مخاطب محتوا کیست

مخاطب محتوا کیست

در دنیا چیزی در حدود ۵ میلیارد مخاطب وب وجود دارد. تعداد وب سایت‌های جهان رقمی در حدود ۲ میلیارد میباشد.

در یک روز بیش‌از ۷ میلیارد جستجو در گوگل اعمال میگردد. تعداد وبسایت‌‌های فروشگاهی و کسب‌وکارهای آنلاین رقمی میباشد درحدود ۲۴ میلیون وبسایت.

پیش‌بینی شد‌ه‌است که فروش کسب‌وکارهای آنلاین در سال ۲۰۲۲، بیش‌از ۵ تریلیون دلار باشد.

۹۰٪ از کاربران وب دست کم یک‌بار آنلاین خرید کرده‌اند.

کلیه‌ی این آمار را درنظر داشته باشید و به‌این واقعیت نیز دقت نمایید که هنگامی کاربران چیزی را در گوگل جستجو می‌نمایند، تمایل دارند روی لینک و پیوند اول تا سوم نتیجه ها کلیک نمایند.

براین اساس، صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین می بایست بدانند که برای فروش‌داشتن وبسایت آنها باید یکی‌از آن ۳ نتیجه باشد.

خب پرسش اصلی این است که چه‌چیز وب سایت کسب‌وکار را به خط اول تا سوم میرساند؟

seo وب سایت. خب، پرسش مهم و مرتبط دیگری پیش می آید: چه‌چیز برای بهینه سازی وب سایت واجب و ضروری میباشد و بدون آن امکان ندارد وب سایت بهینه سازی گردد؟

ایجاد محتوای سئوشده. بدون محتوای سئوشده هیچ سایتی بهینه سازی نخواهد شد و درنتیجه فروش هم نخواهد داشت.

تولید محتوا چطور باید باشد که به بهینه سازی تارنما بینجامد؟ چطور می بایست هم نیازهای استفاده کننده را درنظر گرفت و هم استانداردهای موتورهای جستجو را؟

درواقع، چطور میشود هم برای ربات‌های گوگل محتوا ایجاد کرد و هم کاربران؟

درادامه،‌ به شما می گوییم که چطور بایستی اصولی برای بهینه سازی وبسایت محتوا ایجاد کرد طوری‌که محتوا به فروش وبسایت فروشگاهی نیز کمک کند.

با ما همراه باشید تا به شما بگوییم مخاطب محتوا کیست .

محتوا چیست؟

مفهوم لغوی محتوا یعنی آنچه داخل چیزی جای‌دارد. البته در حوزه بازار دیجیتال، محتوا به هرنوع ابزار جهت انتقال مفاهیم به مخاطبان گفته میشود.

محتوا می تواند به طور متنی، فایل تصویری و فایل صوتی تهیه و تنظیم و ارائه شود.

این شیوه برای برقراری رابطه بین کسب و کار و مخاطبان و مصرف کنندگان، ضروری میباشد.

با استفاده از محتوای مطلوب می‌توان محصول یا سرویس های مورد نظر را به مخاطبان هدف معرفی کرد و در انتخاب پایانی آن ها تاثیر گذاشت.

محتوا به هر سبک یا روشی که تولید گردد، بایستی بتواند کسانی که در دنیای مجازی یا تجهیزات دیجیتال به آن دسترسی پیدا می‌نمایند، به خوبی با پیام مورد نظر آشنا کرده و آنان‌را به مشتری‌های وفادار تبدیل نماید.

پس تهیه و تنظیم محتوا به گونه‌ای که تعداد بازدید مخاطبان را افزایش و آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، از وظایف یک تولیدکننده محتوای حرفه ای میباشد.

تا قبل از توسعه و گسترش شبکه‌های اجتماعی به صورت امروزی، اکثر محتواهای ایجاد گردیده برای قرار گیری در ‌وب سایت‌ها استفاده می‌شدند.

البته با توسعه کانال‌های اجتماعی همانند اینستاگرام و یوتیوب که با اقبال بسیار گسترده کاربران روبرو شدند، تولید محتوا به سبک‌های متنوع و جذاب با هدف بازدید هرچه بیشتر مخاطبان پیاده سازی و ارائه شد.

در‌این رقابت، محتواهایی که از ابتکار، کیفیت و جذابیت بیشتری برخوردار باشند، مورد دقت بیشتری قرار می گیرند.

تعریف سازنده محتوا

همان گونه که گفته شد، ساخت و ساز محتوا به معنی پیاده سازی و ساخت و ساز انواع فایل‌های متنی و چند رسانه ای همانند صوت، تصویر و عکس با هدف انتقال مفاهیم مورد نظر به مخاطبان میباشد.

هرچه قدر که اثرگذاری محتوای سازنده بیشتر باشد، مخاطبان و مشتری‌های بیشتری را به سمت خرید کالا یا دریافت سرویس های مورد نظر جذب می‌نماید.

براین اساس سازنده محتوا باید برای رسیدن به‌این مقصود کوشش کند. این سازنده قادر است یک شرکت تولید محتوا باشد.

سازنده محتوا می بایست بر اساس خواسته‌ها و هدف های کارفرما، پیام‌های مورد نظر را به‌نحوه‌ای خلاقانه و دیدنی به‌شکل محتوای قابل ارائه تولید کند.

برای این خواسته، متخصص تولید محتوا، داده های مورد نظر را جمع‌آوری کرده و بعد از آن ساختار محتوا را بر مبنای چارچوب مورد نظر صورت میدهد.

یک سازنده حرفه ای محتوا بایستی با به کار گیری از مهارت خویش، موجب رونق کسب و کار مورد نظر گردد و اعتماد مشتریان را به آن شرکت یا مارک ارتقا دهد.

ایجاد محتوا برای بهینه سازی وب سایت

مخاطب محتوا کیست ؟

وب سایت‌ها بازدیدکننده میخواهند، کسی‌که در وب سایت بماند و خریدی انجام دهد یا این که روی تبلیغاتی کلیک نماید.

وظیفه‌ی دیجیتال مارکتینگ این میباشد که از همه ابزارهای دنیای نت و مجازی به کارگیری کند و بازدیدکننده (مخاطب) را به وبسایت برساند.

دیجیتال مارکتینگ زیرشاخه‌های تخصصی مختلفی دارد مانند سوشال مدیا مارکتینگ، seo و کانتنت مارکتینگ.

برای اینکه وبسایت بهینه سازی گردد، بایستی استانداردهای موتورهای جستجو را، ازجمله گوگل که مهمترین و پرطرفدارترین موتور جستجو میباشد، داشته باشد.

گوگل نسبتاً برای همه‌چیز در وبسایت استاندارد دارد، از تجربه کاربری گرفته تا کیفیت محتوا و حتی طراحی صفحه page layout.

چنانچه گوگل تشخیص دهد که وبسایت استاندارها را رعایت کرده است و محتوایش برای استفاده کننده موثر میباشد و نیاز او‌را برطرف می‌نماید، در نتیجه ها رتبه‌ی خوبی به وب سایت میدهد.

پس،‌ وبسایت اول باید گوگل (موتورهای جستجو) را قانع نماید. برای قانع‌کردن گوگل دردرجه‌ی نخست باید ربات‌های خزنده‌ی گوگل را قانع کرد.

زیرا آن ها میباشند که صفحه های وبسایت را میبینند و ایندکس می‌نمایند.

یعنی در‌صورتی‌که ربات‌های گوگل وب سایت را ایندکس نکنند، وبسایت بهینه سازی نخواهد شد زیرا گوگل آن را ندیده است.

به‌همین‌دلیل، هر صفحه از وب سایت و محتوای آن می بایست برای ربات‌های گوگل بهینه گردیده باشد. ربات‌های گوگل هم تاحدی محتوای وبسایت را می فهمند.

محتوای وب سایت می بایست برای استفاده کننده نوشته شود. محتواست که مخاطب را متقاعد می‌نماید به تعاملش با وبسایت ادامه دهد و محصولی را بخرد.

فروش نهایی وبسایت به مخاطب بستگی دارد، ولی در ساخت‌و‌ساز محتوا برای وب سایت نباید ربات‌های موتورهای جستجو را فراموش کرد.

آن ها هستند که اول بایستی محتوا را ببینند. پس، محتواهای وبسایت یک مخاطب انسانی و یک استفاده کننده غیرانسانی دارا هستند.

 

راهنمای ایجاد محتوا برای انسان (مخاطب) و ربات‌ های گوگل

به‌این سوال اصلی پاسخ دادیم که متخصص بهینه سازی و ایجاد محتوا بایستی برای چه مخاطبانی محتوا مهیا نمایند: کاربران و ربات‌ها.

درحال حاضر پرسش اصلی دیگری پیش میاید: چطور میشود محتوایی هم برای یک انسان تولید خواهد شد و هم برای یک ماشین و هردو هم آن محتوا را درک نمایند؟

جواب مختصر و مفید این میباشد که با تعادل می توان محتوایی سئوشده برای کاربران و ربات‌ها ایجاد کرد.

در هر محتوایی که تولید می گردد بایستی هم چیزهایی که برای ربات‌ها مهم‌اند و هم چیزهایی که برای مخاطب اساسی میباشد و او به دنبال آن ها میگردد، وجود داشته باشد.

در محتوای سئو شده می بایست بین اولویت‌های کاربران و ربات‌ها تعادل برقرار گردیده باشد.

۱. تیتر صفحه ها می بایست برای ربات‌ها و کاربران، باهم، نوشته شده باشد

این را خیلی شنیدید که تیتر صفحه باید کاربر را جذب نماید و تیتر جذاب و گوناگون است که قادر است نظر مخاطب را جلب و اورا برای کیلک‌کردن روی لینک و پیوند متقاعد نماید.

البته تنها کاربر نیست که تحت عنوان صفحه های وبسایت توجه می‌نماید، تیتر صفحه برای ربات‌ها هم مهم و تعیین‌کننده میباشد.

شاید ربات‌های موتورهای کاوش هنوز نتوانند مثل یک انسان کل یک محتوا را بخوانند و درک نمایند، ولی قطعا میتوانند دریابند یک محتوا برای چه نوشته شده میباشد، یعنی ربات‌ها می فهمند محتوا معرفی محصول میباشد یا یک مقاله‌ی آموزشی.

پس، به‌عنوان یک قاعده‌ی کلی، متخصص seo و ایجاد محتوا تاجای‌ممکن می بایست در محتوا سرنخ‌هایی برای ربات‌ها بگذارند تا آن ها به‌راحتی زمینه‌ی (Context) محتوا را متوجه شوند.

پس، تیتر بایستی واژه‌ی کلیدی اصلی صفحه را برای ربات در خود داشته و برای مخاطب هم جالب باشد.

۲. مخاطب و ربات ها محتوای غلط و زیادی زمانبر یا خیلی کم را دوست ندارند

در اینکه تعداد کلمه ها چه‌قدر برای موتورهای جستجو اساسی میباشند، بین کارشناسان seo اختلاف‌نظر وجود دارد.

بیان شده است که هرچه تعداد لغات محتوا بیشتر باشد یعنی محتوا جامع‌تر میباشد و چون در چشم گوگل محتوایی که به پرسش کاربر جواب جامع‌وکامل بدهد، کیفیت عالی و ارزشمندتر میباشد، پس آن محتوا رتبه‌ی بهتری میگیرد.

نکته اینجاست که مدام این‌طور نیست.

مهم این میباشد که طول محتوا متناسب با موضوعی که به آن میپردازد، باشد.

یعنی نمیشود در معرفی یک رستوارن ساده ۳هزار واژه و کلمه نوشت! ضرورتی ندارد و برعکس، در حالتی که کسی بخواهد در زمینه‌ی بهینه سازی وب سایت فروشگاهی محتوای کاملی بنویسد،‌ ۲هزار واژه و کلمه هم کم میباشد.

ربات‌ها موضوع و زمینه‌ی محتوا و وبسایت را میفهمند، براین اساس این را هم متوجه میشوند که طول محتوا با آن موضوع تناسب دارد یا خیر.

کاربران هم میفهمند که نویسنده قصد داشته زیاده‌گویی نماید یا خیلی کم حرف زده و حق مطلب را ادا نکرده میباشد.

شاید ربات‌ها کلیه‌ی ایرادات‌های تایپی، دستوری یا املایی را نفهمند البته در‌حالتی که تعداد اشتباه‌ها آن‌قدر زیاد باشد که محتوا معنی ندهد، نمی‌توانند محتوا را دریابند و آن را ایندکس نمایند.

مخاطب همه نوع خطا را متوجه می‌گردد و در شرایطی‌که غلط‌های املایی و دستوری و تایپی زیاد باشد اصولا محتوا را نخواهد فهمید و احتمالا وبسایت را ترک می‌نماید و اعتماد خود را به آن از دست میدهد.

۳. ساختار محتوا و تعیین کلمات می بایست دقیق باشد زیرا پیام‌های مشخصی را به مخاطب و ربات ها می دهد

در انتخاب لغات یک محتوا اول بایستی مخاطب انسانی و برای تنظیم ساختار متن هر دو مخاطب را درنظر گرفت.

هر وبسایت و هر محتوایی مخاطب (آدم) خاص خودش را دارد.

کلماتی که در متن به کار گیری می شوند می بایست متناسب‌با سطح خواننده‌ی آن باشند.

