GitOps چیست؟

gitops

GitOps از مخازن Git به عنوان یک منبع واحد حقیقت برای ارائه زیرساخت ها به عنوان کد استفاده می کند. کد ارسال شده فرایند CI را بررسی می کند، در حالی که فرایند CD بررسی و الزامات مربوط به مواردی مانند امنیت، زیرساخت به عنوان کد یا هر مرز دیگری که برای چارچوب برنامه تعیین شده است، اعمال می شود. تمام تغییرات در کد ردیابی می شوند، به روز رسانی ها را اسان می کنند و همچنین کنترل نسخه را در صورت نیاز به عقب نشینی ارائه می دهند.

GitOps ارائه می دهد:

  • گردش کار استاندارد برای توسعه برنامه
  • افزایش امنیت برای تنظیم نیازهای برنامه در صف مقابل
  • قابلیت اطمینان بهبود یافته با قابلیت مشاهده و کنترل نسخه از طریق Git
  • سازگاری در هر خوشه، هر ابر و هر محیط پیش فرض

بسیاری از ابزارهای دیگر را می توان با هم برای ساخت یک چارچوب GitOps استفاده کرد. به عنوان مثال، مخازن گیت، Kubernetes، ابزارهای ادغام مداوم / تحویل مداوم (CI / CD) و ابزارهای مدیریت پیکربندی.

رویکرد GitOps به تحویل مداوم در Kubernetes

GitOps فلسفه ها و رویکردهای وعده داده شده به کسانی که در یک فرهنگ DevOps سرمایه گذاری می کنند را می گیرد و چارچوبی را برای شروع تحقق نتایج فراهم می کند. سازمان هایی که DevOps را تمرین می کنند، پیشرفت های قابل توجهی در میزان نواوری در برنامه ها و کد و همچنین ثبات، با توجه به گزارش سالانه دولت DevOps.

با استفاده از همان گردش کار مبتنی بر Git که توسعه دهندگان با ان اشنا هستند، GitOps بر روی فرایندهای موجود از توسعه برنامه تا استقرار، مدیریت چرخه عمر برنامه و پیکربندی زیرساخت گسترش می یابد. هر تغییری در طول چرخه عمر برنامه در مخزن Git ردیابی شده و قابل حسابرسی است. ایجاد تغییرات از طریق Git به این معنی است که توسعه دهندگان در نهایت می توانند انچه را که می خواهند انجام دهند: کد با سرعت خود بدون انتظار برای منابع اختصاص داده شده یا تایید شده توسط تیم های عملیاتی.

برای تیم های عملیاتی، دید برای تغییر به معنای توانایی ردیابی و بازتولید سریع مسائل و بهبود امنیت کلی است. با یک ردیابی حسابرسی به روز، سازمان ها می توانند خطر تغییرات ناخواسته را کاهش دهند و انها را قبل از تولید اصلاح کنند.

این تغییرات در کد از توسعه به تولید، سازمان ها را در پاسخ به تغییرات در کسب و کار و چشم انداز رقابتی چابک تر می کند.

برای شروع کار با GitOps شما نیاز به زیرساخت هایی دارید که می توانند به صورت اعلانی مدیریت شوند. به همین دلیل، GitOps اغلب به عنوان یک مدل عملیاتی برای Kubernetes و توسعه برنامه های ابری بومی استفاده می شود و می تواند استقرار مداوم برای Kubernetes را فعال کند.

اما استفاده از Kubernetes یک الزام GitOps نیست. GitOps یک تکنیک است که می تواند به سایر زیرساخت ها و خطوط لوله استقرار اعمال شود.

مانند Kubernetes، Ansible یک موتور حالت مورد نظر است که مدل سازی اعلامی سیستم های فناوری اطلاعات سنتی را امکان پذیر می کند و بنابراین می تواند برای GitOps استفاده شود. یک کاربر Ansible می تواند برنامه های کاربردی را در Kubernetes، در زیرساخت های فناوری اطلاعات موجود یا در هر دو از طریق یک صفحه کنترل با استفاده از ماژول های Ansible مدیریت کند..

GitOps می تواند برای ساخت خطوط لوله توسعه، برنامه های کاربردی کد، مدیریت تنظیمات، ارائه خوشه های Kubernetes و استقرار در Kubernetes یا ثبت نام کانتینر استفاده شود.

GitOps را می توان یک تکامل در زیرساخت به عنوان کد (IaC) در نظر گرفت که از Git به عنوان سیستم کنترل نسخه برای تنظیمات زیرساخت استفاده می کند. IaC اغلب از یک رویکرد اعلامی برای مدیریت زیرساخت با تعریف وضعیت مطلوب سیستم و ردیابی وضعیت واقعی سیستم پیروی می کند.

همانطور که با IaC، GitOps از شما می خواهد که وضعیت مورد نظر سیستم را به طور رسمی توصیف کنید. با استفاده از ابزارهای اعلانی، تمام فایل های پیکربندی و کد منبع شما می توانند نسخه کنترل شده در Git باشند.

خطوط لوله CI / CD معمولا توسط یک رویداد خارجی ایجاد می شوند، مانند کد که به یک مخزن منتقل می شود. در یک گردش کار GitOps، تغییرات با استفاده از درخواست های pull انجام می شود که حالت را در مخزن Git تغییر می دهد.

برای انتشار یک نسخه جدید با استفاده از گردش کار GitOps، یک درخواست pull در Git انجام می شود که باعث تغییر در وضعیت اعلام شده خوشه می شود. اپراتور GitOps، که بین خط لوله GitOps و سیستم ارکستراسیون قرار دارد، commit را انتخاب می کند و اعلامیه جدید State را از Git می گیرد.

هنگامی که تغییرات تایید و ادغام می شوند، انها به طور خودکار به زیرساخت های زنده اعمال می شوند. توسعه دهندگان می توانند همچنان از شیوه های گردش کار استاندارد و (CI / CD) خود استفاده کنند.

هنگام استفاده از GitOps با Kubernetes، اپراتور اغلب یک اپراتور Kubernetes خواهد بود. اپراتور وضعیت مورد نظر در مخزن را با وضعیت واقعی زیرساخت مستقر مقایسه می کند. اپراتور هر زمان که تفاوت بین وضعیت واقعی و انچه در مخزن وجود دارد، زیرساخت را به روز می کند. اپراتور همچنین می تواند یک مخزن تصویر کانتینر را نظارت کند و به روز رسانی ها را به همان شیوه برای استقرار تصاویر جدید انجام دهد.

مشاهده پذیری، که به هر سیستمی که می تواند مشاهده شود اشاره دارد، یک مفهوم مهم در GitOps است. قابلیت مشاهده در GitOps به شما اجازه می دهد تا اطمینان حاصل کنید که حالت مورد نظر و حالت مشاهده شده (یا حالت واقعی) یکسان هستند.

با استفاده از درخواست های pull و یک سیستم کنترل نسخه مانند Git، دید را به فرایند استقرار معرفی می کند. این به شما اجازه می دهد تا هر گونه تغییرات ایجاد شده در یک سیستم را مشاهده و ردیابی کنید، یک ردیابی حسابرسی را فراهم می کند و به شما توانایی می دهد تا تغییرات را در صورت شکستن چیزی به عقب برگردانید.

گردش کار GitOps می تواند بهره وری و سرعت توسعه و استقرار را افزایش دهد، در حالی که ثبات و قابلیت اطمینان سیستم ها را بهبود می بخشد.

GitOps و DevOps برخی از اصول و اهداف مشابه را به اشتراک می گذارند. DevOps در مورد تغییر فرهنگی و ارائه راهی برای تیم های توسعه و تیم های عملیاتی برای همکاری مشترک است.

GitOps به شما ابزار و چارچوبی می دهد تا شیوه های DevOps مانند همکاری، CI / CD و کنترل نسخه را انجام دهید و انها را برای اتوماسیون زیرساخت و استقرار برنامه اعمال کنید. توسعه دهندگان می توانند در مخازن کدی که قبلا می شناسند کار کنند، در حالی که عملیات می تواند سایر قطعات لازم را در محل قرار دهد.

 

Red Hat® OpenShift® یک پلتفرم Kubernetes است که مدیران می توانند با استفاده از اصول GitOps پیکربندی و مدیریت کنند. کار در زیرساخت ها و برنامه های کاربردی مبتنی بر Kubernetes، سازگاری را می توان در خوشه ها و چرخه های زندگی توسعه اعمال کرد. Red Hat OpenShift مدیریت و مدیریت برنامه های کاربردی را در سراسر منابع ابر عمومی و عمومی گسترش می دهد تا:

  • بررسی کنید که خوشه ها دارای حالت های مشابه (پیکربندی، نظارت، ذخیره سازی) هستند و محدودیت های برنامه را در اوایل چرخه توسعه شناخته می شود.
  • یک تغییر در کد در خوشه های مختلف با بازیابی خوشه ها از یک حالت شناخته شده را به عقب برگردانید.
  • یک تغییر ارسال شده به گیت را در چندین خوشه Red Hat OpenShift اجرا کنید.
  • پیکربندی های قالب بندی شده در سراسر ابر ترکیبی.

 

GitOps Red Hat OpenShift Kubernetes diagram

Red Hat با پروژه های متن باز مانند ArgoCD و Tekton برای پیاده سازی یک چارچوب برای GitOps همکاری می کند. اپراتور Red Hat OpenShift Pipelines را نصب کنید و یاد بگیرید که چگونه اپراتور Red Hat OpenShift GitOps در حال توسعه ابزارهای جدید با Argo برای مدیریت GitOps در استقرار Red Hat OpenShift موجود است.


Red Hat OpenShift Service on AWS (ROSA) یک پلت فرم کاربردی کلید در دست کاملا مدیریت شده است که به سازمان ها اجازه می دهد تا کارایی عملیاتی را افزایش دهند، بر نواوری تمرکز کنند و به سرعت برنامه های کاربردی را در یک محیط بومی AWS ایجاد، استقرار و مقیاس کنند.

این بدان معنی است که ROSA به تیم ها کمک می کند تا خوشه ها را در سراسر مناطق مدیریت کنند، خوشه ها را با استفاده از ابزارهای سلف سرویس ایجاد و مستقر کنند و پچ و ارتقاء امنیتی را خودکار کنند. به عنوان مثال، ROSA مدرن سازی برنامه را با ارائه مدیران و تیم های زیرساختی همان مزایای صاحبان برنامه را تسهیل می کند.


Red Hat Advanced Cluster Management برای Kubernetes مدیریت چند خوشه ای از چرخه زندگی خوشه ای Kubernetes را فراهم می کند. Red Hat Advanced Cluster Management از یک چارچوب اشتراک و کانال همراه با قوانین قرار دادن استفاده می کند تا به طور خودکار برنامه های کاربردی را در یک مدل حالت مورد نظر در خوشه های مختلف مستقر کند.

استفاده از Red Hat Advanced Cluster Management و GitOps برای استقرار سیاست ها

Red Hat Ansible® Automation Platform کار می کند تا سیستم های خود را به حالت مورد نظر، بدون توجه به وضعیت فعلی خود، به دست اورد. Playbooks Ansible، نوشته شده در YAML، وضعیت مورد نظر سیستم های شما را توصیف می کند که معمولا در کنترل منبع نگهداری می شود.

با استفاده از پلت فرم اتوماسیون Ansible شما می توانید شیوه های GitOps را به سیستم های فناوری اطلاعات سنتی مانند شبکه، ابر و فلز لخت، علاوه بر Kubernetes اعمال کنید. شما می توانید از webhooks برای ادغام بستر Ansible Automation با یک مخزن Git استفاده کنید. هنگامی که یک لینک repo راه اندازی می شود، Ansible Automation Platform Git را از سیستم Git متعهد می کند و از این رویدادها برای ایجاد مشاغل اتوماسیون برای به روز رسانی پروژه ها، مدیریت موجودی ها و انجام استقرار استفاده می کند.

Webhooks به شما اجازه می دهد تا به طور خودکار اتوماسیون را فعال کنید زمانی که حوادث در سیستم کنترل منبع شما رخ می دهد. این امر نیاز به ابزارهای اضافی CI / CD مانند Jenkins را برای نظارت بر مخازن و راه اندازی مشاغل اتوماسیون در هنگام تغییرات، ساده سازی گردش کار GitOps و ساده سازی عملیات حذف می کند. از انجا که Ansible Automation Platform با طیف گسترده ای از ابزارهای توسعه و استقرار کار می کند، می توانید گردش کار GitOps خود را به ابزارها و فرایندهای مورد نظر خود متصل کنید.

با ادغام Red Hat Advanced Cluster Management، Red Hat OpenShift GitOps و Red Hat Ansible Automation Platform، تیم های DevOps می توانند اطمینان حاصل کنند که تنظیمات در مقیاس مدیریت و نگهداری می شوند تا خطوط لوله CI / CD را بهبود بخشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *