هنوز بسیاری از سئو کارها تصور میکنند فایل های PDF توسط موتور های جستجو و مخصوصا گوگل قابل شناسایی نیستند. در حالی که گوگل حدود ۸ سال پیش و در سال ۲۰۱۱ به طور صریح اعلام کرد:((تمامی فایل های PDF موجود در سطح وب توسط ربات های خزنده ما بررسی و ایندکس میشوند.)) در زمان حال هم روی بسیاری از کلمات کلیدی فارسی و انگلیسی، محتواهایی با فرمت PDF در صفحات اول نتایج حضور دارند و با آیکون کوچک کنار آنها، فرمتشان مشخص شده است. (تصویر پایین)
در این مقاله قصد داریم به طور جامع، سئو فایل PDF را به شما آموزش داده و تمامی نکات ریز و درشت آن را برایتان بازگو کنیم. همینطور اطلاعاتی در مورد مزایا و معایب استفاده از PDF به شما داده میشود تا در نهایت بتوانید در مورد استفاده کردن یا نکردن از آن در وب سایتتان تصمیم بگیرید.
سئو pdf چیست؟
سئو PDF به معنای بهینهسازی فایلهای PDF برای بهبود دیده شدن آنها در نتایج موتورهای جستجو است. هدف از سئو PDF افزایش رتبهبندی این نوع فایلها در صفحه نتایج جستجو (SERP) و جذب ترافیک بیشتر به وبسایت شماست. اولین و شاید مهم ترین نکته در سئو PDF، رعایت سئو محتوای آن است. با توجه به اینکه فایل های “پی دی اف” توسط موتور های جستجو بررسی و ایندکس میشوند، برای بهینه سازی آنها باید در ابتدا تمامی نکات سئو محتوایی که در مقالات و صفحات سایت رعایت میکنیم را پیاده سازی کنیم.
در مقاله جامع آموزش سئو محتوا چیست؟، به طور کامل و تصویری، تمامی نکاتی که باید برای بهینه سازی یک محتوا در نظر گرفته شود را توضیح دادیم. میتوانید با مراجعه به این مقاله از نکات و آموزش های آن استفاده کنید. در ادامه این مقاله هم نکات تخصصی که باید برای بهینه سازی فایل PDF در نظر بگیرید را بازگو میکنیم:
۱. انتخاب عنوان مناسب
فایل PDF شما باید دارای نام مرتبط به کلمه کلیدی باشد. به جای استفاده از نام های سیستمی و خودکاری که روی فایل pdf و در هنگام ذخیره آن قرار داده میشود، برای سئو بهتر، پیشنهاد میکنیم از کلمه یا عبارت کلیدی استفاده کنید. علاوه بر این، عنوان صفحه و فایل شما در بهینه سازی آن تأثیر بسیار بالایی دارد. پس در آن از عبارت کلیدی استفاده کرده و همینطور جذابیت آن را برای افزایش نرخ کلیک (CTR) در صفحات نتایج جستجو حفظ کنید. همینطور URL صفحه خود را کاملا متناسب با کلمه کلیدی انتخاب کنید. پیشنهاد مناسب، قرار دادن کلمه کلیدی در URL صفحه است. (ترجیحا کلمه کلیدی به زبان انگلیسی)
۲. تکمیل توضیحات متا
زمانی که قصد ساخت و ذخیره یک فایل PDF را داشته باشید، میتوانید در مرحله آخر، توضیحات آن را تکمیل کنید. ارائه توضیحات دقیق در این بخش تأثیر بالایی روی سئو شدن PDF شما خواهد داشت. با مشاهده تصویر پایین (که مربوط به قسمت ذخیره سازی فایل pdf است) و مطالعه توضیحات آن، میتوانید به بهترین شکل ممکن این قسمت را تکمیل کنید:
- در این قسمت عنوان فایل یا همان نام فایل (همراه با کلمات کلیدی) را بنویسید.
- میتوانید نام نویسنده و سازنده فایل PDF را در این قسمت بارگذاری کنید.
- عنوان نویسنده. (لزومی به نوشتن متن در آن نیست)
- توضیحات فایل PDF خود را در این قسمت بنویسید. متن نوشته شده در این کادر به عنوان توضیحات متا یا META DESCRIPTION در صفحات نتایج جستجو در نظر گرفته میشود. پس بهتر است در آن از کلمات کلیدی و عبارت های مرتبط (LSI) استفاده کنید.
- توضیحات نوشتاری (لزومی به نوشتن متن در این کادر نیست)
- میتوانید کلمات کلیدی مورد نظر برای سئو فایل PDF خود را در این قسمت ذکر کنید.
- این کادر مربوط به اطلاعات کپیرایت و سازنده فایل است. اگر میخواهید فایل شما کپی رایت ثبت شده داشته و در صورت قرار داده شدن در سایت های دیگر، صاحب اثر آن مشخص باشد:
چک باکس آن را بر روی گزینه COPYRIGHTED قرار دهید، کادر پایین را خالی گذاشته و در کادر آخر (copyright info url) آدرس دامنه سایت خود را به صورت کامل بنویسید.
۳. تگ هدینک های فایل Pdf
از نکات بسیار مهم در سئو محتوا و همینطور pdf، استفاده صحیح از تگ های هدینگ یا H است. برای اینکه فایل پی دی اف شما به صفحات اول در نتایج جستجو راه پیدا کند باید در ساختار آن به طور صحیح از این تگ ها استفاده کنید؛
- در صفحه یک تگ H1 قرار بدهید،
- سعی کنید در تگ های H از کلمات کلیدی و عبارت های مرتبط استفاده کنید، (زیاده روی نکنید)
- برای زیبایی و خوانایی متن، نهایتا هر ۳۰۰ الی ۴۰۰ کلمه متن را زیر یک تگ H1 تا H6 قرار دهید.
۴. لینک داخلی
هنوز مطمئن نیستیم که موتور های جستجو توانایی دنبال کردن لینک های داخل PDF را دارند یا نه. اما در هر حال، مهم ترین دلیل استفاده از لینک های داخلی در هر متن، افزایش تعامل کاربر با سایت است. با استفاده از این لینک ها، کاربران را به صفحات مرتبط دیگر بفرستید و زمان ماندگاری (TIME ON SITE) سایت را افزایش دهید. همینطور با استفاده صحیح از لینک های داخلی میتوانید باعث کاهش نرخ پرش (bounce rate) شده و سئو صفحه را افزایش دهید.
بهتر است برای دریافت بازخورد بیشتر از لینک های داخلی، به صفحات مرتبط به متن مقاله لینک داده و با درخواست های کوتاه، کاربران را به کلیک روی آن تشویق کنید. اگر میخواهید لینک های داخلی را به صورت کاملا حرفه ای ایجاد کنید، پیشنهاد میکنیم مقاله ” لینک داخلی چیست” را مطالعه و نکات حرفه ای آن را اجرا کنید.
۵. لینک خارجی به منابع معتبر
در اغلب آموزش های سئو میشنویم که لینک خارجی ، اشتباهی است که باعث کاهش رتبه ما خواهد شد؛ اما باید بدانید که لینک دادن به سایت های معتبر و مرتبط به مقاله یکی از تکنیک های مهم در سئو محتوا است. در فایل PDF خود، میتوانید به منابع انگلیسی یا فارسی معتبر لینک داده و باعث افزایش اعتبار صفحه سایت شوید. به طور مثال ما در این صفحه، به مقاله سایت انگلیسی زبان searchengineland در مورد سئو PDF به عنوان یکی از منابع معتبر لینک میدهیم. این موضوع باعث میشود تا موتور های جستجو به دلیل اعتبار بالای سایت مقصد، به این مقاله از سایت ما ارزش بیشتری اختصاص دهند.
۶. سئو تصاویر
سئو تصاویر هم یکی از نکات مهم و تأثیرگذار روی بهینه سازی فایل PDF شماست. در ادامه نکات مهمی که باید برای سئو تصاویر در PDF رعایت کنید را برای شما توضیح میدهیم:
۱. متن آلت (ALT) تصاویر: برای قرار دادن متن آلت یا متن جایگزین تصاویر در فایل های PDF میتوانید به این صورت اقدام کنید:
- در برنامه WORD بر روی تصویر کلیک راست کنید.
- گزینه FORMAT PICTURES را انتخاب کنید.
- بر روی گزینه alt text کلیک کنید.
- در کادر باز شده متن مورد نظر را نوشته و در نهایت دکمه ok را انتخاب کنید.
سعی کنید در بعضی از متن های آلت، کلمات کلیدی یا کلمات مرتبط را به صورت عادی قرار دهید. همینطور از نوشتن متن تکراری در alt چند تصویر خودداری کنید.
۲. حجم، سایز و کیفیت تصاویر: از نکات مهم دیگر برای سئو عکس، کاهش حجم و همینطور توجه به کیفیت آن است. در انتخاب تصاویر با کیفیت دقت لازم را به خرج دهید. برای کاهش حجم آنها بدون افت کیفیت، از بخش save for web در فتوشاپ استفاده کرده یا با استفاده از ابزار هایی مثل tiny png این عمل را انجام دهید. همینطور دقت کنید که سایز انتخابی برای تصاویر، در رایانه، تبلت و تلفن های همراه به خوبی نمایش داده شود.
۳. عدم استفاده از تصاویر تکراری: در نهایت و به عنوان آخرین نکته در سئو تصاویر برای بهینه سازی فایل pdf، باید بدانید که استفاده از تصاویر تکراری موجود در سطح وب میتواند باعث کاهش امتیاز فایل pdf شما از نظر گوگل شود. از همین رو بهتر است با به کاربردن تکنیک هایی که در ادامه به صورت تیتر وار توضیح میدهیم، کپی بودن تصاویر را از چشم این موتور جستجو و دیگر جستجوگر ها دور نگاه دارید:
- کاهش یا افزایش سایز تصویر
- تغییر فرمت عکس
- کاهش حجم تصویر
- افزودن یک یا چند المان گرافیکی به عکس
- تغییر رنگ پس زمینه تصویر
۷. قرار دادن محتوا در اطراف لینک
شاید هنوز در مورد سئو pdf یک سؤال در ذهن شما وجود داشته باشد و آن چگونگی انتشار صفحه pdf در سایت است؟!
برخی تصور میکنند قرار است به جای یکی از مقالات سایت، یک صفحه pdf بارگذاری کنند در حالی که اصلا چنین قابلیتی در سایت ها وجود ندارد. روند کار به این صورت است که شما مانند قبل، یک صفحه نوشته در وبلاگ سایت خود ایجاد کرده، فایل pdf را در آن بارگذاری میکنید و به آن لینک میدهید.
برای اینکه بتوانید ارزش و سئو این صفحه و فایل درون آن را بهبود دهید، بهتر است در آن از متن های مرتبط به موضوع pdf استفاده کنید. نکته مهم این است که به هیچ عنوان از متن داخل خود فایل در این صفحه استفاده نکنید زیرا در این حالت، متن داخل صفحه با متن داخل فایل به عنوان محتوای تکراری یا duplicate content شناخته میشود.
۸. حجم فایل
احتمالا میدانید سرعت لود صفحات سایت یکی از نکات بسیار مهم و تأثیر گذار روی سئو آن است. با توجه به اینکه در سئو pdf، فایل مذکور یک صفحه از سایت شما محسوب میشود، زمان بارگذاری و باز شدن آن بسیار مهم است. برای اینکه سرعت لود این صفحه افزایش پیدا کند، نباید حجم فایل زیاد باشد. اصولا حجم هر صفحه از سایت بین ۱ تا ۲ مگابایت است و همین حجم برای pdf شما هم انتخاب مناسبی است. برای کاهش حجم فایل pdf به این نکات توجه کنید:
از نوشتن متن اضافی در آن خودداری کنید،
- حجم تصاویر را با استفاده از ابزار ها و روش های گفته شده در بالا کاهش دهید،
- از قرار دادن فایل های تصویری زیاد و بی مورد خودداری کنید،
- با استفاده از نرم افزار هایی مثل JPEGmini یا Soda PDF حجم فایل pdf را بهینه کنید،
- فونت های مختلف و بی استفاده را حذف کنید.
۹. کاهش فونت ها
وجود فونت های مختلف میتواند باعث افزایش حجم فایل pdf شود. بهتر است برای بهینه سازی این فایل، در زمان ساخت آن صرفا یک یا چند فونت رایج و پر استفاده را انتخاب کنید.
میتوانید از طریق مسیر پایین در برنامه Adobe Acrobat تعداد فونت های موجود در pdf را تشخیص دهید:
- منو File
- Properties
- Fonts
در نهایت و پس از گذراندن این مسیر، با این بخش (تصویر پایین) مواجه خواهید:
در این قسمت میتوانید فونت های موجود در فایل pdf را مشاهده کنید.
۱۰. افزایش سرعت ایندکس pdf
موتور های جستجو گاها در ایندکس و فهرست بندی برخی از صفحات سایت به خوبی عمل نکرده و حتی مدت ها پس از انتشار، آنها را در نتایج جستجو نمایش نمیدهند. این موضوع در صفحاتی با فرمت pdf شایع تر است. برای اینکه به ایندکس سریع تر این صفحات کمک کنیم، چند راهکار وجود دارد که در ادامه برای شما توضیح میدهیم:
ساخت سایت مپ: با ساخت سایت مپ که توسط ابزارهای خودکار یا برنامه نویسی متخصصان انجام میشود، میتوانید ایندکس صفحات سایت را سریع تر کنید. برای افزایش سرعت ایندکس pdf هم میتوان از این راهکار کمک گرفت. علاوه بر سایت مپ، دو راه پایین هم در ایندکس سریع فایل پی دی اف شما نقش مهمی دارند:
لینک سازی داخلی: لینک سازی داخلی بین صفحات، علاوه بر افزایش تعامل مخاطبان، باعث میشود ربات های موتور جستجو به صفحات مختلف سایت دسترسی پیدا کرده و آنها را ایندکس کنند. برای ایندکس سریع تر فایل pdf و در نتیجه سئو بهتر، از صفحات مختلف و ترجیحا مرتبط به آن لینک دهید.
استفاده از ابزار های ایندکس سریع: در نهایت میتوانید با استفاده از ابزار های مخصوص و البته رایگان، به ایندکس سریع تر صفحه یا صفحات سایت کمک کنید. کافی است تا آدرس صفحه مذکور را در ابزار هایی مانند “pingdom” یا “کادر جستجو سرچ کنسول” سایتِ خود وارد کنید.
۱۱. محتوای فایل pdf را به متن تبدیل کنید
برخی از وبمستران و محتوا نویسان در زمان ساخت فایل های pdf به صورت ناخواسته آن را در قالب یک عکس ذخیره میکنند و خودشان هم این موضوع را متوجه نمیشوند. اگر فایل شما به صورت تصویر در سایتتان ذخیره شود هیچ امیدی به بررسی شدن محتوای آن توسط موتور های جستجو و در نهایت سئو شدنش وجود ندارد. برای جلوگیری از انجام این اتفاق بهتر است ابزارهای متن محوری مانند word را برای ساخت pdf انتخاب کنید.
۱۲. بهینه سازی pdf برای نمایش در موبایل
گوگل توجه بسیار بالایی روی صفحات و سایت های بهینه شده برای نمایش در تبلت و تلفن همراه (ریسپانسیو) دارد. این توجه به حدی است که حتی گاها نتایج جستجو برای یک عبارت در رایانه، متفاوت با جستجو همان عبارت در تلفن همراه است.
به طور مثال ممکن است شما در صورت جستجو عبارت سوشیال سیگنال در رایانه، سایت ما را در رتبه پنجم گوگل مشاهده کنید اما در زمان جستجو همین عبارت با تلفن همراهتان، سایت ما را در رتبه اول ببینید، این موضوع مربوط به بهینه بودن سایت ما برای نمایش در تلفن های همراه است. (ما علاوه بر ریسپانسیو، از قابلیت amp نیز برای نمایش سریع تر صفحات در تبلت و موبایل استفاده میکنیم.)
در نهایت این سایت های ریسپانسیو هستند که بهترین رتبه ها را در نتایج جستجو کسب میکنند. برای سئو بهتر فایل pdf مطمئن شوید که نمایش آن در تلفن های همراه و دیگر دیوایس ها نیز به خوبی انجام میشود.
۱۳. عدم استفاده از محتوای تکراری
برخی از وبمستران تصور میکنند به دلیل استفاده از فرمت pdf، میتوانند محتوای آن را از دیگر محتواهای موجود در سایت های سطح وب کپی کنند. با توجه به اینکه محتوای فایل pdf کاملا توسط موتور های جستجو قابل تشخیص و بررسی است، از کپی کردن آن پرهیز کنید. در غیر اینصورت ممکن است صفحه شما با جریمه روبرو شده و از نتایج جستجو حذف شود.
۱۴. اشتراک گذاری فایل pdf و دریافت لینک
لینک ساری خارجی یکی از نکات بسیار مهم برای سئو سایت، مخصوصا در کلمات کلیدی پر رقابت است. شما برای سئو pdf در وب سایت خود، نیاز به لینک سازی خارجی برای صفحه مورد نظر دارید. یکی از تکنیک های کم خطر موجود برای لینک بیلدینگ، اشتراک گذاری فایل در “سایت های مخصوص اشتراک گذاری فایل” و دریافت لینک از آنهاست. به طور مثال در سایت های دانلود کتاب الکترونیک رایگان، pdf خود را منتشر کرده و به صفحه pdf سایتتان لینک بدهید.
اگر قصد استفاده از این تکنیک را دارید، بهتر است در قسمت های مختلف محتوای pdf و همینطور در فوتر و… نام و آدرس سایتتان را ذکر کنید تا بعد از اشتراک گذاری آن از خاصیت “منشن بدون لینک” بهره برده و به سئو سایت کمک کنید.
۱۵. عدم قرار دادن رمز روی pdf یا ذخیره فایل در دیگر فرمت ها
موتور های جستجو توانایی مشاهده هرچیزی که کاربران شما دارند را ندارند! گاها بعضی اشتباهات کوچک در کدنویسی یا تغییرات در فرمت فایل ها، منجر به ایندکس نشدن صفحه یا قسمتی از سایت میشود.
دو موردی که میتواند از ایندکس و بررسی شدن فایل pdf شما در سایت جلوگیری کند، رمز گذاشتن روی آن و ذخیره آن در فرمت zip است. در صورت انجام هر کدام از این فعالیت ها، موتور های جستجو توانایی ایندکس pdf را از دست داده و آن را در نتایج به کاربران نشان نمیدهند.
۱۶. پنج نکته کوچک اما حرفه ای در سئو فایل pdf
- لینکی که برای باز شدن فایل pdf در صفحه قرار میدهید را به حالت blank (باز شونده در صفحه جدید) تنظیم کنید.
- بهتر است برای لینک مشاهده pdf، از خاصیت “عنوان لینک (title)” استفاده کرده و در آن کلمه کلیدی را قرار دهید.
- تا جای ممکن، قبل از لینک، از یک تگ h2 یا h3 استفاده کرده و کلمات کلیدی یا کلمات مرتبط را در بگذارید.
- تصاویر موجود در فایل pdf و مخصوصا تصویر شاخص را با واترمارک و آدرس سایت خود منتشر کنید.
- در صفحات سایت های مختلفی که فایل pdf خود را قرار داده اید کامنت بگذارید (کامنت مارکتینگ برای بهبود سئو) و حتی برای آن بک لینک بخرید.
مزایا و معایب استفاده از فایل pdf در سایت!
ممکن است مطالعه این مقاله یا دیگر مقالات مرتبط باعث شود برخی از وبمستران تصمیم بگیرند که صفحات pdf سایت خودشان را افزایش بدهند. در ادامه قصد داریم مزایا و معایب استفاده از فایل های pdf را برای شما بازگو کنیم تا تفاوت استفاده این فرمت فایل و صفحات معمولی را متوجه شوید:
مزایا استفاده از pdf در سایت
- در صورتی که مخاطبان قصد چاپ یا دانلود صفحه pdf سایت شما را داشته باشند، متن و محتوای آن بهم نمیریزد و کاربر را با مشکل روبرو نمیکند.
- میتوان گفت تمامی پلتفرم ها و همینطور مرورگر ها، توانایی خواندن این نوع فایل را دارند.
- در صورت منتشر شدن در سطح وب، تأثیر مثبت بالایی بر روی برندسازی و البته سئو دارند.
- پتانسیل مناسبی در سئو شدن دارند.
- ساخت آنها آسان است.
معایب استفاده از pdf در سایت
- به دلیل اینکه در حالت آفلاین مشاهده میشوند، بر ترافیک سایت تأثیر مستقیم و خاصی ندارند.
- لینک های داخلی که از فایل pdf داده میشوند، توسط موتور های جستجو [احتمالاً] قابل پیگیری نیستند و تأثیر مستقیمی بر سئو دیگر صفحات ندارند.
- نمیتوان فایل pdf را به دسته بندی ها یا برچسب های موجود در سایت اضافه کرد.
- گوگل آنالیتیکس توانایی بسیار پایینی در بررسی رفتار کاربر داخل این فایل ها دارد.
- طبق تجربیات، کاربران کمی علاقه به مطالعه pdf دارند و نرخ کاربران بازگشتی (return visitor) از این فایل ها، کمتر از ۴۰ درصد است.
- استفاده از روش های جدید بازاریابی دیجیتال در آنها ممکن نیست (به طور مثال قرار دادن فرم های دریافت ایمیل برای ایمیل مارکتینگ و…)
- آپدیت و بروز رسانی آنها مانند مقالات سایت آسان نیست.
- قابلیت استفاده از اسکیما در آنها وجود ندارد.
بهترین انتخاب برای فایل های pdf چیست؟ آیا آنها را برای سئو هدف گذاری کنیم؟
با توجه به مزایا و معایب گفته شده برای استفاده از pdf در سایت، پیشنهاد ما این است که تا جای ممکن و به غیر از مواقع خاص که به نظر شما نیاز به استفاده از این فرمت دارید، برای بهینه سازی صفحات روی کلمات مختلف، به همان نوشته ها و برگه ها در سایت بسنده کنید.
البته این به معنای عدم استفاده از pdf در سایت نیست. با توجه به اینکه این فرمتِ فایل، مزایایی از جمله برندسازی برای سایت و مجموعه دارد، بهتر است برای استفاده از آن در چنین موقعیت هایی اقدام کنید:
- قرار دادن یک محتوای رایگان در اختیار کاربر، در ازای دریافت ایمیل یا شماره همراه او. (دریافت لید برای فعالیت های بازاریابی)
- کمک به کاربر جهت دانلود محتوای صفحه سایت، با قرار دادن لینک دانلود pdf صفحه.
- ساخت pdf صفحات مختلف سایت و قرار دادن آن در سایت های اشتراک گذاری کتاب الکترونیکی برای برندسازی بهتر و دریافت لینک.
کلام آخر
به عنوان کلام آخر باید این نکته را یادآوری کنیم؛ در صورتی که قصد استفاده از pdf برای سئو در سایت را دارید، در هنگام ذخیره فایل، آن را در آخرین نسخه pdf ارائه شده به بازار save نکنید؛ زیرا ممکن است برخی از کاربران و حتی موتور های جستجو توانایی بررسی این نسخه از فایل را نداشته باشند. بهتر است نسخه انتخابی، یک یا دو نسخه قبل تر از آخرین نسخه معرفی شده باشد.
در این مقاله به معرفی ۱۶ راه برای سئو pdf پرداختیم و در آخر با بازگو کردن مزایا و معایب استفاده از آن در سایت، پیشنهاداتی در جهت دریافت بازخورد بهتر از این فرمت فایل را به شما ارائه کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.
بدون دیدگاه