یادگیری سئو چقدر طول میکشد؟ بررسی مدت زمان یادگیری سئو با ۴ روش

یادگیری سئو چقدر طول میکشد؟ بررسی مدت زمان یادگیری سئو با 4 روش

فرقی ندارد قصد راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی را داشته باشید یا اینکه بخواهید یک شغل خوب برای خودتان دست و پا کرده و به درآمد بالایی برسید. در هر حال یادگیری سئو یکی از بهترین راهکارهایی است که برای رسیدن به این اهداف در مقابل شما وجود دارد.

اما یادگیری سئو چقدر طول میکشد؟ اگر به دنبال یک جواب بسیار خلاصه میگردید، میتوانم بگویم برای سئوکار شدن و رسیدن به مهارت متوسط رو به بالا، نیاز به ۴ الی ۶ ماه زمان دارید. اما اگر میخواهید مدت زمان یادگیری سئو را با به طور دقیق بررسی کنم، با من در این مقاله همراه باشید. در ادامه زمان یادگیری این مهارت در ۳ روش یادگیری را به شما توضیح میدهم.

مدت زمان یادگیری سئو

یادگیری سئو چقدر طول میکشد

اینکه دقیقا چقدر زمان میبرد تا بتوانیم سئو را یاد بگیریم، به ۲ چیز بستگی دارد:

  1. اول اینکه نیاز شما برای یادگیری سئو چقدر است؟
  2. دوم اینکه برای یادگیری از چه مسیری پیش میروید؟

در جواب سوال اول اگر هدف تان این است که صرفا یک آشنایی جزئی با سئو پیدا کرده تا بتوانید در رزومه تان به آن اشاره کنید؛ خب خیلی کار سختی پیش رو ندارید و نهایتا بعد از ۲۰ الی ۳۰ روز و با مطالعه حدود ۴۰ مقاله یا شرکت در یک دوره نه چندان طولانی کارتان راه می افتد.

اما خب پیش فرض ذهنی من این است که شما قرار است به یک متخصص سئو تبدیل شوید و سوال تان هم این است که تبدیل شدن به چنین کسی چقدر زمان میبرد. حالا با توجه به این، در ادامه روش های یادگیری سئو و میزان زمان هر کدام برای تبدیل شدن به یک متخصص را به شما توضیح میدهم.

  مدیر سئو کیست؟ وظایف مدیر SEO + مهارت‌ های مورد نیاز

۱. یادگیری سئو با شرکت در دوره آموزش سئو

خب، در حال حاضر رایج ترین روش برای یادگیری سئو، شرکت در یک دوره آموزشی جامع است. ببینید، در سطح وب بیشتر از ۱۰ ها دوره برای یادگیری این مهارت وجود دارد اما خب از میان آنها، حدود ۷ یا ۸ تا، دوره های جامعی هستند که میتوانند شما را بدون نیاز به داشتن هیچ آشنایی قبلی با دنیای دیجیتال مارکتینگ و سئو، به یک متخصص سئو تبدیل کنند. در مقاله دوره های سئو این دوره ها را از نظر قیمت، میزان ساعت آموزش و… با هم مقایسه کردم.

اگر انتخاب شما هم یادگیری سئو از طریق این دوره های آموزشی باشد، میتوانید در ۴ الی ۷ ماه، به یک متخصص سئو تبدیل شوید. اینکه این زمان دقیقا چقدر طول بکشد، به این برمیگردد که حاضر باشید چقدر در روز برای یادگیری اختصاص بدهید. مثلا اگر بخواهید صرفا روزانه ۱ ساعت زمان برای مشاهده دوره آموزشی و همینطور عملی کردن آموزش ها بگذارید، باید روی همان ۶ و ۷ ماه حساب کنید. اما با روزانه ۲ تا ۳ ساعت یادگیری، این زمان حدودا نصف میشود.

نکته مهم: دوستان عزیز، در دوره های جامع آموزش سئو که در سطح وب هستند، شما عملا با ریز و درشت تکنیک های سئو آشنا میشوید. اما نکته مهم اینجاست که سئو مهارتی نیست که بتوانید آن را فقط با آموزش یاد بگیرید! بنابراین صرفا دوره دیدن نمیتواند باعث شود سئوکار شوید. بلکه باید در حین آموزش، تمامی چیزهایی که یاد میگیرید را روی یک سایت پیاده سازی کنید. در دوره مگاسئو، ما در همان ابتدا به دانشجویان یک سایت تستی میدهیم تا بتوانند تا پایان دوره، آموزش ها را روی آن اجرا کنند. البته در انتها آموزش های مکمل طراحی سایت هم در اختیار دانشجویان قرار میگیرد.

 

۲. یادگیری سئو با شرکت در دوره های کارآموزی سئو

یادگیری سئوخب، راهکار دوم برای ورود به دنیای سئو سایت، شرکت در دوره های کارآموزی است. در دوره های کارآموزی سئو، شما اغلب به رایگان یا با حقوق کم، روزانه بین ۵ تا ۸ ساعت از زمان تان را در یک شرکت فعالیت میکنید. ممکن است کار اصلی این شرکت ارائه خدمات سئو حرفه ای باشد و امکان هم دارد صرفا مدیرانش قصد سئو کردن سایت شرکت را داشته و نیاز به دستیار کارآموزی داشته باشند.

در هر حال در این دوره ها، شما روزانه چیزی بین ۱ تا چند ساعت آموزش میبینید، در ادامه آموزش هایی که دیده اید را روی سایت خود مجموعه یا دیگر سایت هایی که در اختیارتان قرار میگیرد، پیاده میکنید. مثلا طی ۱ الی ۲ هفته نحوه تولید محتوای سئو شده را یاد میگیرید، سپس اقدام به تولید محتوا برای شرکت میکنید.

اما مدت زمان یادگیری سئو در این روش چقدر است؟

ببینید، اصولا دوره های کارآموزی سئو در ۳ ماه برگزار میشود. اما خب تا جایی که من میدانم با توجه به اینکه در این ۳ ماه بیشتر تمرکز روی تجربه کردن یک سری نکات تکراری است تا آموزش دیدن، ۳ ماه واقعا زمان کافی برای یادگیری سئو نیست.

پس در این دوره ها شرکت نکنیم؟ ادامه را بخوانید:

در واقع شرکت در دوره های کارآموزی هم انتخاب خوبی است اما اول از همه پیشنهاد میکنم به سراغ شرکت هایی برای کارآموزی سئو بروید که معتبر باشند، نه شرکت هایی که قرار است صرفا برای کاهش هزینه های استخدام، کارآموز بگیرند و عملا به شما چیزی یاد ندهند. در همین حال مهم است که مطمئن شوید سئوکار مجموعه که قرار است به شما آموزش بدهد، نمونه کارهای خوبی داشته باشد. به جز این موضوع، بهتر است کمی هم در مورد خود شرکت تحقیق کنید؛ چراکه متاسفانه بعضی استارتاپ ها که نه تیم خوبی دارند و نه منابع مالی کافی، ممکن است از شما درخواست کارآموزی داشته باشند در حالی که اصلا معلوم نیست این شرکت ها تا ۱ ماه آینده هم پابرجا هستند یا نه.

مورد بعدی که باید برای یادگیری سئو از طریق دوره های کارآموزی به آن توجه کنید؛ بحث استخدام است! همانطور که گفتم ۳ ماه زمان بسیار کمی برای یادگیری مهارت سئو آنهم به شکل کارآموزی است. اما در مقابل اگر به فکر این هستید که واقعا به یک متخصص تبدیل شوید، به سراغ شرکتی برای کارآموزی بروید که بعد از ۲ یا ۳ ماه کارآموزی، شما را استخدام کند! به این ترتیب عملا بعد از این مدت، هم یک حقوق ثابت برای تان در نظر گرفته میشود و هم اینکه در ادامه با دیگر مهارت های سئو آشنا شده و به یک کارشناس با تجربه تبدیل میشوید.

نکته: اگر شرکت خوبی را انتخاب کرده باشید و بخواهید بعد از کارآموزی به عنوان نیروی ثابت در آن باقی بمانید، بسیار مهم است که در دوران کارآموزی به خوبی خودتان را نشان بدهید تا مدیران آن به فکر استخدام تان بیوفتند. چراکه اصولا در کارآموزی مدیران رفتار نیروها را زیر نظر میگیرند تا در نهایت نیروهای خوب را برای استخدام انتخاب کنند.

  فایل robots.txt چیست؟ + چه تاثیری بر سئو دارد؟

۳. یادگیری سئو از طریق منابع رایگان

منابع رایگان سئوخب، آخرین انتخابی که میتوانید برای یادگیری سئو داشته باشید، یادگیری از طریق منابع رایگان است. همین ابتدا بگویم: اگر واقعا زمان کافی یا منابع مالی دارید، به سراغ این روش یادگیری نروید چراکه بازدهی آن از ۲ روش دیگر به شدت پایین تر است.

در واقع اگر میتوانید به شکل اقساطی یک دوره آموزشی بخرید یا با مذاکره با مدیران یک شرکت در روز حتی در حد ۳ الی ۴ ساعت به کارآموزی بروید، حتما این کار را بکنید.

در هر حال، اگر میخواهید از طریق منابع رایگان سئو را یاد بگیرید و در همین حال انتظار دارید که به یک متخصص تبدیل شوید؛ حداقل باید نزدیک به ۱ سال زمان برای آن در نظر بگیرید. این در صورتی است که یک سایت یا حداقل وبلاگ هم داشته باشید و چیزهایی را که یاد میگیرید، روی آن پیاده کنید.

 

چرا مدت زمان یادگیری سئو از طریق منابع رایگان طولانی است؟

دلایل زیادی باعث شده که یادگیری از طریق منابع رایگان اینقدر زمان بر باشد: اول از همه اینکه اصولا در منابع رایگان متخصصان همه تکنیک ها را آموزش نمیدهند. چراکه چنین کاری اصلا توجیه اقتصادی ندارد.

دوم اینکه اصولا منابع رایگان به شکل آکادمیک شما را آموزش میدهند نه تجربی. مثلا خود من همیشه سعی میکنم مقالاتی که  مینویسم کاملا کاربردی باشد. اما حتی مقالاتی مثل سئو محتوا، سئو سایت چند زبانه و مقاله سئو برچسب ها که بیشتر از چندین مثال دارند هم به نظرم کامل نیستند و در نهایت باید افراد آن را به شکل تجربی تر در دوره یا کارآموزی یاد بگیرند.

در درجه آخر هم اینکه در منابع رایگان شما یک مسیر واضح برای یادگیری ندارید. این یعنی ممکن است امروز مقاله سئو خارجی را بخوانید و فردا مقاله تولید محتوای سئو شده. در این حالت ذهن شما به طور طبقه بندی شده محتوا را دریافت نمیکند و خب آنطور که باید موضوع را یاد نمیگیرید.

 

مدت زمان یادگیری مهارت های اضافه سئو

مدت زمان یادگیری مهارت های اضافه سئواصولا یک کارشناس سئو ماهر، علاوه بر مهارت های سئو تخصصی یک سری مهارت دیگر هم دارد. با توجه به اینکه شما هم باید آنها را یاد بگیرید، در ادامه به طور خلاصه توضیح میدهم که یادگیری این مهارت های اضافه چقدر به زمان اضافه نیاز دارد:

۱. مهارت طراحی سایت

یادگیری طراحی سایت به شکل حرفه ای نیازمند بیشتر از ۷۰ ساعت آموزش است اما خب برای یک سئوکار صرفا یادگیری اصول طراحی سایت کافی است. با توجه به این، ۳۰ ساعت مشاهده دوره و حدود ۵۰ ساعت تمرین برای آن نیاز است. در دوره مگاسئو هم ما ۳۰ ساعت آموزش طراحی سایت در اختیار دانشجویان قرار میدهیم.

۲. دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ خودش به تنهایی یک دنیای گسترده است. اما یک سئوکار باید در حد متوسط با مهارت هایی مثل ایمیل مارکتینگ، نرخ تبدیل، تبلیغات آنلاین و… آشنا باشد. به طور کلی میتوانم بگویم مشاهده یک دوره کلی ۳۰ یا ۴۰ ساعته و حدود ۱۰ ساعت تمرین کافی است. دوره مکمل آموزش دیجیتال مارکتینگ در مگاسئو هم حدود ۳۰ ساعت است.

۳. کار با ابزارهای آنالیز

یک سئوکار الزاما باید کار با ابزار سرچ کنسول و همینطور ابزار گوگل آنالیتیکس را بلد باشد. یادگیری تخصصی این ابزارها واقعا نیاز به زمان زیادی دارد اما به اندازه مورد نیاز یک متخصص سئو، نهایتا میتوانید هر دو آنها را با حدود ۲۰ ساعت آموزش تئوری و ۲۰ ساعت تمرین یاد بگیرید. البته در دوره مگاسئو به اندازه کافی با هر ۲ آشنا میشوید.

  سایت مپ چیست؟ و چگونه sitemap بسازیم؟

کلام آخر؛ سئو تمامی ندارد!

به عنوان کلام آخر؛ یادتان باشد که سئو بی انتهاست! در واقع با توجه به تغییر دائم الگوریتم های گوگل، آپدیت ابزارها و… عملا بعد از تبدیل شدن به یک متخصص سئو هم نیاز به یادگیری دائم دارید. بنابراین تصور نکنید قرار است بعد از مدتی بدون نیاز به یادگیری از سئو پول در بیاورید.

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله به شکل تجربی به شما توضیح دادم که مدت زمان یادگیری سئو چقدر است. در آخر اگر سوال و نظری هست در بخش نظرات منتظر شما هستم. پیشنهاد میکنم مقاله اسکیما چیست را بخوانید.

 

برخی سوالات متداول:

یادگیری سئو چقدر طول میکشد؟

اینکه دقیقا چقدر زمان میبرد تا بتوانیم سئو را یاد بگیریم، به ۲ چیز بستگی دارد: اول اینکه نیاز شما برای یادگیری سئو چقدر است؟دوم اینکه برای یادگیری از چه مسیری پیش میروید؟

چرا مدت زمان یادگیری سئو از طریق منابع رایگان طولانی است؟

اول از همه اینکه اصولا در منابع رایگان متخصصان همه تکنیک ها را آموزش نمیدهند.دوم اینکه اصولا منابع رایگان به شکل آکادمیک شما را آموزش میدهند نه تجربی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *