طراحی سایت با پایتون

طراحی سایت با پایتون

چندین راه برای پیاده سازی و توسعه وب سایت وجود دارد؟

می توان گفت ۳ راه: می‌‌توان سایتی را ازصفر برنامه‌نویسی کنیم، از سیستم‌های مدیریت محتوا کمک بگیریم و یک وب سایت را برای مثال روی وردپرس بالا بیاوریم یا از فریمورک‌ها به کارگیری کنیم.

گاهی اوقات طراح و توسعه‌دهنده وبسایت ممکن است با ۲ روش درکنار یکدیگر پروژه‌ای را انجام دهد.

یعنی به عنوان مثال وبسایت را روی سیستم‌های مدیریت محتوا بسازد البته همه‌چیز را با کدنویسی تاجای ممکن مطابق‌با خواست کارفرما یا نیاز پروژه تغییر دهد.

برخی زبان‌ها هستند که کاربرد اصلی آنها در ساخت وب سایت میباشد: PHP, HTML & CSS. برای نوشتن بک‌اند و فرانت‌اند وبسایت از زبان‌ها و فریمورک‌های متفاوت میتوان کمک گرفت.

PHP زبان اختصاصی برای کدنویسی‌های بک‌اند سایت و HTML & CSS زبان منحصربه‌فرد برای فرانت‌اند میباشد و فریمورک بوت استرپ نمونه‌ای از محبوب‌ترین و شایسته ترین فریمورک‌ها برای توسعه‌ی فرانت‌اند سایت میباشد.

طراحان وبسایت چطور زبان‌های برنامه‌نویسی و توسعه‌ی وبسایت را انتخاب می‌کنند؟

جواب به‌این پرسش تاحد زیادی بستگی‌به پروژ‌ه‌ای دارد که طراح بایستی انجام دهد.

یعنی چه‌جور سایتی را می خواهد پیاده سازی نماید. البته، قدرت و امکانات زبان‌های برنامه‌نویسی نیز در‌این انتخاب بی‌اثر نیست.

زبان‌هایی که کدنویسی زیادی نمی خواهند، کدهایی با خوانایی بسیار بالا دارند و خیلی سریع می گردد اشتباهات و ایرادات را درمیان کدهای نوشته‌شده پیدا کرد و همینطور کتابخانه‌ها و فریمورک‌های زیاد و قدرتمندی دارند

برای هر طراح سایتی و هر پروژه‌ای، کوچک یا بسیار بزرگ و پیچیده، ایده‌آل‌اند.

پایتون دقیقا همان زبان ایده‌آل میباشد. پایتون زبانی میباشد که کار طراحی و توسعه‌ی وبسایت را آسان و سریع می‌نماید.

چه خصوصیت‌هایی پایتون را برای طراحی وب سایت متمایز می‌نماید؟

پایتون دوستداشتنی‌ترین زبان برنامه‌نویسی درمیان برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان میباشد.

پایتون رقبای قدرتمندی مثل C & Java را پشت سر نهاده و در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ زبان سال (Language of the Year) در جهان گردیده‌است.

ولی آیا محبوبیت پایتون کافی میباشد برای اینکه کسی برود و پایتون یاد بگیرد و مطمئن باشد به‌راحتی میتواند وارد بازارکار طراحی وب سایت با پایتون گردد و درآمد خوبی داشته باشد؟

شاید محبوبیت پایتون دربین برنامه‌نویسان به‌خاطر پروژه‌های هوش مصنوعی باشد نه طراحی وب سایت؟

چه دلایلی وجود دارد که پایتون را برای وب دیزاین به انتخابی خوب تبدیل می‌نماید؟

۱. پایتون زبانی چندمنظوره میباشد

پایتون زبانی همه‌کاره و برای کارها و پروژه‌های کوچک و بزرگ مطلوب میباشد.

یعنی ممکن میباشد پایتون زبان برنامه‌نویسی پروژه‌های پیچیده و خیلی سطح بالا و تخصصی مثل تحلیل ‌داده باشد یا زبان بک‌اند یک وب سایت.

زیرا اولا پایتون کتابخانه‌ها و ابزارهای بسیار زیادی دارد که انجام‌دادن هرنوع پروژه را راحت‌تر و سریع‌تر می‌نماید و دوما پایتون در ۲ پارادایم مهم برنامه‌نویسی جای می گیرد: برنامه‌نویسی فانکشنال و برنامه‌نویسی شی‌گرا.

۲. پایتون برای گسترش وب اپ‌ها فریمورک‌های بسیار قدرتمندی دارد

پایتون کتابخانه‌ها و فریمورک‌هایی قدرتمند و لازم برای ساخت وب سایت را دراختیار برنامه‌نویس قرار می دهد تا عمل کدنویسی را کمتر و سریع‌تر نماید.

هنگامی که عمل کدنویسی سریع‌تر میگردد، طراح سریع‌تر قادر است پروژه را تمام نماید و زمان بیشتری برای پژوهش، عیب‌یابی و ارتقای پروژه دارد.

فریمورک‌های پایتون برای طراحی و توسعه‌ی سایت به‌ترتیب قدرت و محبوبیت عبارت‌انداز:

Django: این فریمورک رایگان و سطح‌ بالا اولین انتخاب غالب توسعه و گسترش‌دهندگان پایتون میباشد. با این فریمورک واقعا طراحی وب سایت کار سختی نیست.

Flask: این فریمورک درمقایسه‌‌با اولی سبک‌تر و معمولی‌تر میباشد. ابزارهای زیادی ندارد ولی توسعه‌دهنده به‌راحتی می تواند هر ابزاری را که میخواهد به آن بیفزاید.

Pyramid: این فریمورک امکان‌های متعددی دارد که آن را برای اجرای پروژه‌های پیچیده ایده‌آل می‌نماید. طراحی سایت با پایتون

Web2py: فریمورکی برای پیشرفت‌ وب اپ‌های داینامیک میباشد.

Turbogears: فریمورکی بسیار انعطاف‌پذیر که خود را به‌عنوان نسل جدید فریمورک‌ها معرفی می‌نماید.

۳. پایتون زبانی میباشد که با آن میتوان فرانت اند و بک اند را پیشرفت داد

مهمترین خصوصیت پایتون این میباشد که درست است معمولا و غالبا پایتون برای کدنویسی‌های سمت سرور وب سایت استفاده می شود و برای کدنویسی‌های فرانت‌اند از زبان قدرتمند دیگری به‌اسم Javascript کمک گرفته می گردد، اما این قابلیت و امکان وجود دارد که فرانت‌اند سایت را نیز با پایتون توسعه داد.

گفته می گردد که مرورگرها نمی‌توانند پایتون را اجرا نمایند، به‌همین‌دلیل پایتون زبان فرانت وب سایت نیست.

ولی خوشبختانه، ابزارهای قدرتمندی پیاده سازی گردیده است که به توسعه‌دهنده این امکان را میدهد تا Client-side سایت را نیز با پایتون بنویسد:

anvil: این ابزار به توسعه‌دهنده قابلیت و امکان میدهد تا کلیه اجزای فرانت اند سایت را با‌استفاده‌از کامپوننت‌های آماده‌ی پایتون بسازد. اما این ابزار به طور کامل رایگان نیست.

Skulpt: این ابزار پایتون را برای اجرای در مرورگر مطلوب می‌نماید. خوشبختانه این ابزار رایگان میباشد و تنها بایستی آن را دانلود کرد و به HTML وبسایت افزود.

نمونه وب سایت هایی که با پایتون پیاده سازی شدند

اگر پایتون برای توسعه‌ی وبسایت این‌قدر عالی میباشد، درواقعیت چه قدر از آن برای طراحی و توسعه‌‌ی وبسایت استفاده میشود؟

جواب شمارا متعجب خواهد کرد: خیلی زیاد! درواقع وبسایت‌های بسیار معروفی که هرروز میلیون‌ها بازدیدکننده دارند از پایتون کمک گرفته‌اند.

Netflix: پایتون در مرکز گسترش‌ این وبسایت قراردارد و همه‌چیز حول‌محور زبان پایتون صورت گرفته است .

Dropbox: دراپ باکس ازاول برای توسعه‌ی سرور ساید و کلاینت ساید از پایتون استفاده نموده است.

برای این برند پایتون آن‌قدر نقش مهمی دارد که تولید کننده پایتون، Guido van Rossum، برای ۷ سال (از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹) در آن کار می‌کرده است.

Google: پایتون یکی از‌ از زبان‌های رسمی گوگل میباشد. نقش و کاربرد گوگل در پروژه‌‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی گوگل بسیار پررنگ میباشد.
Youtube: یوتیوب با زبان PHP پیاده سازی و توسعه داده شد.

البته خیلی زود و کمی پس‌از آغاز کار یوتیوب، توسعه‌دهندگان یوتیوب قسمت زیادی از کدهای بک‌اند آن را به پایتون منتقل کردند (یعنی یوتیوب نمونه‌‌ سایتی میباشد که از PHP به پایتون مهاجرت نموده است).

زیرا پایتون سریع‌تر، کاراتر و انعطا‌ف‌پذیرتر میباشد.

Instagram: احتمالا نمی‌دانستید که بک‌اند اینستاگرام به طور کامل با پایتون و در فریمورک Django پیاده سازی و پیشرفت داده شد‌ه‌است!

بله، عملکرد و کارایی کم‌نظیر اینستاگرام تماما با پایتون ممکن گردیده‌است.

بازارکار و درآمد طراحی وب سایت با پایتون

الان دیگر مشخص و معلوم شد که قطعا برای توسعه‌دهنده پایتون کار وجود دارد.

معلوم شد که شرکت‌های بسیار بزرگ در دنیا برای توسعه‌ی اینترنت از پایتون هم به کارگیری می‌نمایند.

چون پایتون کارها را سریع‌تر می‌نماید و همینطور در چندین حوزه کاربرد دارد، گرایش کسب‌وکارهای متوسط و کوچک به آن نیز اصلا بعید و دورازذهن نیست.

در حالتی‌که در سایت معتبری مثل indeed.com برای فعالیت python web developer کاوش فرمایید، فقط به ۱۳ هزار فرصت شغلی در آمریکا میرسید.

درست است که شاید کلیه‌ی این فرصت‌‌های شغلی تماما مرتبط نباشد، البته حتی اگر نصف این عدد را هم درنظر بگیریم؛ بازهم به تعداد بالایی از شغل در یک کشور می‌رسیم.

ولی درباره ی درآمد آن چه میتوان گفت؟ آیا ساخت سایت با پایتون درآمد قابل‌قبولی هم داراست؟

خب این اعداد و ارقام معلوم می‌کند که برای توسعه‌دهنده اینترنت با پایتون در کشورهای بزرگ مثل آمریکا کار و درآمد قابل‌قبولی وجود دارد. ولی وضعیت در کشور ایران چطور میباشد؟

اگر نگاهی به آگهی‌های شغلی در جاب‌اینجا بیندازیم، متوجه می‌شویم که اولا فرصت‌های شغلی برای استخدام برنامه‌نویس جنگو یا پایتون از ماهی دست کم ۱۲ میلیون تومان استارت و هرچه سابقه‌کار و مهارت‌های توسعه‌دهنده بیشتر باشد، این رقم بیشتر می شود

دوما، درحال‌حاضر فرصت‌های شغلی برای توسعه‌دهنده پایتون در ایران کم میباشد.

البته، نباید این‌طور فرض کرد که وضعیت بازارکار برای برنامه‌نویسان پایتون همیشه همین‌طور خواهد ماند.

یادگیری طراحی وب سایت با پایتون

چطور می بایست خودمان را برای ورود به بازارکار طراحی وب سایت با پایتون آماده کنیم؟

در صورتیکه شما درآغاز راه میباشید، چه مسیری را بایستی طی کنید؟ فراگیری زبان پایتون و ساخت وب سایت با پایتون را ازکجا و چطور باید آغاز کنید؟

اگر در وب فارسی و محتواهایی که با این تیتر نوشته شده میباشد بگردید، به مطالب خیلی موثر و کمک‌کننده‌ای نخواهید رسید.

گام اول، بدانید و مطلع باشید که گام اول آموزش پایتون نیست! شما می بایست کمی با دنیای وب دیزاین آشنا گردید.

چنانچه قصد دارید کلا در دنیای طراحی وب کار نمائید و بمانید، خوب است اول با آموزش طراحی وبسایت آغاز فرمایید.

درکنارآن، fullstackpython را بخوانید. مجموعه مقاله‌های بسیار ارزشمندی درباره ی ساخت وب سایت و مفاهیم و تکنولوژی‌های مرتبط‌ با آن دارد.

دو‌مین گام، وقتی خوب با جهان طراحی سایت آشنا شدید، سپس نوبت می رسد به اینکه پایتون را خیلی بهتر یاد بگیرید.

این را بگویم که نباید فقط به دوره آموزش پایتون اکتفا فرمایید. چون در دوره‌های استاندارد آموزشی پایتون فعالیت با فریمورک جنگو را یاد نمی‌دهند. به دلیل آن که مبحثی تخصصی میباشد.

سو‌مین گام، بر فریمورک جنگو مسلط شوید.

گام چهارم، برای مدتی به‌عنوان کارآموز پایتون یا جنگو کار و مهارت‌آموزی نمایید.

پنج‌مین گام، تا می توانید مهارت‌هایی را که کارفرمایان از توسعه و گسترش‌دهنده پایتون می خواهند یاد بگیرید.

در شرکت‌های بزرگ، از پایتون معمولا برای آن‌ قسمت از کدنویسی‌های وب سایت استفاده میشود که به هوش مصنوعی یا آنالیز داده مرتبط میباشد.

پس لازم میباشد بر کاربردهای دیگر پایتون نیز کم‌وبیش تسلط داشته باشید.

مزایای پایتون

همان گونه که گفتیم زبان برنامه نویسی پایتون از سال ١٩٩١ راه‌اندازی شد‌ه‌است.

محبوبیت امروزه پایتون یک شبه اتفاق نیفتاده، بلکه پایتون از سالی که فعال‌سازی شد، تاکنون مسیر تکامل و بلوغ را طی کرده است.

با گذشت زمان پایتون توانسته یک جامعه گسترده ای از برنامه نویسان را جمع کند و نسخه های آن با گذشت زمان تکامل پیدا کرده اند.

برای محبوبیت پایتون نمی توان به یک دلیل خاص اشاره نمود، بلکه محبوبیت پایتون نتیجه ی مجموعه ای از ویژگی های خاص این زبان برنامه نویسی میباشد که در‌این قسمت به آنها اشاره می کنیم.طراحی سایت با پایتون

معمولی و تازه کار پسند

کدهای زبان پایتون، معمولی، قابل خواندن و نزدیک به زبان انگلیسی میباشد. در نتیجه یادگیری و درک آن برای مبتدیان راحت تر میباشد.

متن باز بودن

متن باز بودن پایتون به‌این معنا میباشد که می توان به شکل آزادانه در آن تغییراتی را اعمال و یا اصلاح کرد.

پشتیبانی

بعضی از زبان های برنامه نویسی ایرادات پشتیبانی دارا‌هستند که برنامه نویسی را سخت می نماید. البته پایتون این اشتباهات را ندارد.

جدا از سیستم عامل

پایتون از سیستم عامل های متفاوت پشتیبانی می نماید. مک، لینوکس، ویندوز و… تماما بوسیله این ابزار برنامه نویسی پشتیبانی می‌شوند.

بهبود عملکرد

یکی‌از اصلی ترین مزایای سادگی پایتون این میباشد که توسعه دهندگان به جای این که زمان زیادی را بر روی خواندن و درک کدها بگذارند، بر روی حل مشکل تمرکز می نمایند.

زبان تفسیری پایتون

پایتون یک زبان تفسیری میباشد که به‌این مفهوم میباشد که کدها را خط به خط انجام می نماید و در صورت بروز هر گونه خطایی، اجرا را متوقف می نماید و خطای رخ داده را گزارش می‌دهد.

پشتیبانی از کتابخانه های وسیع

یکی‌از مزایای گرانقدر پایتون که سبب گسترش به کارگیری از زبان پایتون خواهد شد، کتابخانه هایش میباشد.

مجموعه کتابخانه های استاندارد پایتون بسیار بزرگ میباشد، شما می‌توانید تمام توابع مورد نیاز برای کار خود را پیدا نمایید و لازم نیست به کتابخانه های خارجی وابسته باشید.

داینامیک تایپ

این خصوصیت به‌این معناست که پایتون تا‌زمانیکه کد را اجرا نکنیم نوع متغیر را نمی شناسد.

بلکه در طول اجرا به صورت خود کار نوع داد‌ه را انتخاب می نماید. در این‌حالت برنامه نویس نیازی به نگرانی بابت تعریف نوع متغیرها نخواهد داشت.

نقاط ضعف پایتون

همیشه در مقابل نقاط قوت، نقاط ضعفی هم وجود دارد.

سرعت کند

ما در بخش قبل به‌این اشاره کردیم که پایتون یک زبان تفسیر گردیده و داینامیک تایپ میباشد.

البته اجرای خط به خط کد اغلب سبب به اجرای کند اپلیکیشن میگردد. همینطور ماهیت پویا و داینامیک پایتون نیز روی سرعت اجرا تاثیر منفی میگذارد

خطاهای زمان اجرا

داینامیک تایپ بودن پایتون همچنین می تواند سبب بروز خطاهای زمان اجرا خواهد شد، چرا‌که نوع داده یک متغیر می‌تواند در هر زمان تغییر‌و تح ول نماید.

استعمال حافظه

پایتون از مقدار زیادی حافظه به کار گیری می کند. در پروژه هایی که سئو حافظه در اولویت باشد، این موضوع می‌تواند یک نقطه ضعف محسوب گردد.

ضعیف در محاسبات موبایل

همان طور که گفتیم پایتون کند میباشد و به نسبت سایر زبان های برنامه نویسی به حافظه بیشتری نیاز دارد.

به همین دلیل از زبان پایتون نمی توان برای توسعه برنامه های گوشی بهره مند شد.

دسترسی به پایگا‌ه داد‌ه

پایتون در دسترسی به پایگا‌ه داد‌ه محدودیت داراست.

در مقایسه با فناوری های دوستداشتنی مانند JDBC و ODBC، لایه دسترسی به پایگا‌ه داد‌ه پایتون مقداری ابتدایی میباشد.

به همین دلیل در پروژه های بزرگی که به تعامل با داده‌های قدیمی نیاز باشد، از پایتون استفاده نمی‌شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *