برای بسیاری از ما “موتور جستجو” یعنی گوگل. حتی برای برخی مفهوم “اینترنت” همان صفحه جستجوی گوگل میباشد.
امروزه، به کار گیری از موتورهای کاوش به یکیاز قسمت های اصلی روزانه ما تبدیل شدهاست.
ما نسبتاً تمام سوالاتی را که در حین روز برایمان به وجود میآید را از موتورهای کاوش میپرسیم و میتوانیم داده های متعددی را در چندین ثانیه با یک کاوش به دست آوریم.
واضح میباشد که گوگل دوستداشتنی ترین موتور جستجوی دنیا میباشد. با این حال، گوگل فقط و فقط موتور جستجوی جهان نیست.
موتورهای جستجوی زیادی برای انتخاب وجود دارد. بهتر میباشد بگوییم که موتورهای کاوش، گونه های مختلفی دارند که گوگل صرفا یک نمونه از آنها میباشد.
موتور جستجو چیست؟
موتور جستجو، یک نرم افزار مبتنی بر اینترنت میباشد که برای جستجوی اینترنتی بوسیله مخاطب در اینترنت جهانی یا به عبارتی World Wide Web بر پایه ی مجموعه ای از مقررات پیاده سازی گردیده است.
به این مجموعه قوانین، الگوریتم های موتور کاوش میگویند که برای نمایش صفحه های وبسایت در صفحه نتایج موتورهای کاوش (SERP) استفاده میگردد.
به بیان ساده تر، موتورهای کاوش به ما کمک می نمایند تا با بررسی انواع متفاوت اطلاعات موجود در وب، به مرتبط ترین آنها دست پیدا کنیم.
موتور جستجو به ترتیب سه فرایند پایین را طی می نماید:
- خزش (Crawling): خزنده ها،فضای وب را برای یافتن محتوای تازه جستجو می نمایند. جستجوی کد و محتوا برای هر آدرس تازه
- ایندکس (Indexing): محتوای یافت شده در طی فرآیند خزش، ذخیره و سازماندهی میشود تا با جستجوهای کلیدی در سرچ گوگل نمایش داده گردد.
- رتبه بندی (Ranking): دراین بخش موتور جستجو، محتوا را مطابق فاکتورهای مشخصی که ولی تعداد قابل توجهی از آنها برای ما ناپیداست و وزن دهی آنان به صورت تجربی بدست آمده، رتبه بندی می کند و به استفاده کننده تحت جستجوی کلمات کلیدی خاص نمایش میدهد.
ایندکس موتور کاوش به چه معناست؟
موتورهای کاوش اطلاعاتی را که از مرحله خزش پیدا کرده اند، به طور فهرست ذخیره و پردازش می نمایند تا آماده ارائه به کاربران باشد.
رتبه بندی محبوب ترین موتورهای جستوجو چیست؟
بعد از اعمال مرحله ایندکس، موتور کاوش محتوا را مبتنی بر ارتباط موضوعی، تیتر، نشانی، اعتبار دامنه و… به صورت نسبی رتبه بندی کرده و تحت جستجوی کلمات به کاربر نشان میدهد.
نکته: ممکن میباشد شما وب سایت خویش را برای دسترسی بعضی از خزنده ها مسدود فرمایید یا به موتور کاوش دستور دهید که صفحات مشخصی را در فهرست خویش ذخیره نکنند.
در حالتی که میخواهید محتوای شما بوسیله کاربران پیدا گردد، ابتدا بایستی مطمئن شوید تا برای خزندههای گوگل قابل دسترسی و فهرست بندی باشد.
انواع موتورهای کاوش
در زبان عامیانه هنگامی که میگوییم «موتور کاوش»، بیشتر مردم به جستجوی متنی درست مانند جستجوی رایج در گوگل فکرمی کنند.
با این حال، با توسعه و گسترش تکنولوژی، ما شاهد به وجود آمدن اشکال بیشتری از موتورهای کاوش و الگوریتم های موتورهای کاوش هستیم.
در واقع، هر چیزی که در آن جستجو میکنید، یک موتور کاوش میباشد که لزوماً الگوریتم شبیه موتورهای جستجوی متنی را ندارد.
اشکال مختلفی از موتورهای جستجو وجود دارد که ما دراین قسمت فقط به تعدادی نمونه رایج آن اشاره کرده ایم:
- موتورهای کاوش مبتنی بر خزنده های موتور کاوش
- ربات های خزنده مبتنی بر نقشه
- موتورهای کاوش چندرسانه ای یا Multimedia
- موتورهای جستجوی صوتی
موتور کاوش چه میخواهد؟
موتورهای کاوش همیشه یک چیز را می خواستند: ارائه پاسخ های اثرگذار و ظریف.
در شرایطی که این جواب صحیح باشد، پس چرا به نظر میرسد که seo اکنون با سال های قبل تفاوت دارد؟
برای درک عالی، جواب را با یک نمونه پیش خواهیم برد:
در شرایطیکه شما قصد داشته باشید یک زبان دوم تازه یاد بگیرید، در ابتدا، فهم آن زبان بسیار ابتدایی و البته دشوار میباشد.
با گذشت زمان، فهم شما عمیق تر می گردد و معناشناسی را فرا خواهید گرفت.
معنای ضمنی کلمات، جملهها، اصطلاحات و ارتباط دربین لغات و کلمات.
در نهایت، با تمرین کافی، شما آنقدر در زبان دوم پیشرفت خواهید کرد تا بتوانید تفاوتهای ظریف را درک نمایید و به سؤالات مبهم یا ناقص نیز جواب دهید.
وقتی که موتورهای کاوش جدید شروع به یادگیری زبان ما کردند، آموزش آنها کار سختی بود و ما برای آنکه بتوانیم محتوای خویش را به خزنده های گوگل بفهمانیم ناچار بودیم از لغات کلیدی خویش بارها و بارها استفاده کنیم.
نتیجه این رویکرد آن بود که محتوای ما سرشار از کلمات کلیدی خواهد شد و خواننده نتواند به صورت موثر از آن برای رفع نیاز خویش استفاده نماید!
ولی این هدفی نبود که موتورهای کاوش بهدنبال آن می باشند.
در آن دوره ای که موتور جستجو فاقد هوش و پیچیدگی های مدرن بود اصطلاح ۱۰ پیوند آبی رنگ برای تعریف ساختار مسطح سرپ گوگل ابداع شد.
هر زمان کاوش اجرا میشد، گوگل نتایج را به طور صفحه های ده لینکی به مخاطب نمایش می داد.
از مهمترین خصوصیت های سرپ گوگل می شود به موارد پایین اشاره نمود:
- تبلیغات کلیکی
- Site links
- Featured snippets
- نتایج محلی
- گراف دانش
- مرتبط ترین نتیجه ها
موتورهای جستجوی بر پایه ی خزنده
موتورهای جستجوی بر اساس خزنده از الگوریتم و یا برنامه های نرم افزاری برای یافتن و دسته بندی وبسایت ها و صفحات اینترنت به کارگیری می نمایند.
از این رو به آنان «خزنده» یا «عنکبوت» یا «ربات» میگویند.
این نوع از موتورهای کاوش، در صفحه های وبسایتها میخزند و آنانرا ایندکس می نمایند.
زمانی که استفاده کننده عبارتی را کاوش می نماید، موتور کاوش در میان صفحاتی که از گذشته ایندکس کرده، مرتبط ترین وبسایت ها را نمایش میدهد.
مثال های بسیار مشهور موتورهای کاوش بر طبق خزنده عبارتند از: Google ، Yahoo، Bing و…
موتورهای جستجوی بر پایه ی نقشه
موتورهای جستجوی مبنی بر نقشه، به کاربران کمک می نمایند مکان های متفاوت را بر روی نقشه پیدا نمایند.
این موتورهای کاوش برای نمایش مرتبط ترین نتیجه به کاربران، معمولا از داده های ارسال گردیده به وسیله مخاطب، اولویت بندی الگوریتمی، شرایط مکانی، ماهواره ها، نظرهای بقیه کاربران و غیره به کارگیری می نمایند.
از معروف ترین موتورهای کاوش نقشه ای می شود به Google Maps، Apple Maps، Waze و از نمونه های ایرانی موفق آن به اپلیکیشن بلد و نشان اشاره نمود.
موتورهای کاوش Multimedia
موتورهای جستجوی Multimedia (چند رسانه ای) قابلیت جستجوی فایل های چندرسانه ای را با استفاده از عبارت های کاوش فراهم می نماید.
از آن جایی که کامپیوترها همواره در حال یادگیری چگونگی درک تصاویر میباشند
میتوانیم لایههای دیگری از داده را به پوشه های چند رسانهای خویش اضافه کنیم تا به درک و طبقهبندی این اطلاعات در موتورهای کاوش کمک کنیم.
این دادههای اضافی Metadata نامیده می گردند، که میتواند دربرگیرنده مواردی مانند توضیحات متنی اضافه، لینک به محتوای مرتبط دیگر، یا این که حتی به کار گیری از زبان نشانه گذاری (Markup Language) باشد که به موتور کاوش میگوید کهاین پوشه چند رسانه ای دقیقا چیست.
از نمونه های موتور های کاوش چند رسانه ای می شود به Google images، Google video ،FindSounds ، Picserach، Youtube، veveo اشاره نمود.
موتورهای جستجوی صوتی
جستجوی صوتی به ما قابلیت میدهد که بتوانیم با دستگاه هایی همانند انسان های دیگر صحبت کنیم و در عوض آن جواب و بازخورد دریافت کنیم.
مثال هایی از موتورهای جستجوی صوتی معروف و پرکاربرد عبارتند از:
- Google Home
- Apple’s Siri
- Amazon Alexa
معرفی محبوب ترین موتورهای جستوجو
موتور جستجوی Google
موتور جستجوی گوگل شایسته ترین موتور کاوش در دنیا و همینطور یکیاز دوستداشتنی ترین تولیدهای شرکت گوگل میباشد.
طبق گفته الکسا، google.com پربازدیدترین وبسایت در مجموع اینترنت میباشد.
مقصود گوگل ارائه مفیدترین و مرتبط ترین نتایج کاوش به کاربران میباشد به همین دلیل این غول فناوری، همیشه در سعی میباشد تا با بهبود الگوریتم موتور کاوش شایسته ترین نتیجه ها و تجربیات کاربری را به کاربران آخری ارائه دهد.
موتور جستجوی Bing
موتور جستجوی بینگ که وابسته به شرکت مایکروسافت میباشد در سال ۲۰۰۹ راهاندازی شد، این موتور کاوش سهم بازار ۲/۹۶٪ را در اختیار دارد و ماهانه بیش تر از ۱ میلیارد بازدیدکننده را به خویش جذب می نماید.
اگرچه بینگ به بزرگی گوگل نیست، البته خصوصیت های خاصی دارد که آن را نسبتاً رقابتی می نماید.
برای مثال، جستجوی تصویر Bing برای نمایش تصاویر واضح و با کیفیت خوب شناخته گردیدهاست.
ضمن این موتور جستجوی بینگ به کاربران اجازه میدهد تا تصاویر مورد نظر خویش را مبنی بر طرحبندیهای متفاوت اعم از تصاویر بلند، عریض، یا مربعی فیلتر نمایند.
نمایش نتایج جستجوی ویدیویی بینگ، که به صورت شبکه ای از تصاویر کوچک ارائه میگردد، نیز بسیار جذاب میباشد.
ضمن این، Bing برای جذب تعداد کاربران و ساختوساز علت در آنها یک برنامه پاداش پیاده سازی نموده است.
این اپلیکیشن این چنین میباشد که به کاربران در طی کاوش امتیاز میدهد کهاین امتیازها در فروشگاه های گوناگون مثلا فروشگاه های مایکروسافت، آمازون و استارباکس قابل استعمال میباشند.
موتور جستجوی Yahoo
یاهو یک موتور کاوش و ارائه دهنده خدمت ایمیل مشهور میباشد و موتور جستجوی آن با میانگین ۱/۵ درصد از نظر سهم بازار در سکو سوم جای دارد.
بینگ و یاهو سرسختترین حریف یکدیگر در بازار موتورهای کاوش میباشند.
اما نتایج یاهو بوسیله موتور جستجوی بینگ پشتیبانی می گردد.
به همین دلیل نتایج این دو موتور کاوش بسیار به یکدیگر مشابه میباشد.
موتور جستجوی Baidu
بایدو چهارمین موتور جستجوی بزرگ دنیا میباشد که سهم بازار آن ۱/۱۷ درصد میباشد.
همینطور دوستداشتنی ترین موتور کاوش در چین میباشد که حدوداً ۸۶ درصد از کاربران وب چین به آن دسترسی داراهستند.
بایدو قسمت عظیمی از درآمد خویش را از سرویس ها بازاریابی آنلاین به دست میآورد که همین مسئله بایدو را به یک موتور جستجوی توانمند برای کسب و کارهایی که بازار چین را مقصود قرار میدهند تبدیل نموده است.
موتور جستجوی Yandex
Yandex تحت عنوان پنجمین موتور جستجوی پر استفاده در سطح دنیا و دوستداشتنی ترین موتور کاوش در روسیه با سهم بازار ۶۵ درصد دراین کشور بود.
Yandex ضمن اینکه یک موتور کاوش میباشد، خدمات نقشه های ترافیک زنده، ترجمه آنلاین، موسیقی و غیره را نیز ارائه میدهد.
موتور جستجوی یاندکس دارنده یک فناوری خاص موتور کاوش میباشد که به کاربران اجازه میدهد در قسمت کاوش از یک تصویر به جای کلمه ها به کارگیری نمایند.
همینطور یاندکس تحت عنوان یکیاز شایسته ترین موتورهای کاوش برای تطبیق چهره و شناسایی مکان شناخته میشود.
موتور کاوش DuckDuckGo
DuckduckGo ششمین موتور جستجوی برتر با سریع ترین رشد سهم بازار میباشد.
موتور کاوش DuckDuckGo با حدود ۸۰ میلیون مخاطب، سهم بازار جهانی ۰/۶۸٪ را دارد که بیشتراز نیمی از جستجوهای این موتور جستجو از ایالات متحده میباشد.
همینطور مرورگر DuckDuckGo دارنده بیش تر از ۱۰ میلیون دانلود از فروشگاه گوگل (Play store) میباشد و از این رو محبوبیت خویش را دربین کاربران اندروید ثابت نموده است.
یکیاز نقاط قوت این موتور کاوش نسبت به بقیه موتورهای کاوش و حتی گوگل، حفظ حریم محرمانه اطلاعات میباشد.
این موتور کاوش ادعا می کند که هیچ یک از داده ها شخصی کاربران را جمع آوری نمی نماید و آن را به موسسات دیگر نمی فروشد.
موتور جستجوی Ask
موتور جستجوی Ask.com هفتمین موتور جستجوی بزرگ در دنیا با سهم بازار جهانی ۰/۷۲٪ و ۶٪ در بازار ایالات متحده میباشد.
Ask.com یک موتور جستجوی دوستداشتنی برای سوال و جواب میباشد که روزمره ۱۳ میلیون پرس و جو دریافت می نماید.
کاربران موتور جستجوی Ask بسیار مختلف می باشند، از کودک هایی که به دنبال جواب تکالیفشان می باشند تا عکاسان حرفهای که درپی تصاویر با باکیفیت میباشند، و دانشمندان دانشگاه را شامل میشود.
نتیجه گیری
دراین مقاله تلاش کردیم شمارا با موتورهای کاوش آشنا کنیم. مقصود اساسی این مقاله این بود تا این معنی را منتقل نماید که موتور کاوش چیزی بالاتر از گوگل میباشد.
در حالی که پیش بینی میشود که گوگل همچنان محبوب ترین موتورهای جستوجو در عالم باشد، البته نمی توان دیگر موتورهای کاوش مو جود را نادیده گرفت.
ولی در بهینه سازی یا seo وبسایت برای موتورهای کاوش، همچنان گوگل در راس توجه متخصصان seo میباشد و به همین دلیل در بسته فراگیری بهینه سازی، تمرکز ما بر موتور جستجوی گوگل میباشد.
البته هیچکس از آینده خبر ندارد. همان طور که پیش از گوگل، یاهو دوستداشتنی ترین موتور جستجوی عالم بود، کسی نمی داند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.
بدون دیدگاه