به عنوان مثال، زمانیکه من یک مقاله برای وبلاگ وب سایت دانشگاهی می‌نویسم، چون میدانم استفاده کننده من دانشجو ها و اشخاص دارای تخصص می‌باشند، مجازم از عبارات بسیار تخصصی و سطح بالا به کار گیری کنم.

چنانچه که قرار باشد برای سایتی خبری که کاربر آن دانشگاهیان نیستند، موضوعی را بررسی کنم؛ بایستی عبارات معمولی‌تری را به‌کار ببرم و طوری مقاله را بنویسم که همه آن را بفهمند.

ساختار محتوا برای ربات‌ها و مخاطب مهم میباشد زیرا هردو را هدایت می‌نماید.

هنگامی که محتوا فهرست داشته باشد، در تیتر‌های اصلی و فرعی از کلمه های کلیدی استفاده شده باشد، محتوا مقدمه و نتیجه‌گیری داشته باشد، و در آن داده ها و آمار شفاف و صحیح و موثر گنجانده شده باشد؛ ربات‌ها زمینه‌ی محتوا را بهتر می فهمند و استفاده کننده نیز محتوا را به‌راحتی می خواند و میفهمد و جواب سوالش را می گیرد.

۴٫ استفاده کننده و ربات‌ها جذابیت‌های بصری محتوا را دوست دارند

ربات‌ها متوجه میشوند که محتوا از کلیه‌ی ابزارهای ممکن (عکس، ویدیو، صوت، اینفوگرافی، چارت، موشن گرافیک، انیمیشن، گیف و …) برای اینکه مخاطب به چیزی‌که می خواهد رسد، کمک گرفته است یا خیر.

به عنوان مثال، زمانی کهاستفاده کننده میخواهد بداند چطور باید یک شیرینی درست نماید، آن را در گوگل سرچ می‌نماید.

گوگل قطعا محتوایی را که علاوه‌بر نوشتن دقیق و واضح تمام مواد اولیه و اندازه‌ها و فرآیند کار، تصویری باکیفیت از هر مرحله قرار داده و در انتهای محتوا ویدئوی کوتاهی از فرایند پخت و تزیین‌کردن آن شیرینی نیز گذاشته میباشد، به او نشان میدهد.

زیرا آن محتوا نه‌تنها مفیدتر و کاربردی‌تر میباشد بلکه برای مخاطب جذابیت بصری هم دارد.

به‌همین‌دلیل، گوگل پیشنهاد نموده است که کلیه‌ی تصاویر و ویدئوها کیفیت خوب و بهینه‌گردیده باشند.

ازطرف‌دیگر، ربات‌ها عکس‌های محتوا را می خوانند (متن‌های جایگزین تصویر یا Alt image) و همین به آنان کمک می‌نماید تا خوب موضوع‌ و زمینه محتوا را درک نمایند.

بهتر است بدانید متن‌های جایگزین تصویر تنها برای ربات‌ها نیست.

در‌صورتی‌که به هر دلیلی تصویر باز نشود، کاربر هم مخاطب آن متن ها به شمار می رود.

همینطور، برای کاربران نابینا، screen reader‌ها متن‌های جایگزین عکس را میخوانند.

پس، alt text حقیقتا بایستی تصویر را شرح دهد نه‌اینکه یکسری کلمه‌کلیدی باشد که پشت‌سرهم نوشته شده میباشد و معنایی نمی‌دهد.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری مخاطب محتوا کیست

۱. بهینه سازی وبسایت مستقیما بر فروش و سودآوری کسب‌وکارهای اینترنتی تاثیر می گذارد.

۲. محتوا و تولیدمحتوای اصولی نه‌تنها برای seo وبسایت فوق‌العاده مهم میباشد، بلکه در سوشال مدیا مارکتینگ و هرنوع فعالیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ محوریت دارد.

۳. متخصص seo نباید فراموش کند که وبسایت و محتواهای آن دو استفاده کننده دارند:

ماشین و انسان. محتوا‌ی سئوشده محتوایی میباشد که برای هردو کاربر نوشته شده باشد.

۴. علاوه‌بر نکاتی که در‌این راهنما به آن ها اشاره شد، برای تایپ کردن محتوای سئوشده پیش‌نیازهای دیگری نیز موردنیاز میباشد

(مثل تحقیق عبارات کلیدی).

۵. متخصص بهینه سازی یا ساخت محتوا در زمان‌ بهینه سازی یاد می گیرد چطور برای موتورهای کاوش و مخاطب محتوایی که وب سایت را برساند به خط اول تولید نماید.

ولی در دنیای پررقابت امروز تولیدمحتوا بدون بازاریابی محتوا کامل نمی شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *