معیار های گوگل برای رتبه بندی سایت

معیار های گوگل برای رتبه بندی سایت

معیار های گوگل برای رتبه بندی سایت بیشتراز ۲۰۰ فاکتور میباشد.

هزاران سایت جهت آمدن به صفحه اول گوگل در رقابت هستند اما آمدن به صفحه اول گوگل کار ساده ای نیست. از این هزاران وب سایت فقط یک سایت می تواند جایگاه اول را انتخاب کند. اما مطمئنا امدن به جایگاه اول و یا صفحه اول گوگل شانسی نیست!

در‌این مقاله آموزشی seo معیارهای تاثیر گذار در رتبه بندی وبسایت آمده میباشد.

فاکتورهای رنکینگ در صفحه میتواند اثر بسیار زیادی در کسب رتبه و بهبود جایگاه وبسایت در موتورهای جستجو داشته باشد.

 

اصلی ترین فاکتورهایی که می‌توانند در رنکینگ موتور های جستجو اثر داشته باشند، در این مقاله آمده است:

 

محتوای یک صفحه همان چیزی میباشد که به آن صفحات ارزش میدهد که در موتور های کاوش ظاهر شوند.

کاربران برای دیدن محتوا به صفحات شما میایند و در نتیجه آن‌ها به شدت برای موتور های جستجو مهم میباشند.

به همین دلیل ساخت و ساز محتوای عالی و مطلوب مهم میباشد.

پس محتوای بهتر چیست؟

از دیدگاه seo، کل محتوای عالی دارنده دو خصوصیت میباشد.

محتوای عالی می بایست تقاضا ایجاد کند و می بایست قابل لینک دهی باشد.

-محتوای خوب تقاضا ایجاد می کنند

درست مانند بازار های جهانی، اطلاعات نیز بوسیله عرضه و تقاضا تاثیر پذیر میباشد.

بهترین محتوا آن هایی می باشند که میتوانند بیشترین تقاضا ها را جواب دهند.

محتوا می‌تواند نوشته ی علمی ای از وب سایت ویکی پدیا باشد یاجوک هایی که در وب سایت ۹GAG عرضه میگردند.

پس می توان فهمید محتوا می‌تواند عکس، فیلم، متن، صدا و یا متن باشد.

فرقی ندارد محتوا چه چیزی میباشد می بایست بتواند تقاضا را ایجاد نماید تا تحت عنوان یک محتوای عالی شناخته گردد.

‏-محتوای خوب قابل لینک و پیوند دهی میباشد

از دیدگاه بهینه سازی، در صورتی که محتوا قابل لینک دهی نباشد هیچ فرقی در میان بهترین و بدترین محتوا در وب نیست.

در صورتی‌که مردم نتوانند به یک محتوای وصل بشوند، مطمئنا موتور های جستجو رغبتی به رنک دهی به آن نشان نمی دهند، و در نتیجه محتوای تولیدی شما هیچ ترافیکی را به سوی وب سایت شما نمی آورد.

متاسفانه این اتفاق بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید رخ میدهد.

یکی از مثال های این مساله اسلاید های نمایش تصویر AJAX میباشد.

محتوا زمانی قابل دسترسی میباشد که شما لاگین کنید و دراین‌صورت محتوا نمی تواند انتشار و اشتراک گذاری شود.

محتوایی که برای آن ها تقاضا و لینک دهی نیستند از دید موتور های جستجو و همینطور احتمالا عموم جالب نیستند.

۲٫سرعت بار گذاری توسط (HTML)

در واقع گوگل کروم و اینترنت اکسپلورر از سرعت لود شدن صفحه تحت عنوان یک معیار برای رتبه بندی استفاده می نمایند.

همین امر منجر گردیده تا گوگل از دیتای واقعی مخاطب در گوگل کروم برای سنجش سرعت بار گذاری استفاده نماید.

طی سی روز گذشته تحقیقات نشان می‌دهد هنگامی او‌لین محتوا را در وبسایت مان منتشر کرده ایم کاربر محتوایی را می بیند که در حال لود شدن میباشد.

فارغ از گرفتاری منتظر میماند تا محتوا به طور کامل بارگذاری گردد.

هر چقدر سرعت وبسایت بیشتر باشد معیار FCP ارتقاء پیدا می نماید.

۳٫فهرست محتوا

استفاده از فهرست محتوا مرتبط سبب میگردد که گوگل ارتباط بهتری با صفحات شما داشته باشد.

وقتی کراولر گوگل دارد صفحه های وبسایت شمارا ایندیکس می نماید،مثل یک عنکبوت که تارهای عمودی را تا یک نقطه خاص می سازد و بعد آنان‌را بهم متصل می نماید هنگام برگشت مسیر را خوب درک نماید.

براین اساس کراولر گوگل هم با رسیدن به فهرست محتوا از بخش بندی فهرست کل ماجرا صفحه شما‌را متوجه می شود و به تفکیک موضوعات مرتبط از ابتدا شروع به ایندیکس کردن می نماید.

در واقع داشتن فهرست محتوا روی بهینه سازی وبسایت تان هم اثر گذار باشد.

 

استارت تگ عنوان با کلمات کلیدی

این استارت جالب را MOZ زد که اعلام‌کرد تگ های عنوانی که با کلمه کلیدی شروع میشوند، نسبت به تگ های عنوانی که کلمه کلیدی در پایان تگ نمایش داده میشود برخورد بهتری دارند.

درج کلمه کلیدی در توضیحات متا

گوگل از تگ توضیحات متا تحت عنوان معیار رتبه بندی مستقیم استفاده نمی نماید.

در واقع متا تگ توضیحات شما می تواند بر نرخ پرش نسبت به رتبه بندی اثر گذار باشد که یک معیار مهم میباشد.

تگ های عنوان

تگ های عنوان دومین عامل پر اهمیت بعداز محتوا در فاکتور های بهینه سازی صفحه می‌باشند.

امنیت‌وبسایت

امنیت‌وبسایت نیز از معیار های گوگل برای رتبه بندی سایت محسوب میشود.

در‌این بخش شما بایستی از پروتکل HTTPS برای ‌وبسایت خویش استفاده فرمائید تا داده‌های ردوبدل گردیده دربین مرورگرهای کاربران و ‌وبسایت شما رمزگذاری و محافظت گردد.

گوگل از سال ۲۰۱۴ استفاده از HTTPS را به عنوان معیار رتبه‌بندی در نظر می گیرد و چنانچه ‌وب سایت شما گواهی SSL نداشته باشد، بایستی آن را به‌روز فرمایید.

ساختار ‌وب سایت

معماری ‌وب سایت برای «کراول شدن یا خزش» (Crawling) و «ایندکس شدن یا نمایه‌گذاری» (Indexing) وب سایت بوسیله ربات‌های گوگل بسیار اساسی میباشد.

داشتن ساختار مطلوب در ‌وب سایت به ربات‌ های گوگل این قابلیت را می دهد که به آسانی صفحات شما‌را بیابند و آن ها را بررسی نمایند.

عمر دامنه بالاتر، اعتبار بیشتر

در حالتی که شما هم تجربه جستجو و گشت و گذار در گوگل را داشته باشید، متوجه اهمیت وبسایت هایی که دامنه آن‌ها بیشتر میباشد گردیده اید.

این دامنه ها به جهت وجود داشتن در زمان بیشتر، عمر بیشتری دارند و حتی شرکت گوگل هم اعلام کرده که قدمت دامنه از عوامل اثر گذار در رتبه بندی وبسایت میباشد.

بهینه‌سازی وب سایت برای موبایل

بسیاری از کاربران اینترنت از تلفن‌های همراه هوشمند برای جستجو در گوگل استفاده می‌نمایند و مطابق الگوریتم «موبایل فرست ایندکس» (Mobile-First Index)، گوگل از ورژن گوشی‌وب سایت‌ها برای ایندکس کردن آن ها و رتبه‌بندی صفحات استفاده می‌نماید.

براین اساس بهینه‌سازی ‌وب سایت برای موبایل از معیارهای بسیار اصلی برای افزایش رتبه وبسایت در گوگل محسوب میشود.

بهینه‌سازی کلمات کلیدی

ضمن تولید محتوای با کیفیت و دریافت بک‌لینک‌های معتبر، به کارگیری از کلمات کلیدی مرتبط در نوشته‌های ‌وب سایت از معیارهای مهم در ایجاد محتوا و بهبود رتبه وبسایت در گوگل میباشد.

استفاده از کلمات کلیدی در تگ‌های هدینگ، توضیحات متا، متن جایگزین تصاویر، انکر تکست‌ها و URL به ظاهر شدن ‌وبسایت در صفحه اول نتایج گوگل کمک می‌نماید.

شاه کلید طلایی گوگل

مفهوم گرایی شاه کلید طلایی گوگل میباشد.

هر چقدر شما بتوانید در صفحه مقاله خودتان چند زمینه مرتبط را  از روش محتوای seo گردیده پوشش بدهید تا نیاز کاربران را برطرف نماید نوشته‌علمی شما در رتبه بندی گوگل رده بهتری را کسب می نماید.

 

سرعت چه تاثیری بر روی رتبه وب سایت میگذارد؟

یکی‌از نکات بسیار اصلی در افزایش رتبه سایت تاثیر لود شدن صفحه ها میباشد.

سرعت بار گذاری صفحاتذ نباید بیشتر از ۵ ثانیه ارتفاع بکشد زیرا تاخیر در لود باعث میشود کاربران صفحه شما‌را ببندند و ازسایت شما خارج بشوند و به سمت وبسایت رقیبان شما جذب بشوند

با این حال شما از یک طرف مخاطبان خویش را از دست می دهید و از طرف دیگر نیز گوگل هم جایگاه وب سایت در گوگل را به راحتی کاهش میدهد.

در نتیجه سرعت بار گذاری بایستی به گونه ایی باشد که گوگل در حداقل زمان بیشترین صفحات را بررسی کند و رتبه وب سایت را ارتقاء بدهد.

میتوانید برای بالا بردن سرعت از هاست مجازی، استفاده نمایید، وسعت فولدر ها( css,html )  را کاهش بدهید یا این که حافظه کش را به کار بگیرید.

اهمیت و تاثیر شبکه های اجتماعی بر افزایش رتبه سایت

شبکه‌های‌اجتماعی می‌توانند به طور مستقیم و غیر مستقیم سبب ارتقا رتبه وبسایت بشوند.

معروف ترین شبکه های اجتماعی عبارتند از:

  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکداین
  • گوگل پلاس
  • اینستاگرام

شبکه های اجتماعی به شما کمک می نمایند تجارت و وبسایت خویش را به عنوان برند به تمام جهان معرفی فرمایید و لینک و پیوند مطالب خویش را با اشخاص زیادی به اشتراک بگذارید.

با هر بار کلیک کردن کاربران یک بازدید  به وب سایت شما اضافه می‌شود.

هنگامی کاربران برند شما‌را لایک میکنند و کامنت میگذارند میزان محبوبیت برند شما افزایش پیدا می نماید و آن‌ها رضایت خویش را اعلام می نمایند و به کاربران دائمی شما تیدیل میگردند و برند شما‌را به دیگر افراد نیز معرفی می نمایند.

همچنین، شبکه های اجتماعی کمک می نمایند سرعت ایندکس محتوا ارتقاء پیدا نماید.

بررسی معیار های گوگل برای رتبه بندی سایت از اهمیت بسیاری برخوردار‌است هر چه افزایش رتبه وب سایت شما در گوگل بالاتر و عالی باشد نتیجه بدست آمده در seo وب سایت شما نیز مناسب تر خواهد بود.

بالا رفتن رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو بر رتبه وب سایت شما در الکسا نیز اثر گذار خواهد بود.

برای بررسی دقیق رتبه وبسایت خود به طبع از گوگل وبمستر یا این که همان سرچ کنسول گوگل استفاده فرمائید.

اهمیت لینک و پیوند های خارجی در رتبه وب سایت

لینک های خارجی برای پیج رنک گوگل بسیار با ارزش و اثر گذار می باشند.

هنگامی که لینک ها از یک وب سایت به یک وب سایت دیگر داده می‌شوند چگونگی سایتی که لینک را ارسال می نماید بسیار اهمیت دارد.

دقت نمائید که تعداد لینک های خارجی معدود باشد.

اما این یک امر مطلق نیست و بستگی به قدمت و بزرگی وب سایت شما دارد.

چنانچه وب سایت شما از لحاظ رتبه و سابقه در شرایط خوبی قراردارد، به کارگیری از بک لینک یا به عبارتی لینک های خارجی می‌تواند اثر گذار باشد.

البته که بایستی توجه فرمایید به غیر از صفحه اصلی به لندینگ ها و صفحه های اصلی نیز لینک داده باشید، اما در حالتی‌که وب سایت شما محتوای کمی دارد و زیاد قوی نیست عالی میباشد.

از لینک های خارجی کم تر استفاده نمائید (به این دلیل که الگوریتم پنگوئن این مدل لینک سازی را اسپم تشخیص می دهد و وبسایت شمارا جریمه خواهد کرد).

یک وبسایت بهینه سازی شده ی ایده‌ال

یک سایت سئو شده‌ی ایده‌ال می بایست تمامی خصوصیت های زیر را داشته باشد.

به‌موضوع خاص بسیار ارتباط داشته‌باشد(بطور معمول یک محصول یا یک مبحث)
موضوع در تگ عنوان، اورده‌شده‌باشد
مسئله در URL آورده‌شده‌باشد
موضوع در متن جایگزین عکس، آورده‌شده‌باشد
چند بار در متن محتوا مسئله را بطور خاص بیان نمائید
برای مورد خاص داده‌شده‌محتوای منحصربه‌فرد آماده‌نمایید
آن را به صفحه دسته بندی خویش لینک دهید
(درصورت امکان) آن را به صفحه زیر دسته بندی خویش لینک دهید
آن را به‌صفحه‌مهم خویش لینک دهید (معمولا این کار با یک عکس که نشان دهنده‌لوگوی وبسایت میباشد و به‌صفحه‌ی اصلی لینک داده‌شده‌است ایفا می گردد)

شناختن الگوریتم‌های گوگل

گوگل همواره الگوریتم‌های خویش را تغییر تحول میدهد و بسیاری از این الگوریتم‌ها به صورت همگانی منتشر نمیشوند.

گوگل در گذشته اطلاعات تغییرات بزرگ در الگوریتم‌های خویش را منتشر میکرد، ولی اطلاعات متعددی درباره عملکرد دقیق آنان را به طور همگانی اعلام نمیکرد.

اکنون بیشتر اطلاعاتی که از این الگوریتم‌ها منتشر می شود در واقع پیش بینی و گمان‌هایی بر مبنای تجربیات‌های اشخاص حرفه ای در موضوع seo و شناسایی الگوریتم‌های گوگل میباشد.

چراکه در صورتی‌که تمامی اشخاص می‌دانستند چطور با روش‌های میان‌بر یا بهینه سازی کلاه سیاه به رتبه اول گوگل دست پیدا نمایند، این موتور کاوش تحت عنوان موتور جستجویی با شایسته ترین فیض‌ها شناخته نمی شد.
در حال حاضر، اطلاعات موجود از الگوریتم‌های گوگل به تغییرات بزرگ الگوریتم‌ها محصور می‌گردد.

از مهم ترین الگوریتم‌های گوگل در بهینه سازی می‌توان موارد فهرست زیر را اسم برد.

پنگوئن (۲۰۱۲): این الگوریتم ‌وبسایت‌های منتشرکننده اسپم و ‌وبسایت‌هایی که برای بهبود رتبه، لینک‌های اسپم و غیرعادی می‌خریدند را جریمه می کرد.
مرغ مگس‌خوار (۲۰۱۳): این الگوریتم برای درک خوب مقصود کاربران از جستجوها و جایگزینی آن با تحلیل کلمه به کلمه جستجوها طراحی شد.
کبوتر (۲۰۱۴): الگوریتم کبوتر برای هماهنگ کردن نتیجه جستجوهای محلی مانند جستجوهای Google Maps طراحی و به کار دریافت شد.
الگوریتم تلفن همراه فرندلی (۲۰۱۵): بر طبق این الگوریتم، ‌وبسایت‌های بهینه‌سازی گردیده برای گوشی رتبه‌های بهتری دریافت کردند و زمینه‌ها برای جریمه کردن ‌وب سایت‌های بدون ورژن موبایل ایجاد شد.
الگوریتم تلفن همراه فرست (۲۰۱۹): بعداز به‌کار گرفتن این الگوریتم، ربات‌های گوگل ابتدا از ورژن گوشی برای ایندکس کردن یا نمایه‌گذاری صفحات به کار گیری می‌نمایند و وبسایت‌های بهینه‌سازی گردیده برای تلفن همراه را در اولویت ایندکس شدن و رتبه‌بندی قرار میدهند.
به‌روزرسانی الگوریتم هسته گوگل (۲۰۲۰): این به‌روزرسانی بر چگونگی محتوا و مرتبط بودن آن ها با قضیه ‌وبسایت تمرکز می کرد.
به‌روزرسانی الگوریتم تجربه صفحه (۲۰۲۱): این به‌روزرسانی بر الگوریتم‌های هسته، نمایش نتایج ارگانیک و هشدارهای خبری تأیرگذار بود.

سوالات متداول

مهمترین معیار های گوگل برای رتبه بندی سایت چیست؟

فاکتورهای در سطح صفحه، فاکتورهای در سطح سایت، عوامل بک لینک، تعامل کاربر، قوانین خاص الگوریتم گوگل، سیگنال های برند، فاکتورهای وب هرزنامه در سایت، فاکتورهای وب هرزنامه خارج از سایت

انواع سئو به چند دسته تقسیم بندی می شود؟

سه نوع اصلی سئو وجود دارد: داخلی (سئوی درون صفحه)، خارجی (سئوی خارج از صفحه) و سئو فنی

آیا سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی است؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *