چند سال پیش Brian Dean، سئوکار معروف خارجی و مدیر سایت backlinko اقدام به انتشار لیست ۲۰۰ فاکتور سئو سایت کرد. البته همانطور که خودش هم گفت، سر بعضی از این فاکتورها هنوز بحث وجود دارد و ممکن است در آینده متوجه شویم که مهم نبوده اند.
با توجه به همین، من این ۲۰۰ فاکتور سئو را بر اساس اهمیت و البته نوع شان دسته بندی کرده و در اختیار شما میگذارم. برای فاکتورهای مهم رتبه بندی سایت در این مقاله متن بیشتری نوشته ام و فاکتورهایی که اهمیت زیادی ندارند یا نمیتوان اینجا به شکل دقیق توضیح شان داد را در یک جمله خلاصه کرده ام.
مهم ترین فاکتورهای سئو سایت (۲۰۰ فاکتور سئو)
چه مواردی در رتبه بندی سایت تاثیر دارد؟ ببینید، به طور کلی فاکتورهای سئو سایت به ۳ دسته تقسیم میشوند:
- فاکتورهای سئو داخلی
- فاکتورهای سئو خارجی
- فاکتورهای سئو تکنیکال
در ادامه به شکل دسته بندی شده، همه فاکتورها را به شما توضیح میدهم:
نکته: ممکن است در ادامه متوجه بعضی از این نکات نشوید، با توجه به طولانی بودن مقاله پیشنهاد میکنم هر نکته که درک نکردید را روی یک کاغذ یا جای دیگر نوشته تا در انتها در بخش نظرات مطرحش کنید و من هم به طور مفصل آن را جواب بدهم.
مهمترین فاکتورهای سئو داخلی
به طور کلی همه کارهایی که در خود سایت انجام میدهید تا سایت تان را سئو کنید، فاکتورهای سئو داخلی هستند. این فاکتورها داخلی به این شرحند:
محتوا
مهم ترین فاکتور گوگل در سئو سایت، محتواست. در واقع اگر دقیق تر نگاه کنیم، وظیفه گوگل رساندن محتوا به دست مخاطبانی است که در این موتور جستجو کلمات مختلف را سرچ میکنند. به همین دلیل برای گوگل اهمیت زیادی دارد که سایت شما محتوای ارزشمندی داشته باشد.
البته محتوا خودش یک دنیای گسترده است! پس در ادامه به طور خلاصه فاکتورهای مرتبط به محتوا را هم به شما توضیح میدهم:
- مفید بودن محتوا: گوگل از الگوریتم های مختلفش برای بررسی کیفیت محتوای شما کمک میگیرد.
- کلمه کلیدی: کلمه کلیدی همان چیزی است که کاربران با جستجویش به صفحه شما میرسند.
- وجود کلمه کلیدی: اگر قرار است صفحه تان با کلمه ای دیده شود، قطعا آن کلمه باید در صفحه وجود داشته باشد.
- تکرار کلمه کلیدی: تکرار زیاد و البته خیلی کم کلمه کلیدی در صفحه، یک سیگنال منفی به گوگل است. در واقع باید عادی رفتار کنید.
- وجود کلمه کلیدی در متای توضیحات: کلمه کلیدی شما باید در توضیحات متای صفحه (توضیحاتی که در گوگل زیر عنوان نشان داده میشود) وجود داشته باشد.
- وجود کلمه کلیدی در دیگر سرتیترها: در دیگر سرتیترهای صفحه (H2، H3 و…) باید گاها کلمه کلیدی استفاده شود.
- طول محتوا: اصولا گوگل به محتواهای طولانی و آسمانخراش اهمیت بیشتری از محتواهای کوتاه میدهد. (مقاله محتوای آسمان خراش)
- LSI ها: LSI ها کلماتی هستند که در حالت عادی زمانی که در مورد یک موضوع مینویسید، در میان کلمات صفحه تان دیده میشود. اگر این کلمات در صفحه تان باشد، یعنی محتوای مرتبطی نوشته اید.
- تصاویر: وجود تصاویر در واقع یکی از سیگنال های مثبت سئو محتوا و رتبه بندی صفحه است.
- بهینه سازی تصاویر: تصاویر شما باید از نظر سایز، کیفیت و البته حجم بهینه باشند. (مقاله سئو تصاویر)
- متن جایگزین تصاویر: متن جایگزین یا ALT که برای هر عکس مینویسید را گوگل برای رتبه بندی سئو صفحه بررسی میکند.
- تازه بودن محتوا: هر چه صفحه تان جدیدتر بوده و به تازگی آپدیتش کرده باشید، احتمال سئو شدنش بیشتر است.
- لینک های داخلی: محتوای خوب و سئو شده آن محتوایی است که به دیگر صفحات مرتبط سایت هم لینک داده باشد.
- نگارش و ویراستاری: گوگل به غلط های املایی صفحه شما به عنوان یک سیگنال منفی نگاه میکند.
- محتوای چند رسانه ای: محتواهایی مثل ویدیو و صوت ارزش صفحه شما را بالاتر میبرند.
- فهرست مطالب: وجود فهرست مطالب در ابتدای صفحه روی افزایش اعتبار آن تاثیر مثبت دارد.
- لینک های شکسته: هر لینکی که به یک صفحه ۴۰۴ بدهید، ارزش صفحه را پایین می آورد.
- تعداد کلمات کلیدی اضافه: اگر صفحه را با کلمات کلیدی اضافه هم سئو کرده باشید، گوگل به آن اهمیت بیشتری میدهد.
- فهرست ها و بولت ها: استفاده از فهرست های بولتی و عددی تاثیر مثبتی در سئو محتوای شما دارد.
- محتوای مرتبط با جستجو: گوگل به مرتبط بودن محتوای شما با کلمه جستجوشده توسط کاربر اهمیت میدهد.
- محتوای تکراری: اگر در سایت تان محتواهایی داشته باشید که کلمات کلیدی تکراری دارند، اعتبارشان کم میشود. (مقاله کنیبالیزیشن)
- بروزرسانی: طبق الگوریتم FRESHNESS، هر چه صفحه را بروزرسانی کرده و محتوای جدیدتری به آن اضافه کنید، اعتبار بیشتری خواهد داشت.
- کپی بودن محتوا: اگر در نوشتن محتوا از متن تکراری استفاده کرده باشید، گوگل ارزش صفحه را پایین می آورد.
- لینک های خروجی: اصولا محتواهای خوب، برای معرفی دیگر منابع، ابزارها و… به صفحات دیگر سایت ها هم لینک میدهند.
- تعداد لینک های خروجی: اگر لینک های زیادی به دیگر سایت ها از صفحه داده باشید، ممکن است گوگل نسبت به آن بدبین شود.
- لینک به منابع: اگر به منابع معتبری که از آنها محتوا را نوشته اید لینک بدهید، گوگل اعتبار صفحه را بالا میبرد.
- موضوع لینک های خروجی: اگر به صفحات دیگر سایت ها لینک داده اید، برای گوگل مهم است که آن صفحات موضوع مرتبط به شما دارند یا نه؟
- برچسب ها: وجود برچسب های مرتبط و البته سئو برچسب ها یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل است.
- URL: کوتاه بودن و وجود کلمه کلیدی در آدرس صفحه برای گوگل مهم است.
- رشته و مسیر URL: اگر URL تان بسیار بلند بوده و در آن آدرس دیگر دسته بندی ها و… هم وجود داشته باشد، گوگل را کمی بدبین کرده اید.
- سطح خوانایی مطلب: استفاده از کلمات غیر تخصصی و ساده به سئو محتوا یک کمک اندک میکند.
- محتوای مخفی: اگر بخشی از محتوا را با تغییر رنگ و… از دید کاربر خارج کرده و سعی کنید گوگل را گول بزنید، ممکن است صفحه تان جریمه شود.
- تگ کنونیکال: در سایت های فروشگاهی مخصوصا، سئوکارها باید برای جلوگیری از تکراری شدن صفحات، از تگ کنونیکال استفاده کنند.
۳۴. بروزرسانی سایت
گوگل عملا بارها به شکل مستقیم و غیر مستقیم اعلام کرده که به سایت های قدیمی که محتوای شان به روز نمیشود، علاقه ای ندارد. در واقع گوگل همیشه سایت هایی را دوست داشته و دارد که دائما در حال بروز شدن، انتشار محتواهای جدید و بروزرسانی محتواهای قبلی هستند.
۳۵. تعداد صفحات و محتواها
یکی دیگر از نکاتی که گوگل با بررسی آن اعتبار سایت شما را متوجه شده و به عنوان یکی از فاکتورهای سئو به آن نگاه میکند، تعداد صفحاتی است که در سایت دارید.
قطعا اگر وب سایت تان کلا ۵ صفحه داشته باشد، یک سایت تازه کار یا اصلا غیر حرفه ای هستید که لیاقت بودن در صفحات اول را ندارید اما اگر محتواهای ارزشمند زیادی داشته باشید، گوگل متوجه اعتبار و قدرت زیادتان شده و احتمال سئو شدن صفحات تان بیشتر میشود.
نکته: دقت کنید؛ گوگل در این فاکتور صرفا به تعداد صفحات دقت نمیکند، بلکه برایش مهم است که محتوای صفحات تان هم با ارزش باشد. اگر صرفا صفحات زیادی داشته باشید که محتوای کم و بی مصرفی دارند، به دلیل موضوعاتی مثل به وجود آمدن زامبی پیج و کنیبالیزیشن، ممکن است حتی جریمه هم بشوید! بنابراین بی دلیل اقدام به ساخت صفحه نکنید.
۳۶. نقشه سایت
نقشه سایت یک فایل ساده و متنی است که در یکی از صفحات تان بارگذاری میشود. این نقشه در واقع آدرس تمامی صفحات سایت شما را دارد. به این ترتیب ربات های گوگل هر زمانی که خواستند به سایت شما سر بزنند، ابتدا به سراغ نقشه سایت تان میروند و سعی میکنند به کمک لینک های آن، صفحات جدیدتان را بشناسند. اگر در مورد آن اطلاعات کافی ندارید، به مقاله نقشه سایت چیست و مقاله آموزش ساخت نقشه سایت مراجعه کنید.
۳۷. مشکلات سایت
یکی دیگر از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل، مشکلات فنی است که باعث میشود مخاطبان نتوانند سایت تان را مشاهده کنند. اگر مشکلات فنی سایت شما زیاد بوده و کاربران حین ورود به آن با مشکل روبرو شوند، گوگل ترجیح میدهد شما را به صفحات پایین نتایج برگردانده و به جای تان سایتی را نشان دهد که مخاطبان را اذیت نمیکند.
یکی از دلایلی هم که همیشه ما سئوکارها به خاطرش پیشنهاد میکنیم از سرور یا هاست پرسرعت و با آمار downtime پایین و البته قالب بهینه شده برای سایت استفاده کنید، همین موضوع است.
۳۸. بردکرامب
اول از همه بگویم که بردکرامب چیست. تصویری که پایین مشاهده میکنید، یک بردکرامب یا خرده نان است:
اینها لینک هایی هستند که در هر صفحه از سایت شما قرار گرفته و به کاربر میگویند که الان دقیقا در چه صفحه ای است و کدام مسیر را طی کرده. وجود نداشتن این لینک ها در سایت تان مشکل خاصی به وجود نمی آورد اما وجودشان روی سئو سایت تاثیر مثبت دارد.
۳۹. نظر کاربران در مورد شما
در آخر باید قبول کنیم که گوگل از یک سری ربات ساخته شده و ربات ها هم نمیتوانند به خوبی درک کنند که یک سایت چقدر محتوای خوبی دارد، چقدر معتبر است و چقدر کاربران دوستش دارند. بنابراین در بعضی از فاکتورها گوگل به سراغ خود کاربران میرود. مثلا برای گوگل مهم است که سایت شما در نظر کاربران چقدر معتبر باشد، به همین دلیل به تعداد نظرات آنها زیر پست های تان دقت میکند!
۴۰. دستهبندی صفحات سایت
وجود دسته بندی های منظم که بتواند کاربران را به راحتی به محتوای مورد نیاز برساند، باعث بهبود سئو سایت شما میشود. همینطور اگر با سئو کتگوری آشنا باشید میتوانید خود این دسته بندی ها را هم سئو کرده و از طریق شان بازدید بگیرید.
۴۱. زمان انتشار محتوا
در بعضی کلمات مثل قیمت دلار، وضعیت آب و هوا و… الگوریتم FRESHNESS یا همان تازگی، سعی میکند به صفحاتی که جدیدا منتشر شده اند، رتبه بهتری بدهد.
۴۲. صفحه درباره و تماس با ما
گوگل به اعتبار سایت شما اهمیت زیادی میدهد و یکی از نکاتی که برای بررسی اعتبارتان به آن دقت میکند، این است که آیا سایت تان صفحه درباره ما و تماس با ما دارد یا نه؟ (درباره ویژگی ها و متن درباره ما بخوانید.)
مهم ترین فاکتورهای سئو تکنیکال
سئو تکنیکال، کلا آن بخشی از فعالیت های فنی است که در سایت انجام میدهید تا آن را برای نمایش در نتایج گوگل، بهینه کنید. به ترتیب اولویت، این فاکتورها به این شرح هستند:
۴۳. خطاهای HTML
یکی از مهم ترین فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی سایت شما، وجود خطاهای HTML و کدنویسی در سایت تان است. البته وجود تعدادی خطا در هر صفحه و سایت عادی است، اما زمانی که این خطاها روی سرعت، روی کارکرد ربات های گوگل و… تاثیر بگذارند، ممکن است کلا اعتبار سایت تان از دست رفته و حتی صفحات تان در نتایج دیده هم نشود.
۴۴. اتصال به سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس
سرچ کنسول و آنالیتیکس گوگل دو تا از ابزارهای آنلاینی هستند که این موتور جستجو به رایگان در اختیار کاربران و وبمستران گذاشته. اتصال سایت مخصوصا به سرچ کنسول، برای گوگل اهمیت زیادی دارد.
۴۵. سرعت
سرعت برای گوگل بسیار اهمیت دارد. اینکه هر صفحه از سایت شما باید چه سرعتی داشته باشد، به این برمیگردد که سایت رقبای تان چه سرعتی دارد؟ اما به طور میانگین سرعت هر صفحه از سایت بهتر است بین ۳ تا ۷ ثانیه باشد. در مورد این موضوع در مقاله افزایش سرعت سایت هم صحبت کردم.
۴۶. AMP
AMP قابلیتی است که گوگل از چند سال قبل در اختیار وبمستران گذاشته. در صورتی که کدهای AMP را در سایت تان فعال کنید، گوگل صفحات تان را برای کاربران موبایلی با سرعت بسیار بیشتری نمایش میدهد. در واقع اگر آنها را فعال کنید، کاربران به جای ورود به صفحات شما، به خود گوگل وارد شده و صفحه ای از سایت شما که در آن ذخیره شده است را مشاهده میکنند.
۴۷. بهینه بودن سایت برای نمایش در موبایل
چند سال قبل گوگل به مرور متوجه شد که کاربران موبایلی وب تعدادشان از کاربرانی که با رایانه هستند، بیشتر شده. به همین دلیل یک سری الگوریتم به وجود آورد که بهینه بودن و نبودن سایت ها برای گوگل را بررسی کنند.
عملا امروز بهینه بودن قالب و ظاهر سایت شما یا اصطلاحا همان ریسپانسیو بودنش، برای گوگل یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی محسوب میشود. بنابراین اگر هنوز قالب سایت تان برای نمایش در موبایل ها و تبلت ها بهینه نشده، حتما فکری به حالش بکنید.
۴۸. UX و UI
رابط کاربری یا همان ظاهر سایت (UI) و همینطور تجربه کاربری (UX) برای گوگل اهمیت دارد. هر چه ظاهر زیباتری داشته باشید و البته کاربران در کار کردن با سایت تان احساس بهتری داشته باشند، رتبه بالاتری میگیرید.
۴۹. SSL
SSL همان چیزی است که باعث میشود آدرس سایت من در مرورگر شما با HTTPS نمایش داده شود. به تازگی گوگل به شدت به وجود این گواهی نامه SSL در سایت ها اهمیت میدهد. برای فعال سازی آن هم باید با پشتیبانان شرکت هاستینگ تان صحبت کنید.
۵۰. اسکیما
اسکیماها یک سری کد هستند که میتوانید با افزونه های وردپرسی و همینطور به شکل دستی آنها را میان کد صفحات قرار بدهید. با اضافه کردن این کدها، عملا گوگل بهتر میتواند سایت شما را درک کرده و خب در نتیجه اعتبار بیشتری هم برای تان در نظر میگیرد.
۵۱. معماری سایت
هم برای کاربران و هم برای خود گوگل، اهمیت دارد که معماری سایت شما به چه شکلی باشد؟ لینک صفحات اصلی را در منو گذاشته باشید، کاربران بتوانند به راحتی به دسته بندی مقالات و محصولات و… . به طور کلی طبق یک قاعده، سایتی معماری خوبی دارد که کاربر برای پیدا کردن هدفش، نیاز به ۳ کلیک در آن داشته باشد.
۵۲. موقعیت سرور
البته این فاکتور خیلی مهم نیست، اما به طور کلی اگر سرور سایت تان در موقعیتی باشد که به کاربران نزدیک تر است، گوگل شما را برای نمایش در نتایج جستجو آنها اولویت میدهد.
مهم ترین فاکتورهای سئو خارجی
خب، بعد از سئو تکنیکال و داخلی سایت، نوبت به سئو خارجی میرسد. سئو خارجی و فاکتورهای آن، هر سیگنالی از بیرون سایت است که به گوگل بگوید سایت شما اعتبار زیادی دارد. در ادامه با همه آنها آشنا میشویم.
۵۳. بک لینک
مهم ترین فاکتور بین فاکتورهای سئو خارجی سایت، بک لینک است. در واقع گوگل میگوید اگر واقعا سایت شما معتبر باشد، سایت های دیگر در سطح وب به شما لینک میدهند. این لینک را هم با اسم بک لینک میشناسیم. اصولا هر چه یک سایت بک لینک های بیشتر و البته معتبرتری داشته باشد، سئو بهتری هم خواهد داشت. اجازه بدهید چند فاکتور مهم مربوط به بک لینک ها را هم به شما توضیح بدهم:
۵۴. عمر دامنه لینک دهنده به شما: هر چه عمر دامنه لینک دهنده به شما بیشتر باشد، اعتبار بیشتری منتقل میکند.
۵۵. TLD دامنه های لینک دهنده: لینک گرفتن از دامنه هایی با پسوندهای معتبر مثل COM. یا پسوندهای دولتی مثل .edu و .gov تاثیر خوبی دارد.
۵۶. لینک از رقبا: دریافت بک لینک از رقبا تاثیر مثبت بسیار زیادی روی سایت شما دارد.
۵۷. تنوع بک لینک ها: بک لینک های یک سایت باید بسیار متنوع بوده و از یک نوع و چند سایت محدود نباشند.
۵۸. لینک از متن: بک لینکی که از یک مقاله و متن به شما داده میشود، تاثیر بیشتری از دیگر انواع بک لینک دارد.
۵۹. جایگاه لینک در محتوا: هر چه لینک به ابتدای صفحه نزدیک تر باشد، اعتبار بیشتری دارد.
۶۰. کلمات اطراف لینک: گوگل به ارتباط کلماتی که در اطراف بک لینک شما وجود دارد، دقت میکند. نام این فاکتور، Co-citation است.
۶۱. عمر بک لینک: بک لینک هایی با عمر بیشتر، ارزشمندتر هستند.
۶۲. تعداد لینک های خروجی صفحه مورد نظر: صفحه ای که از آن بک لینک میگیرید، نباید تعداد زیادی بک لینک به دیگر سایت ها یا حتی سایت خودتان داده باشد.
۶۳. سوشیال سیگنال
بعد از اینکه مخاطبان به سراغ شبکه های اجتماعی رفته و حضورشان در آن پررنگ تر شد، گوگل هم برای بررسی اعتبار سایت ها به سراغ آنها رفت. در این فاکتور، گوگل بررسی کرده و میبیند که شما چقدر در این شبکه اجتماعی محبوبید. چطور؟
۶۴. لایک، اشتراک گذاری و کامنت برای پست های فیسبوک سایت شما،
۶۵. لایک، اشتراک گذاری و کامنت برای پست های اینستاگرام سایت شما،
۶۶. لایک، اشتراک گذاری و کامنت برای پست های توییتر سایت شما،
۶۷. لایک، اشتراک گذاری و کامنت برای پست های لینکدین سایت شما و…
همینطور گوگل به لینک هایی که از شبکه های اجتماعی به سایت شما داده میشود، دقت میکند.
۶۸. منشن بدون لینک
چند سالی است که گوگل به جز سوشیال سیگنال و بک لینک، به فاکتور دیگری به اسم منشن بدون لینک هم دقت میکند. در واقع گوگل میگوید اگر واقعا سایت معتبری هستید، علاوه بر اینکه مخاطبان نسبت به شما رفتار خوبی در شبکه های اجتماعی داشته و برای تان بک لینک میسازند، نام تان را هم در سطح وب استفاده میکنند. به این ترتیب اینکه الان من نام دیجی کالا را در این مقاله مینویسم، کمی به افزایش اعتبارش کمک میکنم.
۶۹. نقشه گوگل
اگر نقشه کسب و کارتان را در گوگل ثبت کنید، علاوه بر اینکه احتمال دارد در نتایج جستجوی محلی (جستجوی کاربران شهر و استان تان) سئو شوید، گوگل هم کمی ارزش بیشتری برای تان قائل میشود. پیشنهاد میکنم مقاله لینک خروجی در سئو را هم بخوانید.
رتبه بندی سایت در گوگل: اسپم ها
ما کلا ۳ نوع سئو داریم. سئو کلاه سیاه، سئو کلاه سفید و چیزی میان این دو به اسم سئو کلاه خاکستری. سئو کلاه سیاه در واقع سوء استفاده از تکنیک های عادی یا همان کلاه سفید سئو است.
مثلا الان شما میدانید داشتن بک لینک به اعتبار سایت تان کمک میکند، بنابراین فردا ۱ هزار بک لینک برای سایت تان میخرید. این یک روش سئو کلاه سیاه است.
گوگل هم برای جلوگیری از این روش های کلاه سیاه، یک سری الگوریتم به وجود آورده و سعی میکند سایت های خاطی را جریمه کند. حالا در ادامه میخواهم به شما آن دسته از فاکتورهای رتبه بندی گوگل که روی سئو سایت تان تاثیر منفی دارد را توضیح بدهم. با من همراه باشید.
- محتوای کپی: کپی کردن محتوا از دیگر سایت ها و انتشار در سایت خودتان.
- ریدایرکت کاربر: ساخت سایت هایی که کاربر را جذب کرده و سپس با ریدایرکت به یک سایت تبلیغاتی دیگر میفرستند.
- پنهان کردن لینک های همکاری در فروش: استفاده از تکنیک های مختلف برای پنهان کردن لینک های همکاری در فروش.
- جریمه شدن ip سرور: جریمه شدن آدرس ip سروری که هاست تان روی آن قرار دارد به دلیل تخلف دیگر سایت ها. (خیلی مهم نیست ولی تاثیر دارد.)
- اسپم در متا تگ ها: تکرار بیش از حد کلمه یا کلمات کلیدی اضافه در توضیحات متا و عنوان صفحات.
- تکرار در متا تگ توضیحات: نوشتن توضیحات متای تکراری برای تعدادی از صفحات.
- هک شدن سایت: هک شدن سایت تان به دست هکرها. (باعث کاهش شدید رتبه ها میشود.)
- لینک به سایت های بی کیفیت: لینک دادن از سایت خودتان به سایت های بی ارزش، بی کیفیت یا جریمه شده.
- تعداد زیاد ریدایرکت: ایجاد چندین ریدایرکت تو در تو برای صفحات سایت که کاربر را اذیت کند.
- تبلیغات اسپم: وجود تعداد زیادی تبلیغات مزاحم، پاپ آپ و… در سایت.
- over optimize: سعی در بیش از حد بهینه کردن سایت برای ربات های گوگل. (لینک های داخلی زیاد، تکرار زیاد کلمه کلیدی و…)
- تولید محتوای بی کیفیت و نامفهوم: تولید محتوا به کمک ربات هایی که محتواهای بی معنی میسازند.
- بک لینک زیاد: ساخته شدن تعداد زیادی بک لینک برای سایت یا یک صفحه.
- بک لینک بی کیفیت: خرید تعداد زیادی بک لینک بی ارزش برای سایت.
- بک لینک از سایت های بی کیفیت: خرید بک لینک از سایت های بی کیفیت یا جریمه شده.
- بک لینک از محتوا و سایت های بی ربط: دریافت بک لینک از سایت یا صفحه ای که به شما ارتباط ندارد.
- بک لینک زیاد از یک سایت: گرفتن تعداد زیادی بک لینک صرفا از یک وب سایت.
- انکرتکست غلط: استفاده از متن های نامرتبط یا دائما ثابت برای ساخت بک لینک.
- فروش بک لینک: فروش لینک از سایت تان به دیگر سایت ها در تعداد زیاد.
- بک لینک موقت: خرید بک لینک هایی که بعد از مدت کوتاهی حذف میشوند.
- نوفالو نکردن لینک های تبلیغاتی: نوفالو نکردن لینک های تبلیغاتی.
- تبادل لینک: دادن بک لینک به یک سایت و در مقابل دریافت لینک از آن.
فاکتورهای سئو مرتبط به رفتار کاربر
بالاتر هم گفتم، گوگل بعد از چند سال فعالیت، متوجه شد که واقعا نمیتواند برای رتبه بندی سایت ها صرفا به ربات های اعتماد کند. بنابراین الگوریتم رنک برین را به وجود آورده و رفتار کاربران را زیر نظر گرفت! از جمله فاکتورهای رتبه بندی که مرتبط به رفتار کاربر است، اینها هستند:
- نرخ کلیک: تعداد کلیکی که کاربران در نتایج جستجو روی سایت شما داشته اند.
- نرخ پرش: تعداد کاربرانی که به محض ورود به سایت تان سریعا از آن به دلیل محتوای بد، سرعت پایین و… خارج میشوند.
- زمان ماندگاری: زمان میانگینی که کاربران در سایت شما صرف میکنند.
- ترافیک مستقیم: تعداد کاربرانی که با تایپ نام برندتان یا کلیک روی یک لینک وارد سایت تان میشوند.
- RETURN VISITOR: کاربرانی که بعد از یک بار حضور در سایت تان، دوباره به آن برمیگردند.
- بوکمارک: کاربرانی که صفحات سایت شما را در مرورگر کروم خودشان ذخیره یا همان بوکمارک میکنند.
- تعامل با صفحه: کاربرانی که صفحه شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته، کامنت میگذارند و… .
- جستجو نام برند: تعداد کاربرانی که نام برند شما را در گوگل جستجو میکنند.
- جستجو کلمه کلیدی همراه با نام برند: تعداد کاربرانی که یک کلمه کلیدی را همراه با نام برند شما جستجو میکنند. مثلا خرید موبایل دیجی کالا.
نکته: در هیچ کدام از فاکتورهای رتبه بندی سئو که بالا گفتم آمار خوب و بد وجود ندارد، در واقع خوب و بد سایت شما در هر کدام از اینها با توجه به آمار رقبا سنجیده میشود. اگر از آنها بهتر باشید که رتبه بالاتر و اگر بدتر باشید رتبه پایین تری خواهید داشت.
دیگر فاکتورهای سئو
خب، تا اینجا با تعداد زیادی از فاکتورهای سئو سایت برای رتبه بندی در گوگل آشنا شدیم. حالا در ادامه اجازه بدهید مابقی فاکتورها را توضیح بدهم. دقت کنید، فاکتورهایی که در ادامه میگویم، اهمیت کمتری نسبت به قبلی ها داشته و خیلی نباید ذهن تان را درگیرشان کنید.
- عمر دامنه: هر چه عمر دامنه شما بیشتر باشد، گوگل اهمیت بیشتری به شما میدهد.
- کلمه کلیدی در دامنه: وجود کلمه کلیدی اصلی سایت در نام یا همان دامنه سایت، یک تاثیر مثبت جزئی دارد. مثلا سایت MOBILE.IR
- کلمه کلیدی در زیردامنه: وجود کلمه کلیدی در ساب دامین یا همان زیردامنه هم کمی موثر است.
- خصوصی بودن اطلاعات فرد ثبت کننده دامنه: اگر اطلاعات شخص ثبت کننده نام دامنه در اکانتش خصوصی و غیر عمومی باشد، گوگل کمی به او شک میکند.
- تاریخچه فعالیت صاحب دامنه: اگر صاحب دامنه یا سئوکار سایت قبلا سابقه جریمه شدن به دلیل سئو کلاه سیاه داشته باشد، گوگل نسبت به سایت او حساس میشود.
- TLD دامنه: ثبت دامنه در پسوندهایی مثل IR یا پسوند هر کشور، نتیجه بهتری دارد.
- شروع عنوان صفحه با کلمه کلیدی: اگر کلمه کلیدی در ابتدای صفحه باشد، کمی قدرت سئو آن بیشتر میشود.
- کلمه کلیدی در مقدمه: وجود کلمه کلیدی در حدود ۱۰۰ کلمه اول صفحه، تاثیر مثبتی روی سئو دارد.
- دامنه پارک شده: گوگل به سایت هایی با دامنه پارک شده زیاده علاقه ندارد.
- مکان سایت: گوگل به سایت هایی که در شهر یا استان کاربر جستجو کننده هستند، در بعضی کلمات رتبه بهتری نسبت به دیگر سایت ها میدهد.
- DMCA: اگر کسی از شما به دلیل کپی کردن محتوایش به DMCA گوگل شکایت کند، ممکن است جریمه شوید.
- اولویت صفحه در سایت مپ: شما میتوانید در سایت مپ به گوگل بگویید که فلان صفحه برای تان ارزش بیشتری دارد. البته انجام این کار خیلی هم منطقی و ضروری نیست.
چرا تعداد این فاکتورها ۲۰۰ عدد نشد؟
اگر به سایت بک لینکو بروید و نسخه انگلیسی و اصلی این مقاله را بخوانید، حدود ۲۱۰ فاکتور در آن توضیح داده شده. اما خب تعداد فاکتورهای این مقاله کمتر شد. چرا؟
- چون اولا که من بعضی از فاکتورها را ادغام کردم و در یک نکته توضیح دادم،
- بعضی از فاکتورهایی که در گذشته اهمیت داشتند و امروز خیلی مهم نیستند را حذف کردم.
- اما نکته مهم تر این است که خیلی از فاکتورهای موثر بر سئو که در مقاله اصلی توضیح داده شده اند، فاکتور نیستند! بلکه توضیح و معرفی الگوریتم های گوگل، نحوه آن و… هستند که آنها را هم در این مقاله حذف یا در دیگر نکات خلاصه کردم.
کلام آخر
ابتدای مقاله هم گفتم که بعضی از فاکتورهای سئو را نمیتوان در یک یا چند جمله توضیح داد و خب چند تا از فاکتورهای این ۲۰۰ فاکتور سئو هم از همان ها بودند. با توجه به این، پیشنهاد میکنم اگر سوالی در مورد هر کدام از بخش های این مقاله داشتید در بخش نظرات آن را مطرح کنید تا جوابش را به شکل تخصصی و در کمتر از ۲۴ ساعت برای تان بنویسم.
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله عوامل موثر بر سئو سایت و ۲۰۰ فاکتور سئو را بررسی کردیم. امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید. پیشنهاد می شود مقاله ایده کسب و کار اینترنتی را بخوانید.
برخی سوالات متداول:
چه مواردی در رتبه بندی سایت تاثیر دارد؟
- فاکتورهای سئو داخلی
- فاکتورهای سئو خارجی
- فاکتورهای سئو تکنیکال
دیگر فاکتورهای سئو را نام ببرید؟
عمر دامنه – کلمه کلیدی در دامنه – کلمه کلیدی در زیردامنه – خصوصی بودن اطلاعات فرد ثبت کننده دامنه – تاریخچه فعالیت صاحب دامنه – TLD دامنه
بدون دیدگاه