خاکستری ازمخلوط دو رنگ سیاه و سفیدمی باشد.
(بله، میدانم این توضیح واضحات میباشد و همه میدانند.) در دنیای seo وب سایت این رنگ (خاکستری) معنی خاص خودش را داراست و صرفا یک رنگ ساده نیست.
در دنیای مجازی ترکیب تکنیکهای seo کلاه سفید و سیاه می شود تکنیکهای seo کلاه خاکستری (Grey Hat seo).
بدون شک seo کلاه خاکستری بحثانگیزترین و چالشیترین نوع بهینه سازی وبسایت میباشد.
بهینه سازی کلاه خاکستری نه مجاز میباشد و نه غیرمجاز. ممکن میباشد موتورهای کاوش سایتی را بهخاطر بهینه سازی کلاه خاکستری جریمه نمایند و یا با لبخند از کنار آن عبور نمایند!
سئو کلاه خاکستری چیست؟
چرا متخصص بهینه سازی بایستی همانطور که دربارهی سئو سیاه و سفید میداند، راجع به seo کلاه خاکستری هم بداند؟
کدام تکنیکها برای seo وبسایت خاکستری محسوب میگردند؟ و آخرین پرسش بسیار مهم: چرا seo کلاه خاکستری مهم میباشد استفاده می گردد؟
این مقاله درخصوص سئو کلاه خاکستری میباشد و به سوالهای طرحشده دربارهی این نوع seo وب سایت جواب میدهد.
گذشتهاز خواندن دربارهی بهینه سازی خاکستری، بهتر میباشد تصویر خیلی روشنی از دو نوع دیگر بهینه سازی وبسایت، بهینه سازی کلاه سفید و seo کلاه سیاه، داشته باشید.
همانطور که درابتدای این مقاله اشاره شد، seo کلاه خاکستری حد وسط در seo سایت و چیزی میباشد میان سیاه و سفید.
seo کلاه خاکستری چیست؟
برای موتورهای کاوش seo وبسایت یعنی سئو کلاه سفید. سایتی که با بهینه سازی سفید پیش میرود هیچکدام از دستورالعملها و استانداردهای موتورهای کاوش را زیر پا نمیگذارد.
seo سیاه مشخص و معلوم میباشد که نقطهی مقابل آن میباشد. در بهینه سازی سیاه برخلاف تمامی دستورالعملهای موتورهای کاوش عمل میگردد.
موتورهای کاوش تکنیکهای سیاه را جریمه مینمایند. مشکلی که در ارتباط seo سفید وجود داراست این میباشد که بهنتیجهرسیدن آن زمان میبرد.
پس پرسش عملی و کاربردی که پیش میاید این میباشد: آیا می شود راهی را برای با صرفهکردن وبسایت پیدا کرد که سریعتر از seo سفید باشد و جریمه هم نداشته باشد؟
بله، پاسخ سوال seo کلاه خاکستری میباشد. دربارهی seo کلاه خاکستری و تکنیکهایش اختلافنظر زیاد میباشد.
موتورهای کاوش رسما چیزی در زمینهی این نوع از بهینه سازی نگفتهاند. اما طبیعی میباشد که ازنظر موتورهای کاوش seo خاکستری نیز درست و اصولی نیست.
در بهینه سازی خاکستری تکنیکهای seo سایت طبیعی و مطابقبا دستورالعملهای موتورهای جستجو به کارگیری نمیشوند.
البته شیوهی پیادهسازی تکنیکها بهگونهای میباشد که موتورهای کاوش متوجه چیزی نشوند و وبسایت جریمه نشود.
مقصود اساسی در seo خاکستری این نیست که الگوریتمهای موتورهای کاوش گمراه شوند یا گول بخورند.
مقصود از seo کلاه خاکستری سرعتبخشیدن به روند بهینه سازی وبسایت میباشد.
بسیاریاز کارشناسان seo از بهینه سازی سفید و کلاه خاکستری باهم استفاده مینمایند.
seo کلاه خاکستری استفادهاز تکنیکهای seo سایت میباشد بهطوریکه پروسه بهینه سازیشدن سایت، فارغ از خطر جدی جریمهشدن، سریعتر خواهد شد.
چرا seo کلاه خاکستری؟
خب، اصولا چه نیازی است به seo کلاه خاکستری؟ وب سایتها براساس دستورالعمل موتورهای جستجو پیش بروند و رتبه بگیرند و تمام درست است که seo سفید زمانبر میباشد البته بالاخره که سایت رتبه می گیرد.
به عبارتیطورکه اشاره شد، اختلال گرانقدر سئو سفید این میباشد که رتبهرگفتن بارعایتکردن تمامی دستورات موتورهای کاوش کاری بسیار زمانبر میباشد.
کلیهی وبسایتها، مخصوصا سایتهای فروشگاهی، خیلی وقت و مجال ندارند.
رقابت میان کسبوکارها و وب سایتها بسیار تنگاتنگ میباشد. و چنانچه کسی بخواهد منتظر سئو سفید بنشیند، از رقبایش جا میماند.
به بیان دیگر، جاماندن از سایر رقیب ها یعنی فروش و سود کمتر و شناخته نشدن برای مردم. اینها کابوس هر کسبوکاری میباشد.
امروزه برای اغلب کسبوکارها، مخصوصا کسبوکارهای دیجیتال، مارکتینگ بدون seo وبسایت امکانپذیر نیست.
سئو سایت حتی برای برندینگ موفق و آگاهی از برند کسبوکارهای متفاوت نیز لازم و ضروری میباشد.
پس، رسیدن به برگهی اول نتایج موتورهای کاوش (مخصوصا گوگل که دوستداشتنیترین موتور کاوش میباشد)، از هدف های اساسی اکثر وقت ها کسبوکارهاست.
seo کلاه خاکستری بهوجود آمد تا راهی باشد برای اینکه سایت بدون خطر جدی جریمهشدن، سریعتر در موتورهای جستجو رتبه بگیرد.
توجه کنید وجود بهینه سازی خاکستری بهمعنی نادیدهگرفتن بهینه سازی کلاه سفید نیست و قرار میباشد این نوع از بهینه سازی درکنار روند طبیعی بهینه سازی وب سایت صورت پذیرد.
آیا باید از متدهای seo کلاه خاکستری نیز استفاده کنیم؟
در صورتیکه با متدهای آن آشنا نیستید، پیشنهاد میکنیم که اصلا استفاده نکنید.
چون گوگل خیلی حساس است و رعایت نکردن یک نکته کوچک میتواند باعث آسیب رساندن به رتبه وبسایت شما شود و مورد جریمه گوگل قرار بگیرید.
پیش از استفاده از هرگونه تکنیکی چه سفید، سیاه یا خاکستری، حتما دربارهی چگونه استفاده از آن تکنیک تحقیق فرمایید تا به اشتباه آن را به کار نبرید.
هر تکنیک یا متدی که از خط قرمزگوگل عبور نکند، می تواند موثر باشد.
کدام تکنیک ها، تکنیک های سئو کلاه خاکستری می باشند؟
درکل، بهینه سازی وبسایت مجموعهای از تکنیکهاست. بهینه سازی سایت اصول و بایدها و نبایدهایی دارد.
آنچیزی که بهینه سازی را به سیاه یا خاکستری تبدیل مینماید، نحوهی انجامدادن تکنیکهای seo سایت میباشد.
گذشتهاز توضیحدادن بیشتر در خصوص تکنیکهای بهینه سازی خاکستری این نکته را بایستی بگوییم که متخصص seo سایتی که میخواهد از روشهای خاکستری برای کمک به بهینهشدن جایگاهی وبسایت به کارگیری نماید، باید
تمامی دستورالعملهای مرتبط با تکنیکال بهینه سازی و لینکسازی داخلی (On-page سئو) را به طور کامل سفید پیادهسازی کردهباشد.
درغیر اینصورت بهینه سازی خاکستری کمک چندانی نمینماید. به عنوان مثال، زمانی سرعت وبسایت پایین میباشد یا سایت امنیت ندارد، کاری از دست تکنیکهای کلاه خاکستری هم بر نمیآید.
۱. لینک سازی خارجی خاکستری
در حالتیکه برای لینکسازی خارجی بهطور انبوه از وبسایتهای بااعتبار پایین و نامرتبط پیوند خریداری گردد، لینک و پیوندسازی سیاه میباشد و جریمه دارد.
هم اکنون پرسش پیش می آید که لینکسازی خارجی خاکستری چطور میباشد؟
برای موتورهای کاوش اساسی این میباشد که پیوندهای خارجی طبیعی باشند.
لینک و پیوندسازی خارجی خاکستری طبیعیتر میباشد و در آن لینک و پیوندهای انبود خریداری نمیشود.
بهجای تکنیکهای سیاه، کارشناس بهینه سازی و یا این که تیم سئو سایت مطالب مربوط به مسئله کاری و محتوایی سایت را در سایتها و بلاگهای دیگر پیدا مینمایند و در بخش کامنت آن به سایت خودشان لینک می دهند.
در seo کلاه خاکستری درصورتی که قرار باشد لینکی خریداری گردد؛ لینک و پیوندهای دائمی، از وبسایتهای مرتبط و دارای اعتبار و درتعداد محدود خریداری می گردد.
برخی معتقد میباشند که استفادهی محتاطانه از شبکهی پی بی ان برای بکلینکساختن نیز تکنیک بهینه سازی خاکستری میباشد.
البته این را می بایست بگویم که گوگل، مثل دیگر موتورهای کاوش، بهاین شبکهها مشکوک میشود و آن ها را زیرنظر می گیرد.
احتمال جریمهشدن این نوع بکلینکها بسیار بسیار زیاد میباشد. این تکنیک به seo سیاه بیشتر نزدیک میباشد تا به seo خاکستری!
۲. محتوای کپیگردیده و Automating Content
ازنظر موتورهای جستجو و در دستورالعملهای گوگل همه محتواهای وبسایت می بایست خصوصیتهایی داشته باشد.
محتوا می بایست با کیفیت خوب باشد و برای مخاطب وبسایت ایجاد گردد. محتوا بایستی به پرسش و نیازهای استفاده کننده پاسخ بدهد.
دریککلام، موتورهای کاوش محتوایی را که صرفا برای رتبهآوردن ساختوساز گردیده و چند کلمه کلیدی در آن بهکار رفته میباشد، سفید نمیدانند.
در seo خاکستری تولیدمحتوا بیشتر باهدف رتبهآوردن انجام میگردد. یعنی در تولیدمحتوا اولویت با جلبنظر موتورهای کاوش و الگوریتمهاست و نه جلبنظر استفاده کننده.
متخصص بهینه سازی محتوا را از جای دیگری کپی مینماید. تغییراتی روی آن می دهد تا الگوریتمها نفهمند که محتوا دستاول نیست.
کلمه های کلیدی را براساس چگالی آن در محتوا تکرار مینماید و آنگاه آن را در وب سایت منتشر مینماید.
در بهینه سازی خاکستری، ممکن میباشد بهجای این که محتوا را کارشناس تولید نماید، هوش مصنوعی این کار را اجرا دهد و حتی انتشار محتواها نیز خودکار خواهد شد.
در seo خاکستری، کارهای دیگری هم با محتوا انجام می شود که درواقع برای ساختن بکلینک میباشد و نه برطرفکردن نیاز کاربر. کارهایی مانند:
ساختن چندین بلاگ و منتشرکردن مطالب کپیشده از جاهای متعدد و پیونددادن به سایت اصلی و پولدادن به سایتهایی که ریویو (تجربه استفاده از محصول یا این که رتبهبندی سایتها در یک موضوع مشخص) را منتشر مینمایند برای انتشار ریویو مثبت و پیونددادن به سایت اصلی.
۳. تهیه کردن دامنههای قدیمی و منقضیگردیده
کلیهی دامنهها و همهی وبسایتها تاابد فعال نمیمانند. برخیاز دامنههای منقضیگردیده و غیرفعال اعتبار بسیار بالایی دارند.
در seo خاکستری، متخصص seo دامنهی منقضیگردیده با اعتبار بالا را میخرد و بااستفاده از ریدایرکت ۳۰۱، اعتبار آن دامنه را به دامنهی وبسایت خودش منتقل مینماید.
متخصص seo ممکن میباشد از مطالب قدیمی دامنههای منقضیگردیده هم بهنفع وب سایت خودش به کارگیری نماید.
یعنی محتواهای قدیمی را تغییر دهد و کلیهی آنها را دوباره و در وب سایت اساسی یا وبلاگهای مرتبط با آن منتشر نماید.
درواقع، در seo خاکستری تولیدمحتوا بهمعنای واقعی کلمه خیلی کم اتفاق می افتد. بحث این میباشد که از محتواهای بقیه افراد استفاده شود تا در وقت و هزینه هم صرفهجویی گردیده باشد.
۴. ساختن چند اکانت کاربری در هر شبکهی اجتماعی
کانالهای اجتماعی و سوشال سیگنال در بهینه سازی وب سایت اهمیت داراهستند.
اهمیت آنان دراین میباشد که به موتورهای کاوش نشان میدهند کاربران با اکانت کاربری کسبوکاری (سایتی) تعامل داراهستند.
این تعاملداشتن آرمدهندهی اعتماد کاربران به آن حساب کاربری میباشد. علاوهبراین، کانالهای اجتماعی جایی میباشد که کاربران به سایت پیوند می دهند (یعنی جایی میباشد برای ساختن بکلینک و پیوند برای سایت).
در بهینه سازی کلاه خاکستری، دارای تخصص seo در هر شبکهی اجتماعی چندین حساب کاربری میسازد تا به وبسایت اصلی لینک و پیوند دهند.
متخصص حتی ممکن میباشد برای بالارفتن تعامل شبکههای اجتماعی فالوئر بخرد یا از ترفندهای دیگری به کارگیری نماید.
هرکاری که غیرطبیعی سبب خواهد شد تا سوشال سیگنال بالا رود، سفید محسوب نمیشود.
آیا موتورهای کاوش بهینه سازی خاکستری را جریمه مینمایند؟
آری، موتورهای کاوش چنانچه متوجه کاری غیرطبیعی درجریان بهینه سازی وب سایت شوند، آن را جریمه مینمایند.
نکته اینجاست که seo کلاه خاکستری آنقدر غیرطبیعی، اجرا نمیشود که موتورهای کاوش فورا متوجه آن شوند.
البته ابدا نباید این تصور پیش بیاید که موتورهای کاوش هیچوقت متوجه آن نمیشوند. خطر جریمهشدن seo کلاه خاکستری همیشه وجود دارد.
همانطور که مامیدانیم بهینه سازی کلاه خاکستری چیست و چگونه اعمال میگردد، موتورهای کاوش هم میدانند.
بههمیندلیل میباشد که الگوریتمهای آنها منظم آپ دیت میگردد.
بههمیندلیل میباشد که آنان عملکرد میکنند تا هوشمندانهتر و سریعتر خلق نمایند تا زمانی فرابرسد که seo کلاه سفید فقط انتخاب برای باصرفهسازی وبسایتها باشد.
بهینه سازی کلاه خاکستری، بهرغم تمامی ریسکها و اختلافدیدگاه ها که درباره ی آن وجود دارد، اعمال می گردد.
پرسش مهمی که برای هر دارای تخصص بهینه سازی سایتی پیش می آید این میباشد که خب چه بایستی کرد؟
بالاخره باید از تکنیکهای سئو کلاه خاکستری استفاده نمود یا این که نه؟
هر متخصص seo سایتی وقتی قرار میباشد سایتی را باصرفه نماید، بایستی استراتژی بهینه سازی را معلوم نماید.
شاید صاحب و مالک پروژه از وی بهترین حاصل را در کوتاهترین زمان ممکن بخواهند.
بهتر میباشد ازابتداری کار، متخصص بهینه سازی دربارهی انواع بهینه سازی وبسایت و خطرات هرمورد برای صاحبان پروژه به طور کامل توضیح دهد.
این تصمیمی میباشد که متخصص بهینه سازی بهتنهایی نمیتواند و نباید بگیرد.
در صورتیکه صاحبکار بهینه سازی خاکستری را می خواهد، مسلما در کوتاهمدت نتایج خوبی بهدست خواهد آمد ولی پایدار و ماندگارماندن آن نتایج قطعی نیست.
هیچچیز در دنیای seo سایت جز seo کلاه سفید ماندنی و مطمئن نیست و نخواهد بود.
تفاوت seo کلاه سیاه و seo کلاه خاکستری چیست؟
شیوه های seo کلاه اما خطرناک میباشند و میتوانند وب سایت شمارا جریمه نمایند.
از سوی دیگر، سئوی کلاه خاکستری، یک فعالیت seo میباشد که به وسیله دستورالعملهای منتشر گردیده موتورهای کاوش تعریف نشده میباشد و ممکن میباشد صحیح نباشد.
اساسا، سیاهی است که به رنگ سفید در میاید.
جمعبندی و نتیجهگیری
۱. آیا بهینه سازی خاکستری کاری اصولی و اخلاقی میباشد؟ نه!
۲. آیا seo کلاه خاکستری اجرا می شود و برخی آن را درکنار seo سفید برای رتبهگرفتن وبسایت مورد نیاز و ضروری میدانند؟ بله!
۳. آیا کارشناس seo می بایست از تکنیکهای seo کلاه خاکستری به کار گیری نماید؟ نه! هیچ بایدی نیست.
چنانچه کارشناس بهینه سازی و صاحب پروژه نتایج ماندگار میخواهند، seo خاکستری گزینش مطمئنی نیست.
۴. آیا seo خاکستری تکنیکهای دیگری هم دارد؟ آری. درواقع، میشود راهی برای خاکستریکردن بیشتر تکنیکهای بهینه سازی پیدا کرد!
خاکستریبودن تکنیکی نسبی میباشد و بهنسبت بهینه سازی کلاه سفید و سیاه تعریف و تحلیل میگردد.
تکنیکهایی که دراین مقاله معرفی شد، خاکستری روشناند.
۵. آیا در فراگیری seo تکنیکهای کلاه خاکستری هم بایستی آموزش داده گردد؟ آری.
کارشناس seo می بایست با گونه های بهینه سازی وب سایت آشنا باشد.
بدون دیدگاه