SEM چیست؟ تفاوتش با SEO + مزایا و معایب

SEM چیست؟ تفاوتش با SEO + مزایا و معایب

زمانی که وارد دنیای کسب و کارهای اینترنتی میشوید، بارها کلمه سئو (بهینه سازی سایت برای نمایش در نتایج جستجوی گوگل) یا همان SEO را می شنوید. اما در همین حین ممکن است کلمه SEM را هم شنیده و از خودتان بپرسید که SEM چیست؟ تفاوت SEM و SEO در چیست؟ خب در این مقاله می خواهم به شما جواب این سوالات را بدهم. بعد از مطالعه این مقاله میتوانید تصمیم بگیرید که در آخر باید برای رشد کسب و کار اینترنتی تان به سراغ SEM بروید یا SEO؟ با من همراه باشید.

SEM چیست؟

انواع SEM چیست؟SEM در واقع مخفف عبارت search engine marketing و به معنی بازاریابی موتورهای جستجو است! در گذشته به تمامی روش هایی که باعث میشد سایت یا رسانه شما در نتایج جستجو دیده شود SEM میگفتند اما خب امروز منظور از کلمه SEM، بیشتر روش های پولی برای جذب بازدید از طریق موتورهای جستجو است. پس به طور خلاصه:

SEM به روش هایی اشاره دارد که در آنها با صرف هزینه برای تبلیغات در موتورهای جستجو، بازدیدمان را افزایش می دهیم.

انواع SEM چیست؟

خب، در ادامه برای درک بهتر موضوع، انواع روش های بازاریابی در موتورهای جستجو را به شما توضیح میدهم. البته قطعا SEM روش های دیگری هم دارد اما چیزهایی که در ادامه معرفی میکنم، معروف ترین و پرکاربردترین ها هستند.

۱. تبلیغات PPC

تبلیغات PPC روشی از تبلیغ است که در آن شما به ازای هر کلیک کاربران روی تبلیغ تان، هزینه ای پرداخت میکنید. مثلا بنرهای تبلیغی که در سایت های پربازدید وب مشاهده میکنید، یک نوع تبلیغات ppc هستند که در آن تبلیغ کنندگان، به ازای کلیک کاربران روی بنرشان به صاحب سایت پول میدهند. البته رایج ترین روش SEM و همینطور PPC، تبلیغات گوگل یا تبلیغات دیگر موتورهای جستجو مثل بینگ و یاهو است. مثلا تصویر پایین را نگاه کنید:

بازاریابی موتور جستجو چیست

سایت هایی که در تصویر بالا مشخص شده اند، از طریق تبلیغات گوگل به صفحه اول رسیده اند. این یعنی در ازای هر کلیکی که کاربران روی این سایت ها میکنند، صاحبان شان به موتور جستجوی گوگل هزینه ای را میپردازند. در این روش تبلیغاتی، کسب و کار اینترنتی کلمات مرتبط به خودش را انتخاب میکند، در ادامه سیستم تبلیغات گوگل هزینه ای را برای هر کلمه در ازای هر کلیک کاربر مشخص کرده و به این ترتیب سایت مورد نظر را تا اتمام موجودی پولش که از قبل در حساب گوگلش شارژ کرده، به صفحه اول نتایج میبرد.

  آموزش قدم به قدم سئو ووکامرس (۰ تا ۱۰۰) به زبان ساده

انواع روش در PPC گوگل

به طور خلاصه انواع روش هایی که برای تبلیغات PPC گوگل میتوانید به سراغ شان بروید اینها هستند:

  • Phrase match keywords: در این روش، گوگل تمامی عبارت هایی که کلمه کلیدی شما در آن است را هدف گرفته و سایت تان را در آنها رتبه میدهد. مثلا اگر کلمه شما سئو باشد، روی کلماتی مثل دوره سئو، آموزش سئو، سئو چیست و… هم به نتایج اول می رسید.
  • Exact match keywords: در این روش، دقیقا روی کلمه منتخب شما و چند کلمه بسیار نزدیک و مشابه به آن، سایت تان در نتایج دیده می شود. مثلا روی خود کلمه سئو، SEO و حتی سِیو که یک کلمه با غلط املایی است.
  • Broad match keywords: در این روش سایت و صفحه شما در هر کلمه مرتبط به موضوع اصلی در نتایج دیده می شود.
  • Negative keywords: در این سرویس، شما کلماتی که نمیخواهید روی آنها در نتایج دیده شوید را مشخص میکند تا بی دلیل برای شان هزینه نپردازید.

علاوه بر این، در تبلیغات گوگل شما میتوانید انتخاب کنید که سایت تان به چه کاربرانی با چه سنی، جنسیتی، ساکن در کدام منطقه و… نشان داده شود.

۲. تبلیغ محصولات

تصویر پایین را مشاهده کنید:

تبلیغ SEM محصولدر واقع اینهم یکی از انواع تبلیغات در نتایج جستجو یا همان SEM است. در این نوع تبلیغ، کسب و کار به جای یک صفحه عادی سایتش، تبلیغ محصولاتش را در صفحات گوگل نمایش میدهد. البته متاسفانه در ایران این تبلیغات فعال نمیشود چراکه کسب و کارهای ایرانی شامل تحریم گوگل هستند.

۳. تبلیغات در دیوار و شیپور

اگر یادتان باشد، در تعریف SEM صحبت از موتور جستجو کردم. اما نکته مهم اینجاست که منظور از موتور جستجو صرفا گوگل و نهایتا یاهو نیست! در واقع در سطح وب تعداد زیادی موتور جستجوی دیگر هم وجود دارد که کاربران برای پیدا کردن چیزهای مختلف، به سراغ آنها میروند. در ایران سایت دیوار و سپس شیپور، از جمله رایج‌ ترین موتورهای جستجو هستند. بنابراین هزینه ای که به دیوار و شیپور برای افزایش بازدید آگهی تان و قرار گرفتن در صدر نتایج جستجو میدهید، در واقع یک روش SEM محسوب می شود.

۴. تبلیغات در گوگل پلی

گوگل پلی و دیگر سایت ها و برنامه های دانلود اپلیکیشن اندروید هم نوع دیگری از موتورهای جستجو هستند. احتمالا بدانید که در این سایت ها هم میتوانید برای دیده شدن بیشتر اپلیکیشن تان، تبلیغ کنید و خب این تبلیغ زیرمجموعه SEM قرار میگیرد.

۵. تبلیغات در دایرکتوری ها

در سطح وب یک سری سایت هستند که اقدام به لیست کردن کسب و کارها کرده و جزئیات آنها را مینویسند. همینطور این سایت ها اقدام به نوشتن خدمات و محصولات این کسب و کارها هم میکنند. اگر برای لیست شدن کسب و کارتان و همینطور قرار گرفتن در صدر نتایج جستجوی آنها به صاحب سایت پول بپردازید، عملا از SEM کمک گرفته اید. پیشنهاد میکنم مقاله سئو سایت خبری را بخوانید.

مزایای SEM چیست؟

مزایای SEM چیست؟

مهم ترین مزیتی که SEM دارد این است که جزوی از بازاریابی درونگرا است! بازاریابی درونگرا روشی از مارکتینگ است که در آن مخاطب خودش به سراغ کسب و کار شما می آید؛ برعکس بازاریابی برونگرا که در آن باید با خرید تبلیغات بنری در سایت ها، تبلیغات محیطی، تماس تلفنی و… به سراغ مخاطب بروید. با توجه به اینکه در SEM شما در مسیری قرار میگیرید که دقیقا موقع نیاز (در زمان جستجو کردن یک کلمه توسط مخاطب) سر راه کاربر قرار می گیرید، بازدهی و نرخ تبدیل بسیار بیشتر است.

علاوه بر این در تبلیغاتی مثل تبلیغات گوگل، با توجه به اینکه میتوانید تا حد زیادی نتایج را خصوصی سازی کرده و تبلیغ را به کاربرانی نشان بدهید که واقعا مخاطبان کسب و کارتان هستند، بازدهی بیشتر میشود.

تفاوت SEO و SEM چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتم، SEM به هر روش تبلیغاتی اشاره دارد که در آن شما اقدام به پرداخت پول کرده و در ازایش در نتایج جستجو دیده شوید.

اما SEO یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، به روش هایی اشاره میکند که در آنها شما به طور مستقیم اقدام به پرداخت پول برای دیده شدن در نتایج نمی کنید، بلکه در آن سعی میکنید با بهینه کردن و سرمایه گذاری روی سایت تان، خودتان را به گوگل ثابت کرده و در نتیجه به صفحات اول برسید.

 

 

همانطور که میبینید، لینک اول با تبلیغات گوگل به صدر رسیده و عملا SEM است. اما لینک دوم که آیکون AD یا همان تبلیغات را کنارش ندارد، اصطلاحا یک نتیجه ORGANIC یا طبیعی است. اما چطور؟ خب سئو سایت حدود ۲۰۰ فاکتور مختلف دارد اما مهم ترین چیزهایی که باعث می شود سایت شما در نتایج بهینه یا همان سئو شود، اینها هستند:

  • بهینه بودن سرعت سایت،
  • وجود تعداد زیادی محتوای ارزشمند در سایت،
  • ظاهر جذاب سایت،
  • وجود بک لینک های ارزشمند از سطح وب به سایت،
  • و…

 

سئو یا SEM؟

ببینید، اصولا انجام SEM بدون پیاده سازی SEO روی سایت، پیشنهاد نمیشود! با توجه به اینکه شما برای رسیدن به نتایج اول گوگل در سئو هزینه های بسیار کمتری دارید، عملا باید ابتدا سایت تان را برای سئو و بهینه شدن آماده کنید. بعد از این و زمانی که مطمئن شدید در حال رشد هستید، میتوانید به مرور بخشی از بودجه مالی تان را هم برای SEM صرف کنید.

البته وقتی فهمیدید به طور کلی کاربران بیشتری روی نتایج ارگانیک سئو شده کلیک میکنند تا تبلیغات، و همینطور اینکه کاربران کمتر به تبلیغات اعتماد میکنند، متوجه میشوید که اهمیت سئو کردن بیشتر از رسیدن به نتایج اول با صرف هزینه تبلیغاتی است. پس به طور خلاصه:

  • سئو کردن سایت نیاز به زمان زیادی دارد، اما در مقابل هزینه های آن پایین تر و نتایجش پایدارتر هستند.
  • SEM نیاز به هزینه های بیشتر و نرخ تبدیل کمتری دارد اما سریعا شما را به کاربران میرساند.

پیشنهاد می کنیم مقاله سئو وردپرس را نیز حتما مطالعه نمایید.

  آموزش ساخت سایت مپ رایگان، از وردپرس تا asp و جوملا

چطور از تبلیغات گوگل برای سئو کردن سایت کمک بگیریم؟

آموزش

SEM

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *