Largest Contentful Paint چیست؟ + راه های بهینه سازی lcp

Largest Contentful Paint چیست؟ + راه های بهینه سازی lcp

LCP در سال ۲۰۲۰ گوگل با دادن یک آپدیت Core Web Vital را بخش مهمی از الگوریتم رتبه بندی معرفی کرد. این عامل از چند بخش تشکیل شده که مهمترین آنها Lcp است. این عامل که تاثیر زیادی بر تجربه کاربری دارد، نشان دهنده چیست؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا به Largest Contentful Paint چیست پاسخ بدهیم و راه های بهینه سازی LCP را بررسی کنیم.

Largest Contentful Paint چیست؟

همانطور که گفتیم LCP یکی از المان های Core Web Vital گوگل است که به زمان بارگذاری بزرگترین عنصر محتوایی در سایت اشاره دارد. این عنصر بر اولین تجربه کاربر از سایت بسیار موثر است و به همین دلیل بهینه سازی LCP میتواند به طور قابل توجهی در ارتقای تجربه کاربری و افزایش رضایت از سایت شما تاثیر بگذارد.

اهمیت LCP در عملکرد سایت

همانطور که میدانید کاربران سایت هایی را که سرعت بیشتری دارند ترجیح میدهند و این موضوع به طور مستقیم بر نرخ تبدیل تاثیر دارد. بهینه سازی LCP به نشان دادن سریع محتوای اصلی سایت کمک میکند و این موضوع منجر به کاهش نرخ پرش و افزایش زمان سپری شده در صفحه میشود. در نهایت افزایش رضایت کاربران به افزایش ترافیک سایت و نرخ تبدیل منجر میشود.

از طرفی LCP به عنوان یکی از شاخصهای اصلی در ارزیابی عملکرد وب، نقش مهمی در SEO و رتبه بندی وبسایتها ایفا میکند.

زمان بهینه LCP از نظر گوگل چقدر است؟

پیشنهاد گوگل برای LCP حداکثر ۲.۵ ثانیه است. اگر این زمان بین ۲.۵ تا ۴ ثانیه باشد باید برای بهبود آن اقدام کنید اما باز هم قابل قبول است. اما اگر این زمان بیش از ۴ ثانیه بشود باید حتما برای بهینه سازی LCP اقدام کنید تا ضرری به سایت شما وارد نشود.

پیشنهاد می کنیم مقاله TTFB چیست را نیز حتما مطالعه نمایید.

 LCP چیست

ابزارهای اندازه گیری LCP

قبل از اینکه به بهینه سازی LCP بپردازیم باید ببینیم چه ابزارهایی برای اندازه گیری LCP به ما کمک میکنند. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارند که هر کدام از زوایای مختلفی به تحلیل LCP و ارائه پیشنهادات مختلف برای بهینه سازی آن میپردازند. در ادامه به معرفی برخی از این ابزارها میپردازیم:

Google PageSpeed Insights

این ابزار که از ابزارهای خود گوگل است یکی از محبوب ترین ابزارها برای اندازه گیری عملکرد وب سایت ها است که علاوه بر مشخص کردن LCP، پیشنهادهایی برای بهینه سازی LCP نیز ارائه میکند. مزیت این ابزار نسبت به بقیه ابزارها این است که در کشور ما قابل دسترسی و رایگان است.

Lighthouse

این ابزار نیز توسط خود گوگل ارائه شده و به راحتی قابل دسترس است. کافیست روی یک صفحه سایت R کلیک کنید و از قسمت inspect بخش Lighthouse را انتخاب کنید. در این بخش علاوه بر دیدن امتیاز LCP، روش بهبود آن نیز آمده است.

WebPageTest

این ابزار یک ابزار قدرتمند برای تست عملکرد وبسایت است که اجازه میدهد تستها از مکانها و دستگاههای مختلفی انجام شود. این ابزار اطلاعات دقیقی درباره LCP و سایر معیارهای عملکردی ارائه میدهد و امکان مشاهده فیلم بارگذاری صفحه را فراهم میآورد.

Chrome DevTools

این ابزار ارائهدهنده ابزارهای مختلفی برای توسعه دهندگان وب است که در مرورگر Google Chrome تعبیه شدهاند. از طریق بخش Performance، میتوانید LCP و دیگر شاخصهای مربوط به بارگذاری صفحه را مشاهده کنید.

GTmetrix

این ابزار نیز یک ابزار قدرتمند برای به دست آوردن سرعت LCP است که جزئیات بهینه سازی LCP را بررسی میکند و به شکل دقیق و کامل به شما ارائه میکند. این ابزار تا چند ماه پیش جزو پر استفاده ترین ابزارها برای تشخیص سرعت سایت و بهینه سازی آن بود. اما در حال حاضر دیگر رایگان نیست و استفاده از آن در ایران مشکل شده است.

پیشنهاد می کنیم مقاله افزایش سرعت سایت را نیز حتما مطالعه نمایید.

بهینه سازی lcp

روش های بهینه سازی LCP

بهینه سازی LCP شامل راهکارها و استراتژی هایی است که به منظور کاهش زمان لازم برای بارگذاری بزرگترین عنصر محتوایی در یک صفحه وب اجرا میشوند. بهبود LCP به افزایش سرعت صفحات وب و بهبود تجربه کاربری کمک میکند. در ادامه به برخی از مهمترین استراتژی ها برای بهبود LCP اشاره می کنیم:

بهینه سازی تصاویر

یکی از بزرگترین مشکلات در افزایش LCP عکس های بهینه نشده هستند. بنابراین با بهینه کردن عکسها میتوانیم به بهینه سازی LCP کمک بزرگی بکنیم. راه های بهینه سازی تصاویر عبارتند از:

  • کاهش حجم تصویر به وسیله برنامه ها و افزونه های مختلف. یکی از بهترین افزونه های وردپرس برای این کار افزونه Imagify است.
  • استفاده از فرمت های جدید مانند Webp که کیفیت عکسها را کم نمیکند اما حجم کمتری ارائه میدهد. برای تبدیل عکسها به فرمت Webp می توانید از سایتهای رایگان استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که که تصاویر برای ابعاد نمایشگر کاربر بهینه سازی شده اند و ریسپانسیو هستند.
  • تا جایی که ممکن است از عکسهای نامربوط و اضافی استفاده نکنید.
  • سعی کنید از CDN استفاده کنید.

افزایش کارایی سرور

  • بهینه سازی پاسخ دهی سرور: برای بهینه سازی LCP باید زمان پاسخ دهی سرور نیز بهینه باشد. برای این کار میتوانید از روشهای مختلفی استفاده کنید که مهمترین آنها عبارتند از: کاهش زمان پاسخ دهی سرور از طریق بهینهسازی پایگاه داده، استفاده از CDN و کش کردن محتوا. با فعال کردن کش صفحه، صفحات سایت پس از بارگیری صفحه برای اولین بار، به عنوان فایل HTML در سرور ذخیره شده و راحت تر نمایش داده میشوند.
  • پیش بارگذاری یا Preload منابع مهم: استفاده از تگهای <link rel=”preload”> برای منابع مهم مانند فونتها و اسکریپتها میتواند به مرورگر کمک کند تا این منابع را در اولویت بارگذاری قرار دهد.

بهینه سازی کدهای CSS و JavaScript

یکی از بخش های مهم هر سایت کدهای ان سایت هستند که باید به بهینه ترین حالت ممکن از آنها استفاده کرد. بنابراین برای بهینه سازی LCP میتوان اقدامات زیر را روی کدها انجام داد:

  • بهینه سازی کدهای CSS :

مینیفای کردن کدهای CSS: بسیاری از کدهای CSS دارای فضاهای خالی، کامنت و حاشیه هستند که برای مرورگر ضروری نیستند. با حذف این موارد اضافی به بهینه سازی LCP کمک خواهید کرد.

حذف CSS های غیر ضروری: بعد از مشخص شدن CSS های اصلی و CSS های غیر کاربردی باید کدهای بدون کاربرد را حذف کنید. اگر CSS ای دارید که لازم نیست در ابتدا رندر شود، از لود غیر همزمان استفاده کنید.

  • بهینه سازی کدهای Javascript :

مینیفای کردن کدهای JS : کدهای جاوا اسکریپت نیز مانند کدهای CSS باید بهینه شوند و کاراکترهای غیر ضروری آنها حذف شود.

به تعویق انداختن بارگذاری فایلهای جاوا اسکریپت کم کاربرد: این کار باعث میشود مرورگر به جای صبر کردن برای لود جاوا اسکریپت به پردازش HTML و DOM بپردازد و به شکل قابل توجهی بر سرعت سایت و بهینه سازی LCP اثر بگذارد.

استفاده از بارگذاری تنبل یا Lazy Loading

تصاویر، ویدئوها و ایفریم ها را تنها زمانی بارگذاری کنید که کاربر به آنها نزدیک می شود.

در نهایت با پیادهسازی این استراتژیها، میتوانید به طور قابل توجهی زمان LCP را کاهش دهید و تجربه کاربری را بهبود بخشید. این تغییرات نه تنها سرعت سایت شما را افزایش میدهند، بلکه می توانند تأثیر مثبتی بر SEO و رتبهبندی موتور جستجوی شما داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *