پایگاه داده چیست؟

پایگاه داده چیست؟

پایگاه داده وردپرس مجموعه ای از تمام اطلاعاتی است که برای عملکرد وب سایت شما ضروری است. این مانند یک اتاق ذخیره سازی بزرگ است که در ان وردپرس داده ها را برای تمام قسمت های وب سایت شما نگه می دارد.

این اطلاعات شامل همه چیزهایی است که در ها و صفحات وبلاگ خود می نویسید، جزئیات مربوط به افرادی که در سایت شما ثبت نام می کنند و گزینه هایی که برای پیکربندی وب سایت وردپرس خود استفاده می کنید..

وردپرس از MySQL به عنوان سیستم مدیریت پایگاه داده خود استفاده می کند. MySQL یک نرم افزار منبع باز است که برای ایجاد پایگاه داده ها و ذخیره و دریافت داده ها در صورت درخواست استفاده می شود.

هر زمان که وردپرس را نصب می کنید، ارائه دهنده میزبانی وب شما پایگاه داده سایت شما را در پس زمینه برای شما تنظیم می کند.

چگونه یک پایگاه داده وردپرس کار می کند؟

شما می توانید پایگاه داده وردپرس خود را به عنوان یک کابینت بایگانی غول پیکر که به عنوان پشت صحنه وب سایت شما عمل می کند، فکر کنید. در اینجا چیزی است که ان را انجام می دهد:

  • فروشگاه همه چیز: این تمام اطلاعات مهم وب سایت شما را سازماندهی می کند، مانند های وبلاگ، صفحات، انواع های سفارشی، ابرداده ها، زمینه های سفارشی، اطلاعات کاربر، محصولات تجارت الکترونیک و غیره.
  • سازماندهی برای دسترسی اسان: این اطلاعات در بخش های جداگانه ای به نام جداول ذخیره می شود که شبیه پوشه های موجود در کابینت بایگانی هستند. هر جدول دارای نوع خاصی از داده ها است و وردپرس می تواند به سرعت انچه را که نیاز دارد پیدا کند.
  • محتوا را برای وب سایت شما فراهم می کند: هنگامی که از یک صفحه در سایت وردپرس خود بازدید می کنید، وردپرس محتوا را از پایگاه داده بازیابی می کند و ان را نمایش می دهد.
  • اطلاعات کاربر را به خاطر می اورد: اگر وارد حساب خود شوید، پایگاه داده نام کاربری و رمز عبور شما را تایید می کند. همچنین اطلاعات پروفایل شما را ذخیره می کند.
  • پیگیری تنظیمات را نگه می دارد: تمام راه هایی که وب سایت خود را سفارشی می کنید در پایگاه داده ذخیره می شود تا وب سایت شما این تغییرات را منعکس کند.

ساختار پایگاه داده پیش فرض وردپرس چیست؟

در طول نصب وردپرس، میزبان وب شما به طور خودکار یک ساختار پایگاه داده برای سایت شما تنظیم می کند. این ساختار شامل چندین جدول است که هر کدام هدف خاص خود و مجموعه ای از ستون ها را دارند.

WordPress database example

به طور پیش فرض، وردپرس از پیشوند wp_ برای جداول پایگاه داده خود استفاده می کند. این بدان معنی است که نام جدول واقعی در پایگاه داده شما با wp_ شروع می شود و به دنبال ان نام جدول است.

به عنوان مثال، جدول ذخیره سازی اطلاعات کاربر در واقع به نام wp_users.

در اینجا یک توضیح ساده از جداول پایگاه داده پیش فرض وردپرس است:

  • wp_users جدول شامل تمام داده ها و مجوزهای کاربر وردپرس در سایت شما است.
  • wp_posts جدول تمام ها، صفحات و فایل های رسانه ای را در سایت شما نگه می دارد.
  • wp_comments جدول شامل تمام نظرات ساخته شده در سایت شما است.
  • wp_options جدول تمام تنظیمات و گزینه های سایت وردپرس شما را پیگیری می کند.
  • wp_terms جدول دسته ها و برچسب های مورد استفاده در سایت شما را ذخیره می کند.
  • wp_term_relationships جدول ها را با دسته ها و برچسب هایی که متعلق به انها هستند متصل می کند.
  • wp_term_taxonomy جدول نوع طبقه بندی (مانند دسته یا برچسب) را برای هر اصطلاح تعریف می کند.
  • wp_usermeta جدول اطلاعات اضافی در مورد کاربران را ذخیره می کند.
  • wp_postmeta جدول اطلاعات اضافی در مورد ها را ذخیره می کند.
  • wp_commentmeta جدول اطلاعات اضافی در مورد نظرات را ذخیره می کند.
  • wp_termmeta ابرداده ها را برای اصطلاحات ذخیره می کند، که دسته ها، برچسب ها یا هر طبقه بندی سفارشی دیگری است که ممکن است در سایت وردپرس خود داشته باشید.

هر جدول دارای مجموعه ای از ستون های خاص خود است که مانند زمینه ها در یک فرم هستند. انها انواع خاصی از اطلاعات را ذخیره می کنند.

به عنوان مثال، جدول wp_users ستون هایی مانند user_login (نام کاربری انتخاب شده توسط کاربر) و user_pass (رمز عبور برای حساب کاربری) را ذخیره می کند.

Columns in wp users table

پایگاه داده در وردپرس کجا ذخیره می شود؟

پایگاه داده بر روی یک سرور ارائه شده توسط شرکت میزبانی وردپرس شما ذخیره می شود. به طور معمول، این میزبان “localhost” است، به این معنی که پایگاه داده در همان سرور سایت وردپرس شما است.

گفته می شود، برخی از ارائه دهندگان میزبانی وردپرس ممکن است از نام های مختلف برای میزبان پایگاه داده خود استفاده کنند. شما می توانید نام میزبان صحیح را در بخش MySQL یا Database cPanel خود یا کنترل پنل ارائه دهنده میزبانی خود پیدا کنید.

Selecting MySQL Databases menu in Bluehost cPanel

اگر در مورد نام میزبان مطمئن نیستید، دریغ نکنید که با ارائه دهنده میزبانی وردپرس خود برای پشتیبانی تماس بگیرید.

QUERY SQL چیست؟

پرس و جو SQL یک دستورالعمل خاص است که در یک زبان به نام SQL (Structured Query Language) نوشته شده است. این مانند یک دستور خاص است که شما به پایگاه داده وردپرس می دهید.

وردپرس از پرس و جوهای MySQL برای درخواست داده های خاص از پایگاه داده استفاده می کند. به عنوان مثال، ممکن است یک وبلاگ خاص را با شناسه منحصر به فرد خود یا تمام نظرات برای یک صفحه خاص درخواست کند. سپس از این داده ها برای ساخت محتوایی که در وب سایت خود مشاهده می کنید استفاده می شود.

در برخی شرایط، پرس و جوهای SQL نیز می توانند برای به روز رسانی اطلاعات در پایگاه داده استفاده شوند. به عنوان مثال، اگر عنوان وب سایت خود را تغییر دهید، یک پرس و جو SQL ورودی مربوطه را در جدول wp_options به روز می کند.

phpMyAdmin چیست؟

phpMyAdmin یک ابزار مبتنی بر وب است که به عنوان یک رابط کاربری برای مدیریت پایگاه داده MySQL شما عمل می کند. این مانند یک کنترل پنل است که به طور خاص برای دسترسی و مدیریت جداول در پایگاه داده شما طراحی شده است.

Connect PHPMyAdmin with your database

در اینجا چیزی است که شما می توانید با phpMyAdmin انجام دهید:

  • مرور پایگاه داده: شما می توانید تمام جداول در پایگاه داده خود و اطلاعاتی که ذخیره می کنند را ببینید.
  • ویرایش داده ها: در برخی از شرایط پیشرفته، ممکن است نیاز به ویرایش اطلاعات خاص در جداول پایگاه داده داشته باشید. phpMyAdmin به شما اجازه می دهد تا این کار را انجام دهید (مانند پیدا کردن و جایگزینی)، اما مراقب باشید، زیرا اشتباهات می تواند بر وب سایت شما تاثیر بگذارد.
  • اجرای پرس و جوهای ساده: شبیه به پرس و جو SQL، شما می توانید از phpMyAdmin برای اجرای نمایش داده های اساسی برای بازیابی یا به روز رسانی داده ها استفاده کنید.

اکثر ارائه دهندگان میزبانی وردپرس phpMyAdmin را در کنترل پنل میزبانی خود قرار می دهند. مراحل دقیق ممکن است بسته به ارائه دهنده شما متفاوت باشد، اما شما معمولا ان را در بخش هایی به نام “پایگاه داده ها” یا “MySQL” پیدا می کنید.

Selecting phpMyAdmin on cPanel

چرا بهینه سازی پایگاه داده وردپرس مهم است؟

با گذشت زمان، پایگاه داده وردپرس شما می تواند داده های اضافی را جمع اوری کند که می تواند وب سایت شما را کند کند. این به این دلیل است که پایگاه داده نیاز به غربال کردن اطلاعات بیشتر برای پیدا کردن انچه که نیاز دارد، باعث می شود وب سایت شما برای بازدید کنندگان طولانی تر شود.

داده های غیر ضروری همچنین می تواند منجر به خطاهای رایج وردپرس و ناکارامدی در پایگاه داده شود و باعث مشکلات غیر منتظره در وب سایت شما شود.

بهینه سازی پایگاه داده شما مانند تمیز کردن فایل های غیر ضروری در رایانه شما است. این داده های اضافی را حذف می کند و نحوه ذخیره اطلاعات را ساده می کند. در اینجا این است که چگونه ان را به نفع وب سایت شما:

  • سرعت بارگذاری سریع تر: یک پایگاه داده تمیز به وب سایت شما کمک می کند تا صفحات را سریعتر بارگذاری کند، که تجربه کاربر و رتبه بندی موتور جستجو را بهبود می بخشد (از انجا که موتورهای جستجو وب سایت های سریع تر را ترجیح می دهند).
  • خطاهای کاهش یافته: با حذف داده های غیر ضروری، می توانید احتمال خطاهای پایگاه داده را که ممکن است باعث سوء عملکرد وب سایت شما شود، کاهش دهید.
  • عیب یابی اسان تر: اگر تا به حال با وب سایت خود مشکل دارید، یک پایگاه داده بهینه سازی شده عیب یابی وردپرس را اسان تر می کند زیرا داده های کمتری برای بررسی وجود دارد.

شما می توانید پایگاه داده خود را با تمیز کردن داده های غیر ضروری بهینه سازی کنید. این شامل حذف نظرات اسپم، تجدید نظر های قدیمی و داده های باقی مانده از پلاگین های وردپرس حذف شده است.

شما همچنین می توانید محدودیت حافظه را در فایل wp-config.php خود افزایش دهید که می تواند به عملیات پایگاه داده کمک کند.

قبل از ایجاد هر گونه تغییر قابل توجه، ایجاد یک پشتیبان پایگاه داده بسیار مهم است. این یک کپی از پایگاه داده شما است که می توانید اگر چیزی در طول بهینه سازی اشتباه باشد، بازیابی کنید.

بسیاری از ارائه دهندگان میزبانی وردپرس گزینه های پشتیبان گیری را ارائه می دهند یا می توانید از افزونه های پایگاه داده مانند Duplicator استفاده کنید. این یکی از ساده ترین پلاگین های وردپرس برای پشتیبان گیری از وب سایت شما است، حتی اگر مبتدی باشید.

ما امیدواریم که این مقاله به شما در یادگیری بیشتر در مورد پایگاه داده ها در وردپرس کمک کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *