بیشتر دیده شدن و بهبود رتبه سایت در گوگل یکی از دغدغه های اساسی اغلب وب مسترها بوده که دستیابی به این هدف در درجه اول مرتبط با نحوه بهینه سازی سایت خواهد بود. به منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و به خصوص موتور جستجوی گوگل روش های متعددی وجود دارد که مطمئنا بدون صرف زمان و انرژی برای مطالعه و اجرای روش های مربوط نمی توانید امید چندانی به بهبود جایگاه سایت خود در طول زمان داشته باشید. انتخاب مناسب ترین و مرتبط ترین کلمات کلیدی (Keywords) برای تولید محتوای سایت نقش تاثیرگذاری در بهینه شدن سایت شما برای نمایش بیشتر در موتورهای جستجو دارد. درصد بسیاری از صاحبان کسب و کار اینترنتی بدون توجه به دغدغه و هدف مخاطبان خود، از کلماتی ساده و پرتکرار برای انتشار محتوا استفاده می کنند، این در حالی است که مخاطب هدف کلمات متفاوتی را برای جستجوی اطلاعات موجود در همان محتوا به کار می برند. این تناقض به وجود آمده مانعی خواهد بود که مشتری بالقوه نتواند سایت شما را در نتایج جستجو پیدا کند و متعاقبا بازدید سایت کاهش پیدا کرده یا ثابت می ماند. بنابراین تحقیق کلمات کلیدی برای مشخص کردن مرتبط ترین و محبوب ترین کلمات و عبارات کلیدی مورد نظر مخاطبان، افزایش بازدید سایت و بالا بردن رتبه سایت در گوگل را به دنبال خواهد داشت.
تحقیق کلمات کلیدی به چه معناست؟
کاربران اینترنتی با نوشتن کلمات و عبارات مورد نظر خود در موتورهای جستجو و به طور معمول در موتور جستجوی گوگل به دنبال اطلاعاتی در مورد هدف مورد نظر خود می گردند. این اطلاعات می تواند در مورد خدمات یا محصولاتی باشد که جستجوگر به قصد نوعی انتفاع آنها را دنبال می کند.
استفاده از لیست اینگونه کلمات کلیدی می تواند سایت شما را در صفحه اول موتور جستجو به نمایش درآورد و به تبع آن شما را با بازدید بیشتر سایت مواجه کند. اگر شما در حوزه فعالیت های اینترنتی تازه کار هستید و هنوز در پی کسب علم و آگاهی برای ورود قدرتمند به این حیطه می باشید، و یا حتی اگر مدتهاست که وارد دنیای کسب و کار اینترنتی شده اید و قصد بهینه سازی محتوای قدیمی خود و تولید محتوای بهینه جدید برای افزایش بازدید سایت را دارید، پیش از هر گونه فعالیت در نظر داشته باشید که قدم اولیه برای سئو این است که بدانید چه کلمات کلیدی می تواند شما را در رأس نتایج اولیه گوگل قرار دهد و همچنین مخاطب هدف بیشتری را به سایت شما هدایت کند. با استفاده از ابزارهای متداول برای تحقیق کلمات کلیدی مرتبط با اطلاعات مورد نظر مخاطب می توان لیستی جامع و اصولی از کلمات کلیدی خاص و تاثیرگذار را تهیه کرده و بر اساس اصول تولید محتوا از این کلمات در قسمت های مختلف محتوای خود استفاده نمایید. عدم استفاده از این قابلیت و بررسی ناکافی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار که از عدم آگاهی و نداشتن مطالعه لازم در این حوزه ناشی می شود، یکی از دلایلی است که سایت شما را با مخاطب کمتری روبرو می کند.
دلائل تاثیرگذاری تحقیق کلمات کلیدی در افزایش بازدید سایت
هم جهت شدن با نیاز و خواسته مشتری
تحقیق کلمات کلیدی از ناهماهنگی هایی که بین اطلاعات مورد نظر مخاطبان و اطلاعات ارائه شده توسط شما صورت می گیرد جلوگیری می کند. گاهی مخاطب بر اساس نیاز یا خواسته ای که دارد عباراتی را جستجو می کند که شما آگاهی کافی در مورد آنها ندارید، بنابراین این عبارات را در لیست کلمات کلیدی محتوای خود قرار نداده اید. این عدم هماهنگی نتیجه ای جز از دست دادن مشتریان بالقوه و هدر رفتن انرژی صرف شده بر روی تولید محتوا ندارد. لیست کلمات کلیدی محبوب مخاطبان که از کیورد ریسرچ تهیه می شود موجب هدفمندی بهینه سازی سایت شده و این امر افزایش بازدید سایت را در پی خواهد داشت. چراکه علاوه بر تعیین عبارات و کلمات کلیدی که موجب بهبود سئو سایت می شود، می تواند منجر به شناخت بهتر مشتریان هدف شود. از سویی دیگر تقاضای بازار و نیازهای مخاطب در طول زمان تغییراتی را در پی دارد که بدون در نظر گرفتن کلمات کلیدی حساب شده و مرتبط با نیاز مخاطب، نمی توان انتظار داشت که بازدید سایت مرتبا افزایش یابد. از این رو با استفاده از کلمات کلیدی ارزشمند و بررسی شده می توان واکنش مناسب مطابق با تغییرات نیاز بازار هدف را به صورت تولید محتوا و ارائه خدمات یا محصولات را در پی داشت
بالا بردن نرخ تبدیل (Conversion Rate)
انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان یکی از نتایج تحقیق کلمات کلیدی بوده و در دستورالعمل بهینه سازی قرار می گیرد. محتوای سایت شما هرچند که جذاب تهیه شده باشد، باید بتواند تعامل موثر با مخاطب برقرار کنید. این نوع تعامل از طرق مختلف حاصل می شود و انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار یکی از روش های جذب مخاطب بیشتر به سایت و بالا بردن نرخ تبدیل (تبدیل بازدید کننده معمولی سایت به مشتری واقعی سایت) می باشد. در مقابل، کلمات کلیدی پربازدیدی هستند که با انتخاب آنها ممکن است بازدیدکننده به سایت وارد شود ولی چون به صورت اختصاصی برای حیطه عملکردی شما تهیه نشده اند، تعامل مثبتی صورت نمی گیرد. بالا رفتن نرخ تبدیل یکی از راهکارهای افزایش درصد مشتریان واقعی سایت و تبدیل آنها به مشتریان فعال بوده که متعاقبا افزایش بازدید سایت را به همراه دارد.
بالا بردن ترافیک ارگانیک (Organic traffic)
پس از اینکه کلمات کلیدی مناسب را برای محتوای خود انتخاب و ارائه نمودید باید این کلمات به گونه ای مورد استفاده قرار بگیرد که تاثیر سازنده ای در سئو سایت داشته باشد. یکی از تاثیرات اساسی تحقیق کلمات کلیدی، ایجاد فرصت رقابتی در نتیجه بالا بردن ترافیک ارگانیک می باشد. ترافیک ارگانیک تعداد بازدیدکنندگان وارد شده به سایت از طریق موتو جستجوی گوگل را نشان می دهد. ترافیک ارگانیک از این جهت با اهمیت تلقی می شود که می تواند بیانگر توانایی محتوای سایت شما در پیشی گرفتن از رقبا در جذب مخاطب را نشان دهد و از جهتی به عنوان یکی از نقاط قوت سایت در پاسخگویی به جستجوهای کاربران تلقی می شود. با جایگذاری کلمات کلیدی مناسب در عنوان، آدرس صفحه، متا دیسکریپشن، داخل متن و سایر قسمت های با اهمیت و تاثیرگذار می توانید ترافیک ارگانیک سایت را به میزان زیادی افزایش دهید.
تعیین عبارات کلیدی دنباله دار (long tail keywords)
عبارات کلیدی دنباله دار که چند کلمه کلیدی خاص را شامل می شوند می توانند محتوای شما را نسبت به رقبا متمایز کنند و با بهینه سازی محتوا بر روی این عبارات، موجب جذب مشتریان هدف به صورت صریح تر و تفکیک شده می شوند. اغلب کاربران اینترنت با کلمات کلیدی چند کلمه ای به جستجوی موضوع مورد نظر خود می پردازند، همین امر موجب شده است که جستجوهای گوگل خاص و غیرمعمول باشد. روش های متعددی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که به شما کمک می کند کلمات کلیدی دنباله دار را مرتبط با موضوع محتوای خود را پیدا کنید و محتوای خود را بر طبق آنها بهینه سازید. ساده ترین راه برای پی بردن به اینگونه کلمات این است که خود را به جای مخاطب محتوایتان قرار دهید و در مورد نحوه جستجوی محصولات یا خدمات توسط مخاطب فکر کنید.
عبارات کلیدی دنباله دار به دلیل خاص بودن و طولانی بودن ممکن است ترافیک کمتری را به سایت شما جذب کند، اما آنچه اهمیت دارد این است که همان تعداد کم بازدید کننده ای که با عبارات کلیدی خاص وارد سایت می شوند راحت تر به مشتری واقعی تبدیل شده و به تبع آن نرخ تبدیل افزایش می یابد. در حقیقت عبارات کلیدی دنباله دار از افزایش بازدید بدون نتیجه بطور جدی می کاهد و موجب صرفه جویی در زمان و هزینه برای رقابت بر سر کلمات کلیدی کوتاه و پرتکرار می شود. خاص بودن این نوع کلمات کلیدی دلیلی بر بالا رفتن رتبه سایت بوده و می تواند به خوبی بر قدمت فعالیت رقبا پیشی بگیرد. از طرفی با بکار بردن کلمات کلیدی دنباله دار می توان قصد و نیت جستجوکننده را به سادگی پیش بینی کرده و آنها را به هدفشان نزدیک تر نمود و همین امر موجب بالا رفتن ورودی سایت شما می گردد. در نظر داشته باشید که کلمات کلیدی که انتخاب می کنید باید مرتبط با محتوایتان باشد تا موجب جذب مخاطب هدف با کیفیت تری شود.
تفکیک موضوعات مهم و کم اهمیت
با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی می توانید به خوبی مشخص کنید که با گذشت زمان و تغییر سلیقه مخاطب چه موضوعاتی اهمیت خود را از دست داده اند و کدام موضوعات جای آنها را گرفته اند. در حقیقت می توان دریافت که جهت دهی بیشتر جستجوها در گوگل به کدام سمت می رود. این امر به شما کمک می کند تا محتوای خود را بر اساس آنچه که بازدیدکنندگان در موتور جستجو به دنبال آن می گردند بهینه کنید و مطالب بیشتر و هدفمندتری را بر طبق آن تولید کنید. پرداختن بیش از حد به موضوعاتی که به دور از نیازهای روز مخاطبان باشد و اهمیت چندانی برای آنها نداشته باشد، به معنی اتلاف وقت و انرژی بوده و بدون شک ترافیک کمتری از موتور جستجو را به سایت شما روانه می کند.
تعیین کلمات کلیدی کم رقابت
بازاریابانی که به تازگی در حوزه سئو فعالیت می کنند و یا قصد به روزرسانی دانش خود را ندارند عموما بر روی کلمات کلیدی پرتکرار و محبوب سرمایه گذاری می کنند و محتوای خود را بر اساس این کلمات کلیدی بهینه می کنند. دستاوردی که این روش به دنبال دارد چندان قابل مقایسه با زمانی نخواهد بود که کلمات کلیدی خاص تر را مورد استفاده قرار می دهند. چرا که جذب مخاطب از طریق کلمات کلیدی پرتکراری که در گوگل جستجو می شود کار ساده ای نیست و عدم به روز رسانی کلید واژه های رایجی که در محتوا استفاده می شود عرصه رقابت را برای تولیدکنندگان محتوا و وبمسترها بسیار سخت و دشوار خواهد نمود. در واقع استفاده از کلمات کلیدی که رقبای شما هم از آن به صورت متداول استفاده می کنند وجه تمایزی برای شما ایجاد نمی کند و همین امر موجب کاهش بازدید سایت و در نتیجه کاهش نرخ تبادل می شود. اما با تحقیق کلمات کلیدی به صورت مستمر و دوره ای می توانید لیستی هدفمند و اصولی از کلمات کلیدی کم رقابت و مرتبطی را استخراج کنید که می توان با استفاده صحیح از آنها رتبه بالاتری را در نتایج جستجو کسب کرد.
سهولت در انتشار محتوای خوشه ای (Topic Cluster)
محتوای طبقه بندی شده و خوشه ای بدین صورت است که شما بر اساس یک کلمه کلیدی اصلی موضوع محتوای خود را انتخاب نموده و بر اساس آن زیر مجموعه هایی را برای آن موضوع اصلی به صورت دسته بندی تعیین می کنید. هر کدام از خوشه ها می تواند عنوان یک محتوای جدید و مرتبط با موضوع اصلی باشد و صفحه جداگانه ای برای آن در نظر گرفته شود. در حقیقت براساس کلمات کلیدی جزئی تر که عموما به شکل long tail ها مطرح می شود، مشخص کردن خوشه های متعدد و مرتبط امکان پذیر می شود. محتوای خوشه ای امکان انتشار محتوای بیشتر و ارائه اطلاعات تفصیلی در حیطه مورد بحث به مخاطب را ایجاد می کند. همانگونه که پیش از این بیان شد، کلمات کلیدی دنباله دار و خاص شانس بیشتری در جذب مخاطب از طریق موتورهای جستجو داشته و همین امر افزایش ورودی و بازدید سایت را به همراه خواهد داشت. یکی دیگر از مزایای تحقیق کلمات کلیدی انتخاب کلمات کلیدی متناسب با هر کدام از صفحات سایت بوده که به عنوان یکی از شرایط مهم در خوشه بندی محتوا باید مدنظر قرار گیرد. در صورتیکه محتوای خوشه ای شما با کلمات کلیدی صحیحی منتشر نشده باشد، حتی اگر در نتایج اولیه گوگل نمایش داده شود، منجر به جذب مخاطب نمی شود. مخاطبی که با هدفی مشخص در گوگل سرچ می کند و به دلیل استفاده نادرست شما از کلمات کلیدی در صفحات خود، به سایت شما هدایت می شود فوراً سایت را ترک می کند، چراکه نتیجه مدنظرش را در آنچه که شما در سایت منتشر کرده اید مشاهده نمی کند.
بدون دیدگاه