زبان برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی چیست؟

زبان برنامه نویسی مجموعه ای از دستورات است که توسط یک برنامه نویس نوشته می شود تا دستورات را به کامپیوتر برای انجام و انجام یک کار تحویل دهد. این مجموعه از دستورالعمل‌ها معمولاً به‌عنوان کد نامفهومی در نظر گرفته می‌شوند که بر اساس یک دستور زبان برنامه‌نویسی مشخص ساخته شده‌اند.

به دست آوردن شغل در صنعت IT آسان و همچنین بسیار سخت است. شما باید هم مهارت های فنی و هم غیر فنی داشته باشید. از نظر فنی، اولین و مهمترین مهارتی که هر مشتاقی که به دنبال جایگاهی در فناوری است باید کسب کند، تسلط بر زبان های برنامه نویسی است.

چه یک مبتدی یا یک دانشجوی فناوری، ممکن است قبلاً در مورد زبان های برنامه نویسی شنیده باشید. با این حال، باید بدانید که اصطلاح “زبان های برنامه نویسی” انتزاعی است. زبان های برنامه نویسی مختلفی وجود دارد که ممکن است نام آنها را نشنیده باشید و هر کدام در دسته بندی های مختلفی دسته بندی می شوند.

به جای شروع به یادگیری زبان برنامه نویسی مورد تقاضا، این مقاله را بخوانید تا در مورد زبان های برنامه نویسی عمیق بیاموزید و زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید که باعث ایجاد علاقه در شما می شود.

 

تفاوت بین زبان های برنامه نویسی سطح پایین و زبان های برنامه نویسی سطح بالا چیست؟

زبان های برنامه نویسی عمدتاً به دو دسته بالا و پایین تقسیم می شوند. زبان ها بر اساس سطح درک انسانی به این دو دسته تقسیم می شوند.

 

سطح درک

زبان های برنامه نویسی سطح بالا به راحتی توسط افراد قابل درک و تفسیر هستند. در مقابل، زبان های برنامه نویسی سطح پایین برای تفسیر بسیار چالش برانگیز هستند و بیشتر دوستدار ماشین هستند تا انسان پسند.

 

سهولت اشکال زدایی

از نظر انعطاف پذیری درک و اشکال زدایی، زبان برنامه نویسی سطح بالا برنده می شود زیرا کد به راحتی قابل تفسیر است و برنامه نویس می تواند به راحتی خطاهای یک کد را حل کند. با این حال، با توجه به پیچیدگی زبان های برنامه نویسی سطح پایین، تشخیص خطاها و منبع آنها می تواند دشوار باشد.

 

حافظه کارآمد

با این حال، زبان های برنامه نویسی سطح پایین حافظه کارآمد هستند، به این معنی که برنامه ها با استفاده از زبان های سطح پایین سریعتر تحریک می شوند. در مقایسه با آنها، زبان های سطح بالا از نظر اجرای برنامه بسیار کند هستند.

 

سازگاری

زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا چند پلتفرمی هستند، بنابراین می‌توانید روی هر پلتفرمی کار کنید و کد را اجرا کنید. با این حال، زبان های برنامه نویسی سطح پایین وابسته به ماشین هستند، به طوری که کد را می توان تنها بر روی یک پلت فرم خاص اجرا کرد.

 

ترجمه

زبان‌های برنامه‌نویسی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها هستند که به یک ماشین ارائه می‌شوند و به کد قابل خواندن توسط ماشین تبدیل می‌شوند. در این مورد، زبان های برنامه نویسی سطح بالا از یک مفسر برای ترجمه کد استفاده می کنند، در حالی که زبان های سطح پایین از اسمبلر استفاده می کنند.

 

استفاده

 

زبان های برنامه نویسی سطح بالا به دلیل سادگی و توانایی پلتفرم آگنوستیک، معمولاً ترجیح داده می شوند و در توسعه نرم افزار استفاده می شوند. با این حال، زبان های سطح پایین، اگرچه هنوز در حال استفاده هستند، کمیاب هستند.

 

چند زبان برنامه نویسی وجود دارد؟

 

اگرچه این یک واقعیت واضح است که تعداد زیادی از زبان های برنامه نویسی در آنجا وجود دارد، تنها تعداد انگشت شماری محبوب و شناخته شده هستند. طبق ویکی پدیا، بیش از ۷۰۰ زبان برنامه نویسی وجود دارد. این زبان های برنامه نویسی برای مقاصد مختلف استفاده می شوند و قابلیت های دیگری نیز دارند.

به طور کلی، زبان های برنامه نویسی به زبان های سطح بالا و سطح پایین دسته بندی می شوند. با این حال، با غواصی عمیق‌تر، انواع بیشتری وجود دارد که باید در مورد زبان‌های برنامه‌نویسی قبل از تصمیم به یادگیری و تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی بدانید.

 

انواع زبان های برنامه نویسی

انواع زبان برنامه نویسیبه طور عمده پنج نوع زبان برنامه نویسی وجود دارد که عبارتند از:

 

زبان برنامه نویسی رویه ای

زبان برنامه نویسی کاربردی

زبان برنامه نویسی شی گرا

زبان برنامه نویسی اسکریپت

زبان برنامه نویسی منطقی

 

زبان برنامه نویسی رویه ای

زبان برنامه نویسی رویه ای زبانی است که از یک رویکرد سیستماتیک متشکل از عبارات، توابع و دستورات برای اجرای یک کار محاسباتی پیروی می کند.

برخی از زبان های برنامه نویسی رویه ای عبارتند از:

 

  1. پایه ای
  2. سی
  3. فرترن
  4. جاوا
  5. پاسکال

 

زبان برنامه نویسی کاربردی

زبان های برنامه نویسی کاربردی از مفهوم قابلیت استفاده مجدد استفاده می کنند. این به این معنی است که هر برنامه شامل مجموعه ای از توابع است که می تواند برای تکرار یک کار تا زمانی که یک شرط برآورده شود، فراخوانی شود.

برخی از زبان های برنامه نویسی کاربردی عبارتند از:

  1. لیست رایج
  2. هاسکل
  3.  F #
  4. کلوژور
  5. سنجد

 

زبان برنامه نویسی شی گرا

زبان برنامه نویسی شی گرا یا OOP به جای وابستگی به توابع و منطق، بر سازماندهی و کپسوله کردن داده ها از نظر اشیا متکی است. با مفاهیمی مانند وراثت و چندشکلی، این زبان قابلیت استفاده مجدد را تشویق می کند، بنابراین پیچیدگی کد را کاهش می دهد.

برخی از زبان های برنامه نویسی شی گرا عبارتند از:

 

  1. پایتون
  2. جاوا
  3. سی شارپ
  4. روبی
  5. PHP

زبان برنامه نویسی اسکریپت

 

زبان های برنامه نویسی اسکریپت برای طراحی، توسعه و بهبود ویژگی های یک برنامه یا سیستم عامل استفاده می شود. عمدتاً برای ارائه عملکرد به ویژگی های یک سیستم استفاده می شود. زبان های اسکریپت به سرعت تفسیر می شوند و می توانند به سرعت کد را اجرا کنند.

برخی از زبان های برنامه نویسی اسکریپت عبارتند از:

 

  1. جاوا اسکریپت/ECMAScript
  2. PHP
  3. پایتون
  4. روبی
  5. پرل

 

 

زبان برنامه نویسی منطقی

 

زبان های برنامه نویسی منطقی با انواعی که در بالا به آن اشاره کردیم، کمی متفاوت هستند. هدف آن‌ها انتقال محدودیت‌هایی به سیستم در مورد عباراتی است که توسعه‌دهنده برای در نظر گرفتن نتایج احتمالی سایر اقدامات استفاده می‌کند.

برخی از زبان های برنامه نویسی منطقی عبارتند از:

 

 

  1. آبسیس.
  2. ALF (زبان برنامه نویسی تابعی منطق جبری).
  3. ASP (برنامه نویسی مجموعه پاسخ)
  4. آلیس.
  5. آلما-۰.

مواردی که در بالا مورد بحث قرار گرفت، انواع کلی زبان های برنامه نویسی، بسته به هدف و عملکرد، مانند frontend، backend، پایگاه داده و کسب و کار هستند. انواع دیگری از زبان های برنامه نویسی نیز وجود دارد.

 

زبان های برنامه نویسی پرطرفدار کدامند؟

 

اگرچه زبان های برنامه نویسی مختلفی برای یادگیری وجود دارد، اما حداقل باید به سه تا پنج زبان برنامه نویسی تسلط داشته باشید. اگرچه تسلط بر زبان های برنامه نویسی بسیار دشوار است، اما با صرف وقت خود برای یادگیری و تمرین، آنها می توانند آسان شوند.

با توجه به تمایزات فوق در مورد زبان های برنامه نویسی، باید قبلاً تصمیم گرفته باشید که چه چیزی را یاد بگیرید.  در اینجا چند زبان برنامه نویسی محبوب وجود دارد که می توانید به راحتی یاد بگیرید تا با غرامت هنگفت شغلی پیدا کنید.

 

  • جاوا اسکریپت
  • پایتون
  • برو
  • جاوا
  • کاتلین
  • PHP
  • سی شارپ
  • سریع
  • آر
  • روبی
  • C و C++
  • TypeScript
  • متلب
  • HTML
  • CSS

 

حرف اخر

انتخاب یک زبان برنامه نویسی برای راه اندازی یک شغل موفق برای همه رایج است، خواه دانشجوی کامپیوتر باشند یا مبتدی. امیدواریم پس از آشنایی با بسیاری از زبان های برنامه نویسی، توانسته باشید یکی را انتخاب کنید که با علایق و اهداف شما مطابقت دارد. پس از تصمیم گیری، حتماً به یک دوره برنامه نویسی قابل اعتماد بپیوندید تا این زبان را مطالعه کنید و دانش جدید خود را عملی کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *