میباشد).

برای Androidحداقل اندازه قلم قابل خواندن ۱۲ sp میباشد ، ولی به کار گیری از حداقل ۱۴ sp برای متن اصلی بسیار پیشنهاد می شود.

گرچه ارائه یک راه‌حل همه جانبه برای اندازه قلم ناممکن میباشد، ولی یک قانون کلی این میباشد mفاصله میان خطوط را کم نکنید.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری اصول تایپوگرافی در طراحی UI

تایپوگرافی مهارتی میباشد که هر طراح رابط کاربری به آن نیاز دارد. البته تسلط بر مهارت تایپوگرافی به زمان نیاز دارد. بهترین پیشنهاد تمرین میباشد.

شما تنها واقعابه یادگیری چیزی از روش تکرار ادامه می دهید.

هرچه مدل های نوشتاری را بیشتر آزمون نمایید ، ایده بهتری در مورد نحوه کار و ظاهر آن برای کاربران خواهید داشت.

البته لازم به یادگیری کامل تر پیاده سازی رابط کاربری می باشد.

به‌همین‌دلیل، از سرفصل‌های اساسی آموزش ui بحث در مورد رنگ‌ها و تایپوگرافی میباشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *