چه کسی صاحب وردپرس است و وردپرس چگونه پول در می اید؟

چه کسی صاحب وردپرس است و وردپرس چگونه پول در می اید؟

همیشه سردرگمی در میان مبتدیان در مورد اینکه چه کسی صاحب وردپرس است وجود دارد؟ این کمی غیر واقعی است که فکر کنید چیزی می تواند ۱۰۰٪ رایگان باشد. اگر تا به حال فکر کرده اید که چه کسی صاحب وردپرس است و چگونه وردپرس پول در می اورد، پس شما در جای مناسب هستید. در این راهنمای مبتدی، ما به این سوالات رایج همراه با پوشش چگونگی تاثیر ان بر حقوق مالکیت سایت وردپرس و محتوای وبلاگ شما پاسخ خواهیم داد.

تفاوت بین WordPress.com و WordPress.org

قبل از اینکه بتوانیم به سوال در مورد مالکیت وردپرس پاسخ دهیم، مهم است که بدانید در مورد کدام وردپرس صحبت می کنید.

علت اصلی سردرگمی این است که اغلب مردم نمی دانند که WordPress.com و WordPress.org دو محصول اساسا متفاوت با صاحبان مختلف هستند.

WordPress.org سیستم مدیریت محتوای محبوب (CMS) است که همیشه در مورد ان می شنوید. این وردپرس واقعی است و ۱۰۰٪ رایگان است. این اغلب به عنوان وردپرس خود میزبان نامیده می شود. هنگامی که چیزهایی مانند شما می شنوید که می توانید هر نوع وب سایت را در وردپرس با پلاگین ها و تم های سفارشی ایجاد کنید، این وردپرس است که مردم در مورد ان صحبت می کنند.

WordPress.com یک سرویس میزبانی وب است که نسخه ای از وردپرس را ارائه می دهد تا وبلاگ شما را اسان کند. شما تمام موضوعات وردپرس مانند پلاگین ها، تم های سفارشی و غیره را دریافت نمی کنید.

درک تفاوت بین این دو برای درک مالکیت و مدل های کسب و کار در پشت این دو محصول ضروری است.

چه کسی صاحب WordPress.org و نرم افزار محبوب وردپرس است؟

WordPress یک نرم افزار منبع باز است. این بدان معنی است که هر کسی می تواند کد را ببیند و به نرم افزار کمک کند تا ان را بهتر کند. این مشارکت هزاران نفر از افراد مستقل از سراسر جهان است که وردپرس را به انچه امروز است، ساخته است.

وردپرس تحت GPL مجوز دارد و مهم است که مزایای مجوز GPL را درک کنید زیرا به شما کمک می کند تا مالکیت را بهتر درک کنید.

ما GPL را در سه مزیت اصلی خلاصه خواهیم کرد:

  • شما می توانید از WordPress به هر روشی که دوست دارید بدون هیچ محدودیتی استفاده کنید.
  • شما می توانید هر چیزی را در وردپرس سفارشی، اضافه یا حذف کنید که بدون هیچ محدودیتی دوست ندارید.
  • شما می توانید وردپرس را بدون هیچ محدودیتی بسته بندی، تغییر نام تجاری، فروش و توزیع کنید، به جز اینکه تحت مجوز GPL نیز منتشر می شود.

قسمت اخر معمولا ذهن مردم را از بین می برد. بله، شما واقعا می توانید وردپرس را بگیرید، لوگو و نام را تغییر دهید و شروع به فروش ان کنید (۱۰۰٪ قانونی).

به عبارت دیگر، پایه کد وردپرس متعلق به جامعه (شما) است. هزاران نفر از افرادی که به این پروژه غیر انتفاعی کمک کردند، ان را بدون هیچ گونه جبران مستقیم انجام دادند. ما این را با جزئیات بیشتر در بخش مدل کسب و کار این مقاله توضیح خواهیم داد.

خلاصه: هر وب سایتی که با استفاده از نرم افزار خود میزبانی وردپرس ایجاد می کنید ۱۰۰٪ متعلق به شماست. محتوایی که شما در این سایت ها اپلود می کنید نیز ۱۰۰٪ متعلق به شماست.

علامت تجاری وردپرس و دامنه WordPress.org متعلق به بنیاد وردپرس، یک سازمان غیر انتفاعی ۵۰۱ (c) (3) است که تنها هدف ان اطمینان از این است که وردپرس ازادانه در دسترس، نگهداری و توسعه یافته است.

چه کسی مالک WordPress.com

WordPress.com متعلق به یک شرکت خصوصی به نام Automattic است..

شما باید کمی از تاریخچه پروژه وردپرس منبع باز را درک کنید تا سهم Automattic و دلایل اینکه چرا انها درمان مطلوب مانند توانایی استفاده از علامت تجاری وردپرس و دامنه WordPress.com ارزو به عنوان بخشی از محصول پرداخت شده خود را درک کنید.

Automattic توسط توسعه دهنده منبع باز وردپرس، Matt Mullenweg اغاز شد.

مت Automattic را در سال ۲۰۰۵، تقریبا دو سال پس از وردپرس، با هدف اصلی اسان تر کردن میزبانی وردپرس و اجازه دادن به افراد با دانش فنی کمی برای شروع یک وبلاگ با وردپرس ایجاد کرد.

از انجا WordPress.com پلت فرم توسط نرم افزار منبع باز وردپرس طراحی شده بود، Automattic علاقه مند به توسعه بیشتر نرم افزار رایگان وردپرس بود.

تعدادی از کارمندان اولیه Automattic قبل از این شرکت به توسعه دهندگان وردپرس کمک می کردند، بنابراین باید گفت که منافع مالی تنها دلیلی نبود که Automattic در وردپرس سرمایه گذاری کرد.

از انجا که پروژه منبع باز در ابتدا هیچ پولی نداشت، مت ابتدا علامت تجاری وردپرس را از طریق Automattic ثبت کرد.

همانطور که محبوبیت وردپرس افزایش یافت، Automattic علامت تجاری وردپرس را به بنیاد وردپرس در سال ۲۰۱۰ اهدا کرد تا پایداری بلند مدت پروژه غیر انتفاعی را تضمین کند.

مهم است که توجه داشته باشید که Matt Mullenweg مدیر عامل Automattic است و همچنین در هیئت مدیره بنیاد وردپرس خدمت می کند.

اکنون که با تاریخ اشنا هستید، بیایید در مورد مالکیت محتوا در WordPress.com صحبت کنیم.

هنگامی که یک سایت را با استفاده از WordPress.com ایجاد می کنید، باید به سیاست شرایط خدمات انها پایبند باشید. اگر چه به وضوح بیان می کند که طراحی شده است تا به شما کنترل و مالکیت محتوای خود را بدهد، کسی هنوز هم می تواند سایت شما را تعطیل کند اگر انها معتقدند که نقض شده است.

در حالی که شما ۱۰۰٪ کنترل بر سایت خود دارید، شما محدود به مجموعه ویژگی هایی هستید که به شما ارائه می شود که شامل پلاگین ها، تم های سفارشی و غیره نیست.

امیدوارم در حال حاضر شما باید پاسخ به سوال خود را در مورد چه کسی صاحب وردپرس داشته باشد.

حالا بیایید نگاهی به چگونگی کسب درامد WordPress داشته باشیم.

مدل کسب و کار Automattic در مقابل مدل کسب و کار وردپرس

مدل کسب و کار Automattic فروش خدمات مرتبط با وردپرس مانند میزبانی، پشتیبان گیری و دیگران است، بنابراین ما زمان زیادی را صرف ان نخواهیم کرد.

به طور خلاصه، Automattic با فروش تبلیغات در سایت های رایگان شما از WordPress.com درامد می کند. اگر شما تصمیم به پرداخت هزینه برای برنامه های میزبانی خود را، پس از ان شما ارتقاء حق بیمه اضافی مانند توانایی پنهان کردن تبلیغات، دامنه خرید، فضای دیسک اضافی، تم های تجاری، و غیره.

هدف ما در این بخش توضیح مدل کسب و کار در پشت نرم افزار وردپرس منبع باز و پاسخ به سوالات رایج مانند چگونه توسعه دهندگان وردپرس پول اگر انها داوطلبانه کمک به یک پروژه غیر انتفاعی رایگان.

بیایید با این سوال شروع کنیم که چرا توسعه دهندگان به وردپرس کمک می کنند اگر انها پرداخت نمی شوند؟

در حالی که می تواند دلایل نوع دوستانه وجود داشته باشد، ما قصد داریم بر دو دلیل اصلی پولی تمرکز کنیم:

  • انها محصولات یا خدمات وردپرس را به فروش می رسانند (پلاگین های سفارشی، تم ها، توسعه وب، مشاوره و غیره)
  • انها برای شرکتی کار می کنند که محصولات یا خدمات WordPress را به فروش می رسانند.

به عبارت دیگر، انها پول در می اورند، اما توسط بنیاد وردپرس پرداخت نمی شوند.

همانطور که وردپرس در محبوبیت رشد کرده است، افزایش تعداد کسب و کارهایی که محصولات / خدمات مرتبط با وردپرس را به فروش می رسانند، افزایش یافته است. این باعث افزایش علاقه تجاری به توسعه بیشتر نرم افزار منبع باز وردپرس شده است.

به انچه Automattic در ابتدا قادر به انجام ان بود فکر کنید، به جز اینکه در حال حاضر چندین شرکت استخدام کارکنان اختصاصی وجود دارد که در توسعه وردپرس کمک می کنند، زیرا انها درک می کنند که پروژه وردپرس رشد می کند، بنابراین فرصت های درامد نیز وجود دارد.

پس بنیاد وردپرس در کجا در تصویر قرار دارد؟

بنیاد وردپرس یک سازمان غیر انتفاعی است، بنابراین منبع اصلی درامد ان از طریق کمک های مالی است.

این کمک های مالی توسط افرادی مانند شما و همچنین شرکت هایی که از WordPress برای کسب درامد استفاده می کنند، انجام می شود.

چگونه این همه به شما به عنوان کاربر اعمال می شود؟

در حالی که شما به طور مستقیم برای وردپرس پرداخت نمی کنید، می توانید به طور غیر مستقیم برای ان پرداخت کنید.

به عنوان مثال، اگر وب سایت خود را در Bluehost، Siteground، WPEngine یا هر شرکت میزبانی وردپرس دیگر میزبانی می کنید، به طور غیر مستقیم برای وردپرس پرداخت می کنید. زیرا همه این شرکت ها به طور مرتب به WordPress کمک می کنند.

اگر از Yoast SEO، BackupBuddy، Sucuri یا هر یک از محصولات خانواده WPBeginner (OptinMonster، WPForms، MonsterInsights و غیره) استفاده می کنید، به طور غیرمستقیم برای وردپرس پرداخت می کنید. از انجا که همه این شرکت ها به طور منظم از WordCamps حمایت می کنند و / یا به WordPress کمک می کنند.

امیدوارم این به شما کمک کند تا مدل کسب و کار وردپرس را بهتر درک کنید و تمام نگرانی های مربوط به ان موضوع را روشن کنید.

چه کاری می توانیم برای بهبود و روشن کردن برخی از سردرگمی انجام دهیم؟

بسیار کمی است که می تواند در مورد وضعیت دامنه با توجه به مدل های کسب و کار درگیر انجام می شود وجود دارد.

تنها راه حل واقعی ان از طریق اموزش است که باید دو بخش باشد.

اول و مهمتر از همه نقش رسانه ها است.

رسانه های بزرگ فناوری مانند TechCrunch، Recode، TheNextWeb و غیره باید کار بهتری در بررسی واقعیت انجام دهند تا از مقالاتی که ادعا می کنند Automattic به عنوان شرکت مادر وردپرس است، اجتناب کنند. این می تواند به سادگی گفتن شرکت مادر پشت WordPress.com باشد.

نقش دوم اجرای بنیاد وردپرس و همچنین Automattic است.

این رسانه ها معمولا این انتشارات مطبوعاتی را منتشر می کنند، بنابراین اگر برخی از اجرای مجدد با رسانه های برتر وجود داشته باشد، بقیه به دنبال خواهد داشت.

اغلب در رویدادهای وبلاگ نویسی هنگامی که یک غرفه وردپرس را می بینید، معمولا یک غرفه Automattic (WordPress.com) است. در حالی که تبلیغات بازاریابی می تواند بهبود یابد، با دیدن کارکنان در پاسخ به سوالات در غرفه، انها بسیار مفید هستند و تقریبا همیشه تفاوت را توضیح می دهند.

در TBEX امریکای شمالی ۲۰۱۵، در حالی که ما از غرفه خود بازدید کردیم، حداقل دو نفر در مورد مالکیت وردپرس سوال کردند و کارکنان Automattic کار بسیار خوبی انجام دادند که به وضوح تفاوت را توضیح داد.

نتیجه

ما امیدواریم که این مقاله به شما کمک کند تا به این سوال پاسخ دهید که چه کسی صاحب وردپرس است، چگونه وردپرس پول در می اید و چه چیزی واقعا برای کنترل و مالکیت وب سایت شما معنی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *