سئو صفحات دسته بندی؛ ۱ تکنیک و ۱۰ المان ضروری

سئو صفحات دسته بندی؛ ۱ تکنیک و ۱۰ المان ضروری

یک شایعه مسخره در سئو وجود دارد که می‌گوید گوگل دوست ندارد صفحات دسته بندی را رتبه بندی کند. این مسئله بیشتر از اینکه یک شایعه باشد، یک ناآگاهی تخصصی است. قطعا اگر همین الان در گوگل جستجو کنید، هزاران نمونه پیدا خواهید کرد که خلاف آن را ثابت می‌کند. اما چرا این شایعه ایجاد شده است.

زیرا گوگل دوست ندارد موارد زیر را رتبه بندی کند:

  • صفحات “thin content” که ارزش پایینی ارائه می‌دهند.
  • صفحاتی که اکثراً تکراری از سایر صفحات بهتر در وب هستند.
  • صفحاتی که رضایت کاربر را برآورده نمی‌کنند.

چرا باید سئو صفحات دسته‎‌بندی را جدی بگیریم؟

صفحات دسته بندی یک تناقض هستند. از یک طرف، آنها در همه جا هستند و به شدت به معماری سایت شما مرتبط هستند. از سوی دیگر، نویسندگان، کاربران و موتورهای جستجو اغلب آنها را نادیده می‌گیرند.

تنها با کمی تلاش، می توانید صفحات دسته بندی خود را سئو کنید تا علاوه بر دریافت بهترین رتبه‌ها، رضایت مخاطبان خود را نیز کسب کنید. در ادامه، تکنیک‌های دقیقی را برای سئو صفحات دسته‌بندی با احتمال رتبه‌بندی و رضایت بیشتر کاربران، معرفی خواهیم کرد.

تکنیک: صفحات دسته بندی را به صفحات Hub تبدیل کنید.

به‌طور پیش‌فرض، صفحه دسته‌بندی صرفاً فهرستی از محصولات یا پست‌هاست که در مواردی پیوندهایی به زیر شاخه‌ها نیز دارد. در مقایسه، صفحه هاب به عنوان یک نمای کلی از یک موضوع، دسته یا پست تایپ عمل می‌کند. (پیوند دادن به دسته‌های فرزند و محصولات مرتبط) این در حالی است که معمولاً عمق و کاربرد بسیار بیشتری را ارائه می‌دهد.

صفحات هاب:

  1. به سوالات بیشتری پاسخ می‌دهد.
  2. به منابع مفید لینک می‌دهد.
  3. به کاربر کمک می کند دقیقاً آنچه را که نیاز دارد پیدا کند.
  4. کاربران را درگیر می کند.
  5. به عنوان یک “مرجع” در یک موضوع خاص عمل می‌کند.

صفحات دسته بندی کاندیدای عالی برای صفحات هاب هستند. این به این دلیل است که صفحات دسته‌بندی از قبل بر روی یک موضوع/محصول/موضوع خاص تمرکز می‌کنند و اغلب توسط معماری داخلی موجود سایت شما مرتبط هستند.

با ایجاد چند تغییر سفارشی در صفحات دسته بندی خود، می توانید به راحتی آنها را به صفحات هاب تبدیل کنید که به عنوان منبع مفیدتری برای یک موضوع عمل کنند. در زیر به نحوه انجام این کار خواهیم پرداخت.

عناصری که صفحات دسته بندی به آن نیاز دارند

یک صفحه دسته بندی استاندارد اغلب حاوی موارد زیر است. این عناصر هم برای تجارت الکترونیک و هم برای سایت‌های مقاله/خبری به طور یکسان کار می‌کنند. در حالی که شما معمولاً نیازی به استفاده از هر ۱۰ مورد را ندارید، صفحات دسته بندی موفق معمولاً حداقل از ۴ تا ۷ مورد این عناصر استفاده می‌کنند.

عناصری که برای سئو صفحات دسته بندی ضروری است

عکس از سایت zyppy.com

المان‌هایی که برای بهینه‌سازی صفحات دسته‌ بندی به آنها نیاز دارید!

در نهایت، هدف شما این است که صفحه دسته بندی خود را برای هر موضوع خاص مفیدتر و جذاب‌تر کنید. برای این‌کار (با روش‌های گفته شده در ادامه مقاله) المان‌های زیر را به صفحات دسته‌بندی خود بیافزایید.

۱- استفاده از عنوان منحصر به فرد

یک عنوان دسته بندی معمولی مانند “لباس مردانه” به سادگی نام یا برچسب دسته است. اینها اغلب به طور خودکار توسط CMS شما با استفاده از نام دسته‌های شما تولید می‌شوند. با بهینه‌سازی عناوین خود می توانید ارتباط موضوعی را اضافه کنید و نرخ کلیک (CTR) صفحات خود را بهبود بخشید. برای مثال:

پرفروش‌ترین لباس‌های مردانه با کمترین قیمت موجود در بازار

۲- توضیحات کاربر محور بنویسید.

متن بر پایه سئو را حذف کنید.

اغلب، افراد سعی می‌کنند با افزودن «متن سئوبیس»، دسته‌ها را رتبه‌بندی کنند. این به معنای چند جمله یا پاراگراف از اصطلاحات و عبارات نزدیک است. به طور معمول، این کپی پرکننده است که هیچ ارزش واقعی به صفحه اضافه نمی‌کند.

با اینکه افزودن متن توصیفی به صفحه می‌تواند به رتبه‌بندی آن کمک کند، اما رویکرد بهتر، افزودن متن کاربر محور است. این نوع متن فراتر از کلمات کلیدی است و برای کمک، آموزش و رضایت کاربر استفاده می‌شود.

چگونه توضیحات کاربر محور بنویسیم؟

ساده است! به سوالاتی که کاربران می‌خواهند در مورد موضوع شما بدانند پاسخ دهید. برای اینکار هنگام تحقیق کلمات کلیدی از موارد زیر استفاده کنید:

  • متون نوشته شده در سایت‌های رقبا
  • People Also Ask
  • People also search for
  • Answer The Public

۳- لینک به دسته‌ بندی‌ها و زیرمجموعه‌های مرتبط

هرچه دسته بندی شما گسترده‌تر باشد، ممکن است مجبور باشید به زیرمجموعه های بیشتری پیوند دهید. پیوند بین این زیرمجموعه‌ها به ایجاد ارتباط موضوعی محتواهای سایت شما کمک می کند.

همچنین لینک‌سازی میان این دسته با سایر دسته بندی های مرتبط وب سایتتان، می‌تواند کمک کننده باشد.

۴- محصولات و پست‌های محبوب

اغلب، کاربران می خواهند به سرعت محبوب ترین یا پرفروش ترین اقلام شما را ببینند.

برای محصولات و پست‌هایی با حجم جستجوی رقابتی‌تر، یک پیوند مستقیم برجسته از یک صفحه دسته‌بندی سطح بالا می‌تواند به این صفحات منفرد کمک کند تا رتبه بالاتری کسب کنند.

۵- برندها/نویسندگان توصیه شده

علاوه بر محبوب‌ترین آیتم‌های شما، پیوند دادن به برندها، مجموعه‌ها یا نویسندگان پیشنهادی شما نیز مفید است.

یک مزیت جانبی اضافی گروه‌بندی محصولات شما بر اساس نام تجاری و پیوند دادن به آنها از صفحات دسته بندی اصلی این است که می‌تواند به شما کمک کند تا برای جستجوهای “کلمه کلیدی + برند” رتبه بگیرید.

۶- نظرات برگ برنده شما هستند!

نظرات می‌فروشند.

صفحات دسته بندی مکانی طبیعی برای قرار دادن نظرات محصول هستند. آنها همچنین به شما اجازه می دهند تا کیفیت و مزیت رقابتی خودتان را به رخ بکشید.

۷- راهنماها و ابزارها

هنگام خرید یا جمع آوری اطلاعات، کاربران اغلب از کمک های اضافی در قالب راهنماها و ابزار بهره مند می شوند. پیوند دادن به این‌ها از صفحات دسته بندی شما کاملاً منطقی است. علاوه بر این، هنگامی که در تلاش برای ایجاد پیوند به صفحات دسته بندی خود هستید، یک راهنما یا ابزار به خوبی ساخته شده اغلب طعمه پیوند عالی را ایجاد می کند.

۸- مرتب سازی و فیلترها

زمان خلاقیت است!

صفحات دسته‌بندی عالی که موضوعات گسترده را پوشش می‌دهند، باید به کاربران اجازه دهند آنها را مرتب و فیلتر کنند. به عنوان مثال برای کفش مواردی همچون جنسیت، اندازه، عرض، نوع فعالیت، قیمت و … را مرتب‌سازی کنید.

۹- نوع چیدمان محصولات یا پست‌ها

اگر یک دسته به اندازه کافی گسترده است، ممکن است به سادگی بخواهید به زیر شاخه‌های مرتبط و منابع مفید پیوند دهید. در موقعیت‌های دیگر، اغلب گزینه‌های «مشاهده همه» را برای محصولات و پست‌ها مستقیماً در خود صفحه دسته پیدا می‌کنید.

انجام این کار می تواند ارزش لینک بیشتری را به صفحات محصول شما منتقل کند و به آنها کمک می کند رتبه بندی کنند. یا ممکن است متوجه شوید که ترافیک/فروش بیشتری را از صفحه دسته‌بندی و زیرمجموعه خود هدایت می‌کنید و به‌جای آن تصمیم می‌گیرید که ارزش پیوند خود را ۱۰۰% در آن مکان‌ها متمرکز کنید.

معمولاً تصمیم با تعداد فهرست‌ها گرفته می‌شود. اگر ۱۰۰۰ محصول/پست در یک دسته دارید، ممکن است برای کاربر شما منطقی نباشد که همه آنها را مرور کند.

۱۰- تیر آخر را با کسب اعتبار بیشتر بزنید!

محتوای عالی و تجربه کاربری فوق‌العاده به تنهایی معمولاً برای رساندن صفحات دسته‌بندی شما به بالای گوگل کافی نیست. مانند هر صفحه دیگری، شما اغلب به کسب لینک‌های داخلی اصولی و بک لینک‌های باکیفیت نیاز دارید.

بک لینک‌ها کمک زیادی به شما می کنند، اما می توانید با لینک‌های داخلی هوشمند نیز سایتتان را تقویت کنید. بهترین مکان‌ها برای پیوند دادن به صفحات دسته‌بندی برتر شما عبارتند از:

  • صفحه اصلی سایت
  • دسته‌های مرتبط دیگر
  • بردکرامب
  • برچسب‌های پست/محصول
  • منو (هدر یا فوتر)
  • در پست‌ها و مقالات

 

با سئو سایت ایماج، درخشش وب‌سایت شما در نتایج جستجو، آغاز یک سفر هیجان‌انگیز به سوی موفقیت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